Den Inderlige forbruker

Savn etter meningsfulle relasjoner, sosialt samvær og autentiske fellesskap.
Aktuell siden
2019

Folk ønsker menneskelig kontakt, varme og sjarme i både personlige og kommersielle relasjoner. Det er bare å «bjuda på».

Inderlig: Med hjertet, dypt og nært. De mest betydningsfulle øyeblikk handler ofte om følelser, sosialt samvær, nære relasjoner og god stemning. Vi husker best historiene og opplevelsene som rører oss emosjonelt. Samtidig tilbringes mye av tiden vår foran skjermer og tjenester skapt av anonyme selskaper. En utvikling mange opplever har skapt avstand, fremmedgjøring og savn etter fysisk samvær og emosjonell tilknytning. Selv unge vil gjerne logge av for å finne tilbake til de gode sosiale relasjonene og opplevelsene. Koronatiden har gitt mange bedre kontakt med sine aller nærmeste, men mindre med sine omgivelser.

Skjermene vil ikke skrus av for godt. Den digitale verden må bare bli mer menneskelig. Vi vil søke det uperfekte, sjarmerende og personlige også i den digitale verden, der sterke personligheter kan ha større påvirkning enn store mediebedrifter og merkevarer. Teknologi vil menneskeligjøres gjennom organisk design med «menneskelige» trekk. Vi får digitale kundeopplevelser som reduserer skillet mellom menneske og maskin.
Vi er alle irrasjonelle og styres av følelser, relasjoner og sanselige impulser. Vi fenges av historier som berører, mer enn av smarte budskap og visjoner. Vi engasjerer oss i mennesker, ikke merkevarer. Virksomheter som vil bygge relasjoner må derfor i større grad by på seg selv, vise sjarm og personlighet og slik bidra til meningsfulle og inderlige opplevelser med (hver-)andre.

Pride-markering

64%
Mener det er viktig at Pride markeres. (Tall fra før årets Pride).
Kilde:
Opinion

Klemmeklare

7 av 10
Har i april gitt klem til noen de ikke deler husstand med siste uke, en dobling fra februar.

Norsk identitet

8 av 10
Andel nordmenn som mener det er viktig å ta vare på norsk identitet og egenart.

Butikken på hjørnet

1 av 3
Har i det siste bevisst valgt å handle et sted fordi de kjenner eier eller ansatte.
historiens hovedtemaer

Trendretninger

Siden
2019
Ekte Empatisk
Relasjoner og respekt skapes ved å virkelig bry seg.

Folkets hjertesaker er sosiale saker. De nære ting betyr mest: Psykisk helse, ensomhet og inkludering er økende samfunnsutfordringer, spesielt i etterkant av koronapandemien. Bærekraftsbegrepet er utvidet til å også omfatte sosialt samfunnsansvar, ikke bare klima og miljø. Stadig flere bedrifter adopterer sosiale hjertesaker. Det handler om å vise empati, sosialt engasjement og bidra til et bedre, varmere og mer inkluderende samfunn.

les mer
Siden
2019
Human Touch
Det digitale og menneskelige smelter sammen.

Forbrukere søker det menneskelige, ekte og nære. Digitale og fysiske brukeropplevelser bør være enkle, inkluderende og naturlige fremfor kompliserte og fremmedgjørende. Ny teknologi som AI, talestyring og håndbevegelser gjør samspillet mellom menneske og teknologi mer naturlig. Ny teknologi bidrar til mer sømløse interaksjoner og naturlig, intimt samspill mellom menneske og maskin. Brukeropplevelsen er den nye merkevaren.

les mer
Siden
2019
Sosial Samling
Savnet etter fysisk samvær og fellesskap med andre.

De fleste ønsker mer kvalitetstid med familie og venner. Mange har fått nettopp dette i 2020, men savner desto mer deltagelse i større sosiale fellesskap. Vi får større behov for fysiske møteplasser. Vi vil ta med oss økt interesse for brettspill, konserter møteplasser for å jobbe og treffe andre også etter korona. Vi får behov for sosiale møteplasser, produkter og tjenester som motvirker ensomhet og bringer folk ut og sammen.

les mer
Siden
2022
Våre Verdier
Folket samler seg om det som betyr aller mest.

