10 INNSIKTER FOR
2024

Påskrudde shoppere

Nye vaner er vonde å vende.
Nye vaner er vonde å vende.
Vi har blitt smartere shoppere. Nå skrur vi av System 2 og går tilbake til 1 igjen.

Hva er nytt?

Nye handlevaner i dyrtid.

  • Økt prisbevissthet: Flertallet av shopperne har blitt mer prisbevisste på grunn av stigende renter, inflasjon og matpriser, med 7 av 10 som rapporterer en markant endring i sine innkjøpsvaner.
  • Forbrukere omfavner fordelsprogrammer og egne merker: Stor deltagelse i kundeklubber for rabatter og en økende tendens til å velge kjedenes egne merkevarer indikerer en skifte i merkevarelojalitet og shoppingstrategier.
  • Mulighet for markedsførere til å påvirke nye vaner: Med inflasjonen som katalysator for endring fra impulsiv til mer rasjonell kjøpsatferd, åpnes det opp for nye muligheter i reklame og produktinnovasjon for å forme forbrukernes preferanser og beslutninger.

Hvorfor er det viktig?

Tilbake til den nye normalen.

  • Fortsatt påskrudde forbrukere: Etter en periode med økonomisk press, har mange forbrukere funnet en varig verdi i å være prisbevisste og ansvarlige i sine kjøpsvaner.
  • Redusert økonomisk stress: Med bedre økonomiske utsikter føler folk seg mindre bekymret, og det er en generell følelse av økonomisk og praktisk bedring i samfunnet, som gir rom for mindre intensiv "påskrudd" oppmerksomhet.
  • Retur til mer vanedrevet shopping: Selv om mange har utviklet mer bevisste shoppingvaner, kan en del forbrukere ønske å vende tilbake til mer spontan og mindre energikrevende shoppingvaner etter en periode med intens bevissthet. Men med nye vaner.

Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før.
kort oppsummert

Nye vaner er vonde å vende.

Nye handlevaner i dyrtid.

  • Økt prisbevissthet: Flertallet av shopperne har blitt mer prisbevisste på grunn av stigende renter, inflasjon og matpriser, med 7 av 10 som rapporterer en markant endring i sine innkjøpsvaner.
  • Forbrukere omfavner fordelsprogrammer og egne merker: Stor deltagelse i kundeklubber for rabatter og en økende tendens til å velge kjedenes egne merkevarer indikerer en skifte i merkevarelojalitet og shoppingstrategier.
  • Mulighet for markedsførere til å påvirke nye vaner: Med inflasjonen som katalysator for endring fra impulsiv til mer rasjonell kjøpsatferd, åpnes det opp for nye muligheter i reklame og produktinnovasjon for å forme forbrukernes preferanser og beslutninger.

Hva er nytt?

Shopperne er mer prisbevisste, mindre merkebevisste. De bruker mer tid til planlegging av innkjøp, og sløser og kaster mindre. De orienterer seg på nytt i hyllene, vurderer alternativer fremfor gamle favoritter. Vaner og preferanser er i spill. De er påskrudd! Slik var det ikke for bare et par år siden. Forklaringen er selvsagt økende renter, inflasjon og matpriser. 7 av 10 sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden. Like mange deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. 4 av 10 kjøper oftere kjedenes egne merkevarer nå enn for et år siden. Sløsing og svinn er passé. Normalt gjøres de fleste hverdagskjøp, som dagligvarer, med beslutningssystem 1 (raskt, impuls, vane). Inflasjonen fikk shopperne til å skru på sitt nesten sovende System 2  (langsomt, rasjonelt, bevisst). En gyllen mulighet til å påvirke atferd og endre satte vaner gjennom reklame, innovasjon og fornuftige argumenter. Blir det fornuftige System 2 den nye normalen? I så fall står handlevanene våre foran et skift i av seismisk omfang. Helt slik blir det nok ikke.

Hvorfor er det viktig?

