10 INNSIKTER FOR
2024

Digital arv

Hvem arver passordet ditt?
Hvem arver passordet ditt?
Vi lever et rikt digitalt liv. Vi må tenke på hva vi etterlater oss, og til hvem.

Hva er nytt?

Økende bevissthet om håndtering av digital arv.

  • Digitale verdier: Daglig dør over 60.000 Facebook-brukere, og etterlater seg digital informasjon og verdier som kryptovaluta og aksjer.
  • Behov for kontroll: Folk ønsker å styre hvordan deres digitale identitet og eiendeler håndteres etter døden, inkludert sletting av profiler og opprettelse av minnesider.
  • Liten andel har tatt grep: Selv om mange er bekymret, har kun 5% av befolkningen faktisk gjort tiltak for å sikre sin digitale arv.

Hvorfor er det viktig?

Stort marked for digital arv.

  • Demografiske endringer: Størst vekst i bruk av sosiale medier blant kvinner over 55, de eldre er  i målgruppen for digital arv og sikkerhet.
  • Juridiske og praktiske utfordringer: Pårørende står overfor utfordringer som håndtering av gjeld, overføring av abonnementer, og arv av bonuspoeng, samt beskyttelse mot svindel.
  • Tjenester og teknologiske løsninger: Økende interesse for tjenester som Everplans og Clocr for organisering av digital arv, samt innovative løsninger som digitale biografier og AI-stemmer fra etterlatte.
Stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter?
kort oppsummert

Hvem arver passordet ditt?

Økende bevissthet om håndtering av digital arv.

  • Digitale verdier: Daglig dør over 60.000 Facebook-brukere, og etterlater seg digital informasjon og verdier som kryptovaluta og aksjer.
  • Behov for kontroll: Folk ønsker å styre hvordan deres digitale identitet og eiendeler håndteres etter døden, inkludert sletting av profiler og opprettelse av minnesider.
  • Liten andel har tatt grep: Selv om mange er bekymret, har kun 5% av befolkningen faktisk gjort tiltak for å sikre sin digitale arv.

Hva er nytt?

Over 60.000 Facebook-brukere dør i verden hver dag. De etterlater mye av sin identitet, eiendeler, historie og ettermæle bak passord. Vi lever en stor del av livene våre i digitalt sammenvevde plattformer og tjenester. Mange har digitale verdisaker i form av aksjer, kryptovaluta, digitalt signerte avtaler og bonuspoeng. Og stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter?  Konsekvensen er økende bekymring over hvordan våre sosiale profiler, passord, e-poster, dokumenter og digitale bilder vil håndteres når vi faller fra. På samme måte som for annen arv, vil vi ha kontroll over hvordan vår digitale identitet og innhold blir håndtert, og av hvem. Vi vil gi instrukser om sletting av informasjon og profiler, etablering av digitale minnesider og biografier, og overlate tilganger til pårørende. Kun 5% av befolkningen har foreløpig tatt grep, men 1 million (26%) vil gjerne gjøre det. Det er viktig for pårørende, men også for aktører med digitale kunderelasjoner.

Hvorfor er det viktig?

3,7 millioner nordmenn bruker sosiale medier. Gruppen som har økt mest de siste årene er kvinner over 55. De fleste har også andre digitale relasjoner: Kundeklubber, bonuspoeng, medlemsskap, abonnementer, nettbanker, betalingstjenester. Alle må forvaltes eller avvikles når eieren blir syk eller dør. En stor og uoversiktlig jobb for de pårørende. Må jeg betale mine foreldres gjeld? Kan jeg overføre abonnementer eller arve bonuspoeng? Hvordan beskytte mot økningen i digitale pengesvindler rettet mot eldre? Mange vil organisere det hele med tjenester som Everplans og Clocr, mens andre trenger juridisk hjelp og råd om rettigheter, plikter og fullmakter. Noen vil opprette digitale biografier og forhåndsinnspilte hilsener til etterlatte, gjennom tjenester som GoneNotGone og Afternote. Kanskje sende en  bursdagshilsen til barnebarna fra graven med din egen AI-stemme? 3,7 millioner nordmenn er et stort potensielt marked for bransjer som medier, tech, telekom, bank og betaling, finans, forsikring, kryptering og autentisering.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
200´

Mange brukere vil dø

200.000 norske Facebookbrukere vil dø de neste ti årene. Mange av dem uten en plan for sin digitale arv.
5%

Få har tatt grep

Andelen som har gitt instrukser og diskutert sin digitale arv. Men ytterligere 1 million nordmenn (26%) ønsker å gjøre det.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2024

Digital arv

Vi lever et rikt digitalt liv. Vi må tenke på hva vi etterlater oss, og til hvem.
Stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter?

Hva er nytt?

Over 60.000 Facebook-brukere dør i verden hver dag. De etterlater mye av sin identitet, eiendeler, historie og ettermæle bak passord. Vi lever en stor del av livene våre i digitalt sammenvevde plattformer og tjenester. Mange har digitale verdisaker i form av aksjer, kryptovaluta, digitalt signerte avtaler og bonuspoeng. Og stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter?  Konsekvensen er økende bekymring over hvordan våre sosiale profiler, passord, e-poster, dokumenter og digitale bilder vil håndteres når vi faller fra. På samme måte som for annen arv, vil vi ha kontroll over hvordan vår digitale identitet og innhold blir håndtert, og av hvem. Vi vil gi instrukser om sletting av informasjon og profiler, etablering av digitale minnesider og biografier, og overlate tilganger til pårørende. Kun 5% av befolkningen har foreløpig tatt grep, men 1 million (26%) vil gjerne gjøre det. Det er viktig for pårørende, men også for aktører med digitale kunderelasjoner.

Hvorfor er det viktig?

3,7 millioner nordmenn bruker sosiale medier. Gruppen som har økt mest de siste årene er kvinner over 55. De fleste har også andre digitale relasjoner: Kundeklubber, bonuspoeng, medlemsskap, abonnementer, nettbanker, betalingstjenester. Alle må forvaltes eller avvikles når eieren blir syk eller dør. En stor og uoversiktlig jobb for de pårørende. Må jeg betale mine foreldres gjeld? Kan jeg overføre abonnementer eller arve bonuspoeng? Hvordan beskytte mot økningen i digitale pengesvindler rettet mot eldre? Mange vil organisere det hele med tjenester som Everplans og Clocr, mens andre trenger juridisk hjelp og råd om rettigheter, plikter og fullmakter. Noen vil opprette digitale biografier og forhåndsinnspilte hilsener til etterlatte, gjennom tjenester som GoneNotGone og Afternote. Kanskje sende en  bursdagshilsen til barnebarna fra graven med din egen AI-stemme? 3,7 millioner nordmenn er et stort potensielt marked for bransjer som medier, tech, telekom, bank og betaling, finans, forsikring, kryptering og autentisering.

200´
5%

Mange brukere vil dø

200.000 norske Facebookbrukere vil dø de neste ti årene. Mange av dem uten en plan for sin digitale arv.

Få har tatt grep

Andelen som har gitt instrukser og diskutert sin digitale arv. Men ytterligere 1 million nordmenn (26%) ønsker å gjøre det.
2024
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.