10 INNSIKTER FOR
2022

Klikk og vent

Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Prisene og usikkerheten stiger. Forbrukernes tillit til økonomien faller. Handelsnæringen har opplevd rekordsalg under pandemien. Men det vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. De vil kanskje Ikke kjøpe like mye, men vil fortsatt handle riktig og viktig.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

Prisene og utryggheten stiger. Forbrukernes tiltro til økonomien faller. Handelsbransjen har nytt godt av rekordomsetning på nett og i butikk under pandemien. Men den vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. Vi ser tendenser til svakere vekst for netthandelen. Opinions forbrukertillitsindeks (CCI) har falt som en sten siden nyttår. Det er som regel et tegn på redusert forbruksvekst i nær fremtid.

hvorfor skjer det?

Noen forklaringer er åpenbare: Høye priser, stigende renter og økonomisk usikkerhet knyttet til krig og uro i verden. Disse kommer på toppen av en allerede tydelig dreining mot et mer verdibasert forbruk, drevet av hensyn til bærekraft og ønsket om å redusere prestasjons- og kjøpepress i samfunnet. Flere opplevelser. Færre ting.

hva betyr det?

Mange vil sette dyre eller «unødige» kjøp på pause en stund. De som fortsatt har god råd blir mer opptatt av kvalitet (varighet) og essens (viktig, nødvendig). Flere vil bli opptatt av gode priser, deals og tilbud. Konkurransen om forbrukernes penger og lojalitet blir ikke mindre intens, og kvaliteten må opp på både produkter og kundeopplevelser. For nordmenn flest har fortsatt god råd. De vil ikke bare handle billigere, de vil også handle bedre.

-20

Rekordlav forbrukertillit etter første kvartal.

-20 ved utgangen av mars 2022 er laveste poengsum vi noen sinne har registrert i Opinions Consumer Confidence Index (CCI) som måler forbrukernes tillit til egen og landets økonomi fremover. Strømpriser, prisøkning og Ukraina-krigen sender tilliten til bunns. Det pleier å varsle kommende forbruksbrems.
72%

De fleste har ambisjon om å redusere forbruket, selv før verden gikk over styr.

7 av 10 norske forbrukere sier de ønsker å redusere forbruket sitt og kjøpe færre ting fremover. Dette svarte de allerede høsten 2021, før før Ukrainakrisen og før prisøkninger på strøm, bensin, mat og banklån slo til for fullt.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no