Folk blir mer bevisst om verdiene samfunnet vårt er bygget på. Når utrygghet og ytre trusler oppleves sterkere, blir kjerneverdiene tydeligere. 8 av 10 nordmenn er stolte av å være norsk, og mener det er viktig å ta vare på vår nasjonale identitet. Det norske er nært, trygt og godt: Norsk mat, norske institusjoner, norske medier, merkevarer og mennesker. En følelse av verdifellesskap som ikke handler om selvgodhet og nasjonalisme, men om ydmyk stolthet over det verneverdige samfunnet vi har bygget og gjerne deler med andre.

les mer

Inspirasjon fra Trendbasen

Smarte byer var ikke så smart likevel

Google-eide Sidewalk Labs´ prestisjeprosjekt for fremtidens smart city i Toronto ble kuttet etter bare et par år. Et nabolag bygget «from the internet up», med AI, sensorer, automatisering og optimalisering. Men de lykkes aldri å forklare folk hvorfor de skulle bo der. Mange opplevde teknofokuset som menneskefiendtlig. Bekymring for personvern gav assosiasjoner til overvåkningssamfunn. Smart cities har lenge vært tema i byutvikling. Teknologi skulle kutte reisetid, gi rimelige boliger, bedre kollektivtransport og redusere klimautslipp. Men ofte på bekostning av menneskelige kvaliteter. Nå skrinlegger flere vestlige byer smart city-tanken. Toronto har tatt frem ny områdeplan som tar fremtidsbyen i en grønnere og fremfor alt mer humanistisk retning. Visjonen om smart cities mislyktes med å tiltrekke seg det som gjør byer smarte: menneskene.

Mer om prosjektet fra MIT technology review

Pick´n´mix skaper gode dele- og smaksopplevelser

Sticks er et pick & mix konsept som inneholder 3-4 marinerte yakitori grillspyd som kan toppes med saus og crunch før grilling. Japansk streetfood er inspirasjonen. Laks, kylling, villreker, svin eller vegetar kan serveres som tapas eller forretter. Småmat og delemat gir opplevelse i form av variasjon.

Sosialt savn oppveies med mat og måltider

Koronatiltakene skapte et «sug» og et savn etter sosiale opplevelser. Gode middager med venner hjemme har bare delvis vært mulig gjennom 2020. Men når tiltakene lettes, vil vi se enorm sosial aktivitet rundt mat, drikke og måltider både ute og hjemme for å veie opp for savnet etter sosiale fellesskap.

Delemat og småmat som gir både verdi for pengene og individuell tilpasning

De siste årene har vært delematens år: tapas, omakase, dimsum, meze. Mye tyder på at trenden vil forsterkes de neste ti. Man velger selv hva man spiser, tilpasset lommebok og appetitt, og får variasjon knyttet sammen med en sosial opplevelse hvor maten ofte kan tilberedes mens gjesten ser på.

Middag hjemme hos kokken

Private home dining blir stadig mer i populært. Vi har pekt på det før, med eksempler fra Europa. I Singapore er det 8 måneders venteliste for middag hjemme hos utvalgte kokker. Mange ønsker en sosial opplevelse i en digital hverdag. Hjemmelagd mat med fremmede kan være en intim sosial opplevelse. Man drar "hjem" fremfor ut på restaurant.

Høytflygende sjarm og humor

Southwest Airlines har et eget program for sine kabinansatte der de tilbyr trening i sang, stand-up komedie og artige «skills» de kan bruke for å by på seg selv overfor passasjerer på jobb. Idéen kom etter massiv positiv respons på en viral video filmet av en passasjer, som viser en kabinansatt som synger/rapper sikkerhetsinstruksene før avgang.

Skjeløs, ikke sjelløs

Mens de jaktet en ny og mer miljøvennlig løsning som erstatning for plastskjeen i lokket, ble Skyr en periode solgt uten skje men med en liten hilsen. En enkel men sjarmerende liten tekst på lokket forklarte saken. Så enkelt kan det gjøres for sikre fornøyde, tilgivende kunder. Samtidig inviterte Skyr (som Q-meieriene ofte gjør) forbrukerne til selv å komme med lure løsninger på skje-utfordringen gjennom en konkurranse med en inngravert skje som pokal. Det medførte enormt engasjement med 13 000 kommentarer på Facebook. Et godt eksempel på at det lønner seg å vise personlighet og være ærlig med kundene.

Q-meieriene.no

Snakk med bilen din

Ryktene om at Apple vil produsere biler har eksistert lenge, og nå har de tatt patent på talestyrt bilkjøring. Som sjåfør vil du kunne fortelle bilen at du vil kjøpe blomster eller italiensk mat, og den vil automatisk kjøre deg til nærmeste pizzeria eller blomsterbutikk. Det er ikke klart om Apple vil bruke patentet til en egenutviklet bil eller levere et operativsystem på lisens.

SE ALLE
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,