Autonom betyr selvstyrende. Behovet vi alle har for kontroll, medbestemmelse og frihet til å velge selv. Men nå føler mange at deres autonomi er truet, samtidig som mulighetene til å ta den tilbake styrkes. Drivkraften er en følelse av avmakt i møte med ny teknologi, globalisering, sentralisering og et samfunn i endring. Mange opplever avstanden som stadig større mellom «eliten» og «folk flest», de mektige og de avmektige, rik og fattig, by og land, og det globale og det nasjonale. Vi ser synkende tillit til medier, eksperter og fakta, men økende tro på at hver enkelt sitter på sin egen sannhet. Vi ser økende skepsis til mektige bedrifter som samler data, skreddersyr reklame og driver skjult påvirkning, men synkende tro på at man selv kan gjøre noe med det.
I sin rolle som samfunnsborgere opplever mange at sentralisering og globalisering fratar dem lokal autonomi. I rollen som forbrukere opplever mange at kompliserte verdikjeder og globale eierskap svekker tilliten mellom forbruker og selskaper. Mange spør: Vil selskapene mitt beste? Betaler de sin skatt? Tar de sitt samfunnsansvar? Motreaksjonen er et behov for å ta makta tilbake, både som borgere og forbrukere. Vi får demonstrasjoner mot nedleggelser av lokalsykehus. Vi får støtte til lokale og norske produsenter fremfor de globale. Vi får krav om styrket personvern og sterkere regulering av selskapers makt. I sum er tilliten til fakta, autoriteter, medier og eksperter i ferd med å fragmenteres: vi velger hvem vi vil tro på, og helst de som bekrefter våre egne virkelighetsbilder. Likevel vil stadig flere savne det motsatte: noen som kan være samlende og skape tillit hos alle. Forvent økt skepsis til globale selskaper og økt støtte til det lokale og nasjonale. Vinnerne blir de som lykkes med å forvalte fremtidens viktigste valuta: Tillit.