10 INNSIKTER FOR
2024

Digital arv

Hvem arver passordet ditt?
Hvem arver passordet ditt?
Vi lever et rikt digitalt liv. Vi må tenke på hva vi etterlater oss, og til hvem.

Hva er nytt?

Økende bevissthet om håndtering av digital arv.

  • Digitale verdier: Daglig dør over 60.000 Facebook-brukere, og etterlater seg digital informasjon og verdier som kryptovaluta og aksjer.
  • Behov for kontroll: Folk ønsker å styre hvordan deres digitale identitet og eiendeler håndteres etter døden, inkludert sletting av profiler og opprettelse av minnesider.
  • Liten andel har tatt grep: Selv om mange er bekymret, har kun 5% av befolkningen faktisk gjort tiltak for å sikre sin digitale arv.

Hvorfor er det viktig?

Stort marked for digital arv.

  • Demografiske endringer: Størst vekst i bruk av sosiale medier blant kvinner over 55, de eldre er  i målgruppen for digital arv og sikkerhet.
  • Juridiske og praktiske utfordringer: Pårørende står overfor utfordringer som håndtering av gjeld, overføring av abonnementer, og arv av bonuspoeng, samt beskyttelse mot svindel.
  • Tjenester og teknologiske løsninger: Økende interesse for tjenester som Everplans og Clocr for organisering av digital arv, samt innovative løsninger som digitale biografier og AI-stemmer fra etterlatte.
Stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter?
kort oppsummert

Hvem arver passordet ditt?

Økende bevissthet om håndtering av digital arv.

  • Digitale verdier: Daglig dør over 60.000 Facebook-brukere, og etterlater seg digital informasjon og verdier som kryptovaluta og aksjer.
  • Behov for kontroll: Folk ønsker å styre hvordan deres digitale identitet og eiendeler håndteres etter døden, inkludert sletting av profiler og opprettelse av minnesider.
  • Liten andel har tatt grep: Selv om mange er bekymret, har kun 5% av befolkningen faktisk gjort tiltak for å sikre sin digitale arv.

Hva er nytt?

Over 60.000 Facebook-brukere dør i verden hver dag. De etterlater mye av sin identitet, eiendeler, historie og ettermæle bak passord. Vi lever en stor del av livene våre i digitalt sammenvevde plattformer og tjenester. Mange har digitale verdisaker i form av aksjer, kryptovaluta, digitalt signerte avtaler og bonuspoeng. Og stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter?  Konsekvensen er økende bekymring over hvordan våre sosiale profiler, passord, e-poster, dokumenter og digitale bilder vil håndteres når vi faller fra. På samme måte som for annen arv, vil vi ha kontroll over hvordan vår digitale identitet og innhold blir håndtert, og av hvem. Vi vil gi instrukser om sletting av informasjon og profiler, etablering av digitale minnesider og biografier, og overlate tilganger til pårørende. Kun 5% av befolkningen har foreløpig tatt grep, men 1 million (26%) vil gjerne gjøre det. Det er viktig for pårørende, men også for aktører med digitale kunderelasjoner.

Hvorfor er det viktig?

3,7 millioner nordmenn bruker sosiale medier. Gruppen som har økt mest de siste årene er kvinner over 55. De fleste har også andre digitale relasjoner: Kundeklubber, bonuspoeng, medlemsskap, abonnementer, nettbanker, betalingstjenester. Alle må forvaltes eller avvikles når eieren blir syk eller dør. En stor og uoversiktlig jobb for de pårørende. Må jeg betale mine foreldres gjeld? Kan jeg overføre abonnementer eller arve bonuspoeng? Hvordan beskytte mot økningen i digitale pengesvindler rettet mot eldre? Mange vil organisere det hele med tjenester som Everplans og Clocr, mens andre trenger juridisk hjelp og råd om rettigheter, plikter og fullmakter. Noen vil opprette digitale biografier og forhåndsinnspilte hilsener til etterlatte, gjennom tjenester som GoneNotGone og Afternote. Kanskje sende en  bursdagshilsen til barnebarna fra graven med din egen AI-stemme? 3,7 millioner nordmenn er et stort potensielt marked for bransjer som medier, tech, telekom, bank og betaling, finans, forsikring, kryptering og autentisering.

200´

Mange brukere vil dø

200.000 norske Facebookbrukere vil dø de neste ti årene. Mange av dem uten en plan for sin digitale arv.
5%

Få har tatt grep

Andelen som har gitt instrukser og diskutert sin digitale arv. Men ytterligere 1 million nordmenn (26%) ønsker å gjøre det.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no