Nye handlevaner i dyrtid.
Shopperne er mer prisbevisste, mindre merkebevisste. De bruker mer tid til planlegging av innkjøp, og sløser og kaster mindre. De orienterer seg på nytt i hyllene, vurderer alternativer fremfor gamle favoritter. Vaner og preferanser er i spill. De er påskrudd! Slik var det ikke for bare et par år siden. Forklaringen er selvsagt økende renter, inflasjon og matpriser. 7 av 10 sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden. Like mange deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. 4 av 10 kjøper oftere kjedenes egne merkevarer nå enn for et år siden. Sløsing og svinn er passé. Normalt gjøres de fleste hverdagskjøp, som dagligvarer, med beslutningssystem 1 (raskt, impuls, vane). Inflasjonen fikk shopperne til å skru på sitt nesten sovende System 2 (langsomt, rasjonelt, bevisst). En gyllen mulighet til å påvirke atferd og endre satte vaner gjennom reklame, innovasjon og fornuftige argumenter. Blir det fornuftige System 2 den nye normalen? I så fall står handlevanene våre foran et skift i av seismisk omfang. Helt slik blir det nok ikke.
Mange forbrukere vil forbli påskrudd. De har oppdaget gleden ved å følge med på priser, tilbud og deals etter mange år med romslig økonomi. De som led av forbruksskam har bedre samvittighet. Den gode følelsen av å være smart og ansvarlig, ikke sløse, ikke bli lurt, ikke være dum, er verdt å holde på. Men det økonomiske stresset er lavere, folk er mindre bekymret. AS Norge går godt, lønningene stiger, inflasjonen synker, og snart snur renta. Folk flest er over kneika, økonomisk og praktisk. Det gir ro og mestringsfølelse. Det er slitsomt å være bevisst og påskrudd hele tiden, særlig for de som ikke har slike personlighetstrekk. Påskrudd shopping krever mer energi og fokus enn de har. De savner den behagelig effektive «System 1 shoppingen», den foretrukne normalen i en travel hverdag. Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før. Etter en intens påskrudd periode er de klar for å skru litt av igjen. Det er bra for aktører som tjener på nye shoppervaner. Ikke like bra for alle som ikke rakk å påvirke folks vaner i tidenes endringsvindu.
Shopperne er mer prisbevisste, mindre merkebevisste. De bruker mer tid til planlegging av innkjøp, og sløser og kaster mindre. De orienterer seg på nytt i hyllene, vurderer alternativer fremfor gamle favoritter. Vaner og preferanser er i spill. De er påskrudd! Slik var det ikke for bare et par år siden. Forklaringen er selvsagt økende renter, inflasjon og matpriser. 7 av 10 sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden. Like mange deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. 4 av 10 kjøper oftere kjedenes egne merkevarer nå enn for et år siden. Sløsing og svinn er passé. Normalt gjøres de fleste hverdagskjøp, som dagligvarer, med beslutningssystem 1 (raskt, impuls, vane). Inflasjonen fikk shopperne til å skru på sitt nesten sovende System 2 (langsomt, rasjonelt, bevisst). En gyllen mulighet til å påvirke atferd og endre satte vaner gjennom reklame, innovasjon og fornuftige argumenter. Blir det fornuftige System 2 den nye normalen? I så fall står handlevanene våre foran et skift i av seismisk omfang. Helt slik blir det nok ikke.
Mange forbrukere vil forbli påskrudd. De har oppdaget gleden ved å følge med på priser, tilbud og deals etter mange år med romslig økonomi. De som led av forbruksskam har bedre samvittighet. Den gode følelsen av å være smart og ansvarlig, ikke sløse, ikke bli lurt, ikke være dum, er verdt å holde på. Men det økonomiske stresset er lavere, folk er mindre bekymret. AS Norge går godt, lønningene stiger, inflasjonen synker, og snart snur renta. Folk flest er over kneika, økonomisk og praktisk. Det gir ro og mestringsfølelse. Det er slitsomt å være bevisst og påskrudd hele tiden, særlig for de som ikke har slike personlighetstrekk. Påskrudd shopping krever mer energi og fokus enn de har. De savner den behagelig effektive «System 1 shoppingen», den foretrukne normalen i en travel hverdag. Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før. Etter en intens påskrudd periode er de klar for å skru litt av igjen. Det er bra for aktører som tjener på nye shoppervaner. Ikke like bra for alle som ikke rakk å påvirke folks vaner i tidenes endringsvindu.