Økende bevissthet om håndtering av digital arv.
Over 60.000 Facebook-brukere dør i verden hver dag. De etterlater mye av sin identitet, eiendeler, historie og ettermæle bak passord. Vi lever en stor del av livene våre i digitalt sammenvevde plattformer og tjenester. Mange har digitale verdisaker i form av aksjer, kryptovaluta, digitalt signerte avtaler og bonuspoeng. Og stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter? Konsekvensen er økende bekymring over hvordan våre sosiale profiler, passord, e-poster, dokumenter og digitale bilder vil håndteres når vi faller fra. På samme måte som for annen arv, vil vi ha kontroll over hvordan vår digitale identitet og innhold blir håndtert, og av hvem. Vi vil gi instrukser om sletting av informasjon og profiler, etablering av digitale minnesider og biografier, og overlate tilganger til pårørende. Kun 5% av befolkningen har foreløpig tatt grep, men 1 million (26%) vil gjerne gjøre det. Det er viktig for pårørende, men også for aktører med digitale kunderelasjoner.
3,7 millioner nordmenn bruker sosiale medier. Gruppen som har økt mest de siste årene er kvinner over 55. De fleste har også andre digitale relasjoner: Kundeklubber, bonuspoeng, medlemsskap, abonnementer, nettbanker, betalingstjenester. Alle må forvaltes eller avvikles når eieren blir syk eller dør. En stor og uoversiktlig jobb for de pårørende. Må jeg betale mine foreldres gjeld? Kan jeg overføre abonnementer eller arve bonuspoeng? Hvordan beskytte mot økningen i digitale pengesvindler rettet mot eldre? Mange vil organisere det hele med tjenester som Everplans og Clocr, mens andre trenger juridisk hjelp og råd om rettigheter, plikter og fullmakter. Noen vil opprette digitale biografier og forhåndsinnspilte hilsener til etterlatte, gjennom tjenester som GoneNotGone og Afternote. Kanskje sende en bursdagshilsen til barnebarna fra graven med din egen AI-stemme? 3,7 millioner nordmenn er et stort potensielt marked for bransjer som medier, tech, telekom, bank og betaling, finans, forsikring, kryptering og autentisering.
Over 60.000 Facebook-brukere dør i verden hver dag. De etterlater mye av sin identitet, eiendeler, historie og ettermæle bak passord. Vi lever en stor del av livene våre i digitalt sammenvevde plattformer og tjenester. Mange har digitale verdisaker i form av aksjer, kryptovaluta, digitalt signerte avtaler og bonuspoeng. Og stadig flere av oss er opptatt av hvordan vi fremstår digitalt mens vi er i live, så hvorfor ikke etter? Konsekvensen er økende bekymring over hvordan våre sosiale profiler, passord, e-poster, dokumenter og digitale bilder vil håndteres når vi faller fra. På samme måte som for annen arv, vil vi ha kontroll over hvordan vår digitale identitet og innhold blir håndtert, og av hvem. Vi vil gi instrukser om sletting av informasjon og profiler, etablering av digitale minnesider og biografier, og overlate tilganger til pårørende. Kun 5% av befolkningen har foreløpig tatt grep, men 1 million (26%) vil gjerne gjøre det. Det er viktig for pårørende, men også for aktører med digitale kunderelasjoner.
3,7 millioner nordmenn bruker sosiale medier. Gruppen som har økt mest de siste årene er kvinner over 55. De fleste har også andre digitale relasjoner: Kundeklubber, bonuspoeng, medlemsskap, abonnementer, nettbanker, betalingstjenester. Alle må forvaltes eller avvikles når eieren blir syk eller dør. En stor og uoversiktlig jobb for de pårørende. Må jeg betale mine foreldres gjeld? Kan jeg overføre abonnementer eller arve bonuspoeng? Hvordan beskytte mot økningen i digitale pengesvindler rettet mot eldre? Mange vil organisere det hele med tjenester som Everplans og Clocr, mens andre trenger juridisk hjelp og råd om rettigheter, plikter og fullmakter. Noen vil opprette digitale biografier og forhåndsinnspilte hilsener til etterlatte, gjennom tjenester som GoneNotGone og Afternote. Kanskje sende en bursdagshilsen til barnebarna fra graven med din egen AI-stemme? 3,7 millioner nordmenn er et stort potensielt marked for bransjer som medier, tech, telekom, bank og betaling, finans, forsikring, kryptering og autentisering.