Den Inderlige forbruker

Savn etter meningsfulle relasjoner, sosialt samvær og autentiske fellesskap.
Aktuell siden
2019

Folk ønsker menneskelig kontakt, varme og sjarme i både personlige og kommersielle relasjoner. Det er bare å «bjuda på».

Inderlig: Med hjertet, dypt og nært. De mest betydningsfulle øyeblikk handler ofte om følelser, sosialt samvær, nære relasjoner og god stemning. Vi husker best historiene og opplevelsene som rører oss emosjonelt. Samtidig tilbringes mye av tiden vår foran skjermer og tjenester skapt av anonyme selskaper. En utvikling mange opplever har skapt avstand, fremmedgjøring og savn etter fysisk samvær og emosjonell tilknytning. Selv unge vil gjerne logge av for å finne tilbake til de gode sosiale relasjonene og opplevelsene. Koronatiden har gitt mange bedre kontakt med sine aller nærmeste, men mindre med sine omgivelser.

Skjermene vil ikke skrus av for godt. Den digitale verden må bare bli mer menneskelig. Vi vil søke det uperfekte, sjarmerende og personlige også i den digitale verden, der sterke personligheter kan ha større påvirkning enn store mediebedrifter og merkevarer. Teknologi vil menneskeligjøres gjennom organisk design med «menneskelige» trekk. Vi får digitale kundeopplevelser som reduserer skillet mellom menneske og maskin.
Vi er alle irrasjonelle og styres av følelser, relasjoner og sanselige impulser. Vi fenges av historier som berører, mer enn av smarte budskap og visjoner. Vi engasjerer oss i mennesker, ikke merkevarer. Virksomheter som vil bygge relasjoner må derfor i større grad by på seg selv, vise sjarm og personlighet og slik bidra til meningsfulle og inderlige opplevelser med (hver-)andre.

Pride-markering

64%
Mener det er viktig at Pride markeres. (Tall fra før årets Pride).
Kilde:
Opinion

Klemmeklare

7 av 10
Har i april gitt klem til noen de ikke deler husstand med siste uke, en dobling fra februar.

Norsk identitet

8 av 10
Andel nordmenn som mener det er viktig å ta vare på norsk identitet og egenart.

Butikken på hjørnet

1 av 3
Har i det siste bevisst valgt å handle et sted fordi de kjenner eier eller ansatte.
historiens hovedtemaer

Trendretninger

Siden
2019
Ekte Empatisk
Relasjoner og respekt skapes ved å virkelig bry seg.

Folkets hjertesaker er sosiale saker. De nære ting betyr mest: Psykisk helse, ensomhet og inkludering er økende samfunnsutfordringer, spesielt i etterkant av koronapandemien. Bærekraftsbegrepet er utvidet til å også omfatte sosialt samfunnsansvar, ikke bare klima og miljø. Stadig flere bedrifter adopterer sosiale hjertesaker. Det handler om å vise empati, sosialt engasjement og bidra til et bedre, varmere og mer inkluderende samfunn.

les mer
Siden
2019
Human Touch
Det digitale og menneskelige smelter sammen.

Forbrukere søker det menneskelige, ekte og nære. Digitale og fysiske brukeropplevelser bør være enkle, inkluderende og naturlige fremfor kompliserte og fremmedgjørende. Ny teknologi som AI, talestyring og håndbevegelser gjør samspillet mellom menneske og teknologi mer naturlig. Ny teknologi bidrar til mer sømløse interaksjoner og naturlig, intimt samspill mellom menneske og maskin. Brukeropplevelsen er den nye merkevaren.

les mer
Siden
2019
Sosial Samling
Savnet etter fysisk samvær og fellesskap med andre.

De fleste ønsker mer kvalitetstid med familie og venner. Mange har fått nettopp dette i 2020, men savner desto mer deltagelse i større sosiale fellesskap. Vi får større behov for fysiske møteplasser. Vi vil ta med oss økt interesse for brettspill, konserter møteplasser for å jobbe og treffe andre også etter korona. Vi får behov for sosiale møteplasser, produkter og tjenester som motvirker ensomhet og bringer folk ut og sammen.

les mer
Siden
2022
Våre Verdier
Folket samler seg om det som betyr aller mest.

