10 INNSIKTER FOR
2025

Net-zero dad

Teknisk bærekraft.
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Hva hvis de som gjør mest for klimaet ikke er opptatt av bærekraft? Elbil-revolusjonen startet med Tesla-kjøpere som brydde seg mer om bilen enn klimaet. Installasjon av varmepumper og solceller motiveres ofte av pragmatisk økonomi fremfor idealistisk miljøengasjement. Mens interessen for klima og miljø generelt går ned, investerer likevel mange i grønn teknologi som elbil, varmepumper, energieffektivisering og smarthusløsninger. Menn uttrykker oftere en pragmatisk tilnærming til klima- og miljøspørsmål, og identifiserer seg i mindre grad som klimaaktivister, men mange sørger likevel bak praktiske handlinger med betydelig og positiv miljøeffekt. Nå har deres tid kommet. Idealismen er borte, pragmatikerne er de nye klimaspydspissene.

Hvorfor skjer det?

I en tid med både økonomisk og global usikkerhet, trumfer pragmatismen idealismen. Mye av klimadiskusjonen fremover, både for landet og den enkelte forbruker, vil handle om teknologi og økonomi: Hvilke tiltak gir best effekt for pengene? Den grønne omstillingen blir dyr for alle. De nasjonale regningene vokser med økende utgifter til forsvar, sikkerhet og velferd. De private utgiftene vokser med strøm, renter og inflasjon. Samtidig har grønn forbrukerteknologi blitt mer tilgjengelig, brukervennlig og lønnsomt, delvis hjulpet av offentlige insentiver og støtteordninger. Alle må prioritere og veie kortsiktig økonomi mot langsiktig bærekraft.

Hva betyr det?

Kommunikasjon rundt grønn teknologi bør fokusere på økonomi og praktiske fordeler, ikke bare miljømessige gevinster. Selv om kvinner i gjennomsnitt er mer opptatt av klima og bærekraft, er menn i gjennomsnitt mer interessert i økonomi og teknologi, noe som gjør dem mer tilbøyelige til å adoptere slike løsninger. Men ikke glem å adressere en del menns skeptiske holdninger til effekten av klimatiltak, ved å presentere konkrete data og suksesshistorier som bevis for at det faktisk hjelper både ens egen lommebok og vår felles planet.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
43 %

Grønne hjem.

Andel menn som er opptatt av tekniske oppgraderinger som varmepumper, energisparing, solceller i hjemmet (29 % for kvinner).
43 %

Pragmatiske menn.

Andel menn som sier at for dem handler grønn teknologi mer om praktiske fordeler enn om miljøhensyn (24 % for kvinner).

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Net-zero dad

Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Idealismen er borte, pragma-tikerne er de nye klimaspydspissene.

Hva er nytt?

Hva hvis de som gjør mest for klimaet ikke er opptatt av bærekraft? Elbil-revolusjonen startet med Tesla-kjøpere som brydde seg mer om bilen enn klimaet. Installasjon av varmepumper og solceller motiveres ofte av pragmatisk økonomi fremfor idealistisk miljøengasjement. Mens interessen for klima og miljø generelt går ned, investerer likevel mange i grønn teknologi som elbil, varmepumper, energieffektivisering og smarthusløsninger. Menn uttrykker oftere en pragmatisk tilnærming til klima- og miljøspørsmål, og identifiserer seg i mindre grad som klimaaktivister, men mange sørger likevel bak praktiske handlinger med betydelig og positiv miljøeffekt. Nå har deres tid kommet. Idealismen er borte, pragmatikerne er de nye klimaspydspissene.

Hvorfor skjer det?

I en tid med både økonomisk og global usikkerhet, trumfer pragmatismen idealismen. Mye av klimadiskusjonen fremover, både for landet og den enkelte forbruker, vil handle om teknologi og økonomi: Hvilke tiltak gir best effekt for pengene? Den grønne omstillingen blir dyr for alle. De nasjonale regningene vokser med økende utgifter til forsvar, sikkerhet og velferd. De private utgiftene vokser med strøm, renter og inflasjon. Samtidig har grønn forbrukerteknologi blitt mer tilgjengelig, brukervennlig og lønnsomt, delvis hjulpet av offentlige insentiver og støtteordninger. Alle må prioritere og veie kortsiktig økonomi mot langsiktig bærekraft.

Hva betyr det?

Kommunikasjon rundt grønn teknologi bør fokusere på økonomi og praktiske fordeler, ikke bare miljømessige gevinster. Selv om kvinner i gjennomsnitt er mer opptatt av klima og bærekraft, er menn i gjennomsnitt mer interessert i økonomi og teknologi, noe som gjør dem mer tilbøyelige til å adoptere slike løsninger. Men ikke glem å adressere en del menns skeptiske holdninger til effekten av klimatiltak, ved å presentere konkrete data og suksesshistorier som bevis for at det faktisk hjelper både ens egen lommebok og vår felles planet.

43 %
43 %

Grønne hjem.

Andel menn som er opptatt av tekniske oppgraderinger som varmepumper, energisparing, solceller i hjemmet (29 % for kvinner).

Pragmatiske menn.

Andel menn som sier at for dem handler grønn teknologi mer om praktiske fordeler enn om miljøhensyn (24 % for kvinner).
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.