Prisene og utryggheten stiger. Forbrukernes tiltro til økonomien faller. Handelsbransjen har nytt godt av rekordomsetning på nett og i butikk under pandemien. Men den vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. Vi ser tendenser til svakere vekst for netthandelen. Opinions forbrukertillitsindeks (CCI) har falt som en sten siden nyttår. Det er som regel et tegn på redusert forbruksvekst i nær fremtid.
Noen forklaringer er åpenbare: Høye priser, stigende renter og økonomisk usikkerhet knyttet til krig og uro i verden. Disse kommer på toppen av en allerede tydelig dreining mot et mer verdibasert forbruk, drevet av hensyn til bærekraft og ønsket om å redusere prestasjons- og kjøpepress i samfunnet. Flere opplevelser. Færre ting.
Mange vil sette dyre eller «unødige» kjøp på pause en stund. De som fortsatt har god råd blir mer opptatt av kvalitet (varighet) og essens (viktig, nødvendig). Flere vil bli opptatt av gode priser, deals og tilbud. Konkurransen om forbrukernes penger og lojalitet blir ikke mindre intens, og kvaliteten må opp på både produkter og kundeopplevelser. For nordmenn flest har fortsatt god råd. De vil ikke bare handle billigere, de vil også handle bedre.