Mange forbrukere vil forbli påskrudd. De har oppdaget gleden ved å følge med på priser, tilbud og deals etter mange år med romslig økonomi. De som led av forbruksskam har bedre samvittighet. Den gode følelsen av å være smart og ansvarlig, ikke sløse, ikke bli lurt, ikke være dum, er verdt å holde på. Men det økonomiske stresset er lavere, folk er mindre bekymret. AS Norge går godt, lønningene stiger, inflasjonen synker, og snart snur renta. Folk flest er over kneika, økonomisk og praktisk. Det gir ro og mestringsfølelse. Det er slitsomt å være bevisst og påskrudd hele tiden, særlig for de som ikke har slike personlighetstrekk. Påskrudd shopping krever mer energi og fokus enn de har. De savner den behagelig effektive «System 1 shoppingen», den foretrukne normalen i en travel hverdag. Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før. Etter en intens påskrudd periode er de klar for å skru litt av igjen. Det er bra for aktører som tjener på nye shoppervaner. Ikke like bra for alle som ikke rakk å påvirke folks vaner i tidenes endringsvindu.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
71%

Mer prisbevisste

Andelen i befolkningen som sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden.
71%

Rabattjegere

Andelen som deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. Samme andel er aktive prissammenlignere i butikk.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

metatrender
trendhistorier
trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2024

Påskrudde shoppere

Vi har blitt smartere shoppere. Nå skrur vi av System 2 og går tilbake til 1 igjen.
Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før.

Hva er nytt?

Shopperne er mer prisbevisste, mindre merkebevisste. De bruker mer tid til planlegging av innkjøp, og sløser og kaster mindre. De orienterer seg på nytt i hyllene, vurderer alternativer fremfor gamle favoritter. Vaner og preferanser er i spill. De er påskrudd! Slik var det ikke for bare et par år siden. Forklaringen er selvsagt økende renter, inflasjon og matpriser. 7 av 10 sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden. Like mange deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. 4 av 10 kjøper oftere kjedenes egne merkevarer nå enn for et år siden. Sløsing og svinn er passé. Normalt gjøres de fleste hverdagskjøp, som dagligvarer, med beslutningssystem 1 (raskt, impuls, vane). Inflasjonen fikk shopperne til å skru på sitt nesten sovende System 2  (langsomt, rasjonelt, bevisst). En gyllen mulighet til å påvirke atferd og endre satte vaner gjennom reklame, innovasjon og fornuftige argumenter. Blir det fornuftige System 2 den nye normalen? I så fall står handlevanene våre foran et skift i av seismisk omfang. Helt slik blir det nok ikke.

Hvorfor er det viktig?

Mange forbrukere vil forbli påskrudd. De har oppdaget gleden ved å følge med på priser, tilbud og deals etter mange år med romslig økonomi. De som led av forbruksskam har bedre samvittighet. Den gode følelsen av å være smart og ansvarlig, ikke sløse, ikke bli lurt, ikke være dum, er verdt å holde på. Men det økonomiske stresset er lavere, folk er mindre bekymret. AS Norge går godt, lønningene stiger, inflasjonen synker, og snart snur renta. Folk flest er over kneika, økonomisk og praktisk. Det gir ro og mestringsfølelse. Det er slitsomt å være bevisst og påskrudd hele tiden, særlig for de som ikke har slike personlighetstrekk. Påskrudd shopping krever mer energi og fokus enn de har. De savner den behagelig effektive «System 1 shoppingen», den foretrukne normalen i en travel hverdag. Nå har folk tatt grep, etablert nye vaner og preferanser. Blitt en smartere og mer bevisst shopper enn før. Etter en intens påskrudd periode er de klar for å skru litt av igjen. Det er bra for aktører som tjener på nye shoppervaner. Ikke like bra for alle som ikke rakk å påvirke folks vaner i tidenes endringsvindu.

71%
71%

Mer prisbevisste

Andelen i befolkningen som sier de er mye mer prisbevisst i hverdagsinnkjøpene i dag enn for to år siden.

Rabattjegere

Andelen som deltar i kundeklubb eller fordelsprogrammer for å oppnå rabatter. Samme andel er aktive prissammenlignere i butikk.
2024
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.