Folk blir mer bevisst om verdiene samfunnet vårt er bygget på. Når utrygghet og ytre trusler oppleves sterkere, blir kjerneverdiene tydeligere. 8 av 10 nordmenn er stolte av å være norsk, og mener det er viktig å ta vare på vår nasjonale identitet. Det norske er nært, trygt og godt: Norsk mat, norske institusjoner, norske medier, merkevarer og mennesker. En følelse av verdifellesskap som ikke handler om selvgodhet og nasjonalisme, men om ydmyk stolthet over det verneverdige samfunnet vi har bygget og gjerne deler med andre.

les mer

Inspirasjon fra Trendbasen

Smarte byer var ikke så smart likevel

Google-eide Sidewalk Labs´ prestisjeprosjekt for fremtidens smart city i Toronto ble kuttet etter bare et par år. Et nabolag bygget «from the internet up», med AI, sensorer, automatisering og optimalisering. Men de lykkes aldri å forklare folk hvorfor de skulle bo der. Mange opplevde teknofokuset som menneskefiendtlig. Bekymring for personvern gav assosiasjoner til overvåkningssamfunn. Smart cities har lenge vært tema i byutvikling. Teknologi skulle kutte reisetid, gi rimelige boliger, bedre kollektivtransport og redusere klimautslipp. Men ofte på bekostning av menneskelige kvaliteter. Nå skrinlegger flere vestlige byer smart city-tanken. Toronto har tatt frem ny områdeplan som tar fremtidsbyen i en grønnere og fremfor alt mer humanistisk retning. Visjonen om smart cities mislyktes med å tiltrekke seg det som gjør byer smarte: menneskene.

Mer om prosjektet fra MIT technology review

Sosialt savn oppveies med mat og måltider

Koronatiltakene skapte et «sug» og et savn etter sosiale opplevelser. Gode middager med venner hjemme har bare delvis vært mulig gjennom 2020. Men når tiltakene lettes, vil vi se enorm sosial aktivitet rundt mat, drikke og måltider både ute og hjemme for å veie opp for savnet etter sosiale fellesskap.

Pick´n´mix skaper gode dele- og smaksopplevelser

Sticks er et pick & mix konsept som inneholder 3-4 marinerte yakitori grillspyd som kan toppes med saus og crunch før grilling. Japansk streetfood er inspirasjonen. Laks, kylling, villreker, svin eller vegetar kan serveres som tapas eller forretter. Småmat og delemat gir opplevelse i form av variasjon.

Delemat og småmat som gir både verdi for pengene og individuell tilpasning

De siste årene har vært delematens år: tapas, omakase, dimsum, meze. Mye tyder på at trenden vil forsterkes de neste ti. Man velger selv hva man spiser, tilpasset lommebok og appetitt, og får variasjon knyttet sammen med en sosial opplevelse hvor maten ofte kan tilberedes mens gjesten ser på.

Skravlebord på kaffebar

Det britiske cafékjeden Costa Coffee tilbyr «chatter tables» i mange av sine kaffebarer. Idéen er at folk skal kunne sette seg og snakke med andre, med hensikt å motvirke ensomhet og styrke sosiale relasjoner i nærområdet. Det er en del av et større britisk initiativ kalt Chatty Café som støttes av en rekke bedrifter og butikkjeder.

Mental helse via gaming

Unge gutter snakker lite om mental helse, ensomhet og andre utfordringer. Mental Helse Ungdom samarbeidet med den populære gameren og YouTuberen Noobwork (Joachim Haraldsen) om å lage en serie videoer der Noobwork og programleder Niklas Baarli fikk unge gutter til å snakke om temaene mens de spilte mot hverandre anonymt.

The underargument

Det London-baserte undertøysmerket The Underargument hyrer sine modeller uten å vite størrelsen eller utseendet deres. Valgkriteriet er en personlig historie som kandidatene selv velger å dele. Merkets misjon er a oppfordre kvinner til å akseptere seg selv og dyrke sitt eget særpreg som kontrast til det "perfekte" idealet. Slik ønsker merket å vise empati med de som opplever kroppspress.

The Underargument

Sosial jogging

Løpegrupper som SYSO (See You Soon Oslo) driver med social running, der likesinnede møter opp bare for å løpe sammen og kanskje ta en kaffe eller øl etterpå. Tid og sted avtales på gruppens sosiale medier, og er åpen for alle som vil holde seg i form uten for mange forpliktelser. Stadig flere liknende konsepter dukker opp rundt i landet for å gjøre det enklere for folk å sosialisere og holde seg aktive.

SE ALLE
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,