10 INNSIKTER FOR
2024

Påskrudde shoppere

Nye vaner er vonde å vende.
Nye vaner er vonde å vende.
Vi har blitt smartere shoppere. Nå skrur vi av System 2 og går tilbake til 1 igjen.

Hva er nytt?

Nye handlevaner i dyrtid.

  • Økt prisbevissthet: Flertallet av shopperne har blitt mer prisbevisste på grunn av stigende renter, inflasjon og matpriser, med 7 av 10 som rapporterer en markant endring i sine innkjøpsvaner.
  • Forbrukere omfavner fordelsprogrammer og egne merker: Stor deltagelse i kundeklubber for rabatter og en økende tendens til å velge kjedenes egne merkevarer indikerer en skifte i merkevarelojalitet og shoppingstrategier.
  • Mulighet for markedsførere til å påvirke nye vaner: Med inflasjonen som katalysator for endring fra impulsiv til mer rasjonell kjøpsatferd, åpnes det opp for nye muligheter i reklame og produktinnovasjon for å forme forbrukernes preferanser og beslutninger.

Hvorfor er det viktig?

Tilbake til den nye normalen.

  • Fortsatt påskrudde forbrukere: Etter en periode med økonomisk press, har mange forbrukere funnet en varig verdi i å være prisbevisste og ansvarlige i sine kjøpsvaner.
  • Redusert økonomisk stress: Med bedre økonomiske utsikter føler folk seg mindre bekymret, og det er en generell følelse av økonomisk og praktisk bedring i samfunnet, som gir rom for mindre intensiv "påskrudd" oppmerksomhet.
  • Retur til mer vanedrevet shopping: Selv om mange har utviklet mer bevisste shoppingvaner, kan en del forbrukere ønske å vende tilbake til mer spontan og mindre energikrevende shoppingvaner etter en periode med intens bevissthet. Men med nye vaner.

Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før.
kort oppsummert

Nye vaner er vonde å vende.

Nye handlevaner i dyrtid.

  • Økt prisbevissthet: Flertallet av shopperne har blitt mer prisbevisste på grunn av stigende renter, inflasjon og matpriser, med 7 av 10 som rapporterer en markant endring i sine innkjøpsvaner.
  • Forbrukere omfavner fordelsprogrammer og egne merker: Stor deltagelse i kundeklubber for rabatter og en økende tendens til å velge kjedenes egne merkevarer indikerer en skifte i merkevarelojalitet og shoppingstrategier.
  • Mulighet for markedsførere til å påvirke nye vaner: Med inflasjonen som katalysator for endring fra impulsiv til mer rasjonell kjøpsatferd, åpnes det opp for nye muligheter i reklame og produktinnovasjon for å forme forbrukernes preferanser og beslutninger.

Hva er nytt?

Shopperne er mer prisbevisste, mindre merkebevisste. De bruker mer tid til planlegging av innkjøp, og sløser og kaster mindre. De orienterer seg på nytt i hyllene, vurderer alternativer fremfor gamle favoritter. Vaner og preferanser er i spill. De er påskrudd! Slik var det ikke for bare et par år siden. Forklaringen er selvsagt økende renter, inflasjon og matpriser. 7 av 10 sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden. Like mange deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. 4 av 10 kjøper oftere kjedenes egne merkevarer nå enn for et år siden. Sløsing og svinn er passé. Normalt gjøres de fleste hverdagskjøp, som dagligvarer, med beslutningssystem 1 (raskt, impuls, vane). Inflasjonen fikk shopperne til å skru på sitt nesten sovende System 2  (langsomt, rasjonelt, bevisst). En gyllen mulighet til å påvirke atferd og endre satte vaner gjennom reklame, innovasjon og fornuftige argumenter. Blir det fornuftige System 2 den nye normalen? I så fall står handlevanene våre foran et skift i av seismisk omfang. Helt slik blir det nok ikke.

Hvorfor er det viktig?

Mange forbrukere vil forbli påskrudd. De har oppdaget gleden ved å følge med på priser, tilbud og deals etter mange år med romslig økonomi. De som led av forbruksskam har bedre samvittighet. Den gode følelsen av å være smart og ansvarlig, ikke sløse, ikke bli lurt, ikke være dum, er verdt å holde på. Men det økonomiske stresset er lavere, folk er mindre bekymret. AS Norge går godt, lønningene stiger, inflasjonen synker, og snart snur renta. Folk flest er over kneika, økonomisk og praktisk. Det gir ro og mestringsfølelse. Det er slitsomt å være bevisst og påskrudd hele tiden, særlig for de som ikke har slike personlighetstrekk. Påskrudd shopping krever mer energi og fokus enn de har. De savner den behagelig effektive «System 1 shoppingen», den foretrukne normalen i en travel hverdag. Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før. Etter en intens påskrudd periode er de klar for å skru litt av igjen. Det er bra for aktører som tjener på nye shoppervaner. Ikke like bra for alle som ikke rakk å påvirke folks vaner i tidenes endringsvindu.

71%

Mer prisbevisste

Andelen i befolkningen som sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden.
71%

Rabattjegere

Andelen som deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. Samme andel er aktive prissammenlignere i butikk.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

metatrender
trendhistorier
trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no