Den Refokuserte forbruker

Vi søker frihet, mening og balanse gjennom selvutvikling, og forsøker å finne tilbake til det som betyr mest i livet.
Aktuell siden
2018

Stadig flere stiller spørsmål om de lever vårt beste liv og prioriterer det viktigste. Vi beveger oss mot indrestyrt, verdidrevet forbruk.

Prioriterer jeg aktivitetene og relasjonene som betyr mest? Driver jeg med det gjør meg lykkelig? Er jeg tilstede i hverdagen? Trenger jeg flere ting? Mange har mistet litt kontroll og vil ta tilbake balansen i livet. Være tro mot egne indre verdier og realisere oss selv. Tanker som spesielt treffer spesielt de med tilsynelatende vellykkede liv, men som likevel føler fravær av lykke. For noen er svaret å frigjøre seg fra normer og forventninger. Andre søker ny kunnskap, nye opplevelser eller ny åndelighet. Andre kvitter seg med eiendeler, mediterer og leter etter essensen i livet, det som betyr aller mest.

Vi ser tendenser til en verdibasert motreaksjon mot forbruk og materialisme. På vei mot et verdibasert opplevelsessamfunn der idealet ikke handler om perfeksjon og prestasjon, men om å realisere seg selv som individ, hver på sin måte med sin identitet. Alt forsterkes gjennom sosiale medier, samtidig som mange ønsker å gjøre seg mindre avhengig av andres blikk. Slappe av og gi mer f*** . Vi vil se fortsatt dreining i forbruk fra produkter mot tjenester og opplevelser. Spesielt de som forenkler livet og føles meningsfulle. Vi får flere virksomheter og produkter med ambisjon om å være transformative: genuint endre folks liv til det bedre gjennom kunnskap, opplevelser og personlig utvikling.

Ikke-heterofile

7%
Anslag for andel med ikke-heterofil orientering eller tiltrekning i Norge.
Kilde:
SSB

Enklere liv

43%
Andel som ønsker seg enklere liv med færre eiendeler og fokus på tilstedeværelse. Flest kvinner.

Mindfulness

1 av 4
Har utført øvelser eller brukt teknikker for mindfulness og yoga i løpet av det siste året.

Antikommers

74%
Andelen kvinner som ønsker et mindre kommerst samfunn med mindre prestasjonspress (mot 59% av menn).
historiens hovedtemaer

Trendretninger

Siden
2017
Enklere Liv
Veien til lykke gjennom færre ting og færre forpliktelser.

Mange ønsker seg et enklere liv med færre eiendeler og færre valg. Noen flytter på landet til et enklere liv, mens for de fleste handler det om «decluttering» (opprydning) i eget liv. Kvitte seg med eiendeler og beholde kun de mer varige ting, forpliktelser, relasjoner og kundeforhold som stjeler fokus fra det man helst vil prioritere. Vi vil se etterspørsel etter produkter av varig kvalitet, og interesse for gjenbruk og deling.

les mer
Siden
2020
Frigjort Identitet
Frihet til å være seg selv og leve som man vil.

Definisjonen på et vellykket liv har ofte vært barn, hjem og jobb i tilsynelatende harmoni. Men sånn er ikke livet alltid. Familie, livsstil og identitet har mange former. Mangfoldet dyrkes og aksepten for brudd med A4-rammene er større. Alternative samlivsformer, kjønnsidentiteter og boformer utforskes. Det er lov, til og med «kult», å ikke ønske seg A4-pakken. Det blir nødvendig å ta hensyn til et bredere spekter av livsstil og identiteter.

les mer
Siden
2017
Mindful Avkobling
Koble av for å være mer tilstede i hverdagen.

Stressmestring og mindfulness har blitt big business. Digitale verktøy, livscoacher, feriereiser, mat og drikke-produkter og kosttilskudd selges med løfte om hjelp til å koble av, finne roen og være mer tilstede i hverdagen. Til og med mange unge ønsker å koble seg av fra digitale avhengiget. Mange vil trenge hjelp med stressmestring og pustetrom i hverdagen. Tilby gjerne rolige omgivelser uten stress på jobb, i kjøpesenteret og på nett.

les mer
Siden
2022
Skjerpet Fokus
Teknikker, teknologi og trening for bedre mental ytelse.

De fleste forstår viktigheten av å holde seg i form med aktiv trening. Tid og penger investeres i å ta vare på kroppen vår. Men hjernen får ikke samme oppmerksomhet. Fremover vil flere drive aktiv trening og pleie av sin mentale form. Gevinsten er åpenbar: mer energi, bedre fokus og økt produktivitet. Drivkraften er den samme som for fysisk trening, nemlig ønsket om bedre helse, bedre ytelse og forebygging av sykdom og plager senere i livet. Kognitiv sykdom (som Alzheimers) topper nordmenns liste over hva de frykter mest. Forskerne har ennå ikke knukket koden, men er enig om at fysisk og mental trening - bedre søvn, livslang læring, stimulere hjernen - har forebyggende effekt. Vi vil få et stort marked for tjenester, teknikker, apper, kurs, mat og behandlinger som holder hjernen i form.

les mer

Inspirasjon fra Trendbasen

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

I et av de mer kreative (og humoristiske) marketingtriksene vi har sett på en stund, lanserte KFC i Hong Kong KFC Brainwave Buckets. Hong Kong er en av de mest stressende byene i verden hvor 53% av befolkningen føler seg stresset hver dag. Samtidig viser forskning at comfort food kan lindre stressnivået i hjernen. Som en oppfordring til Hongkongere om å slutte å overtenke og stresse, skapte KFC en hjelm med pannebånd som analyserer hjerneaktivitet. Kundene får på seg hjelmen i restauranten, samtidig som sansene stimuleres av duften av fritert kylling. Sensordataene kobles til en app som gir sanntids biofeedback. Jo lavere hjernebølger (lavt stressnivå), jo flere kyllingbelønninger får man! (Chicken) piece of mind! For ordens skyld: Kampanjen er en ganske humoristisk gimmick, men de har et poeng…

Omtale av kampanjen hos Designboom.

Ansatte finner balansen gjennom «quiet quitting»

Mange opplevde en ny og bedre livsstil under pandemien: rolig arbeidshverdag, mindre stress, færre møter og mer tid til familie og interesser. Mange i yrker med flytende grenser mellom jobb og fritid vil gjerne fortsette slik. «Quiet quitting» handler om ansatte som kun gjør det de er ansatt for, men ikke mer. På TikTok deler unge tips om hvordan gjøre minst mulig på jobb. Mindre frivillig overtid. Ikke rekk opp hånda og ta på seg oppgaver. Ikke ta initiativer som gir merarbeid. Si nei til sosiale jobbsamlinger.  En motreaksjon mot et grenseløst, digitalisert og fleksibelt arbeidsliv. En studie viser at halvparten av USA´s arbeidstagere omfattes av trenden. Utbrenthet er blant driverne. For arbeidsgivere betyr det lavere engasjement og involvering fra ansatte som søker balanse i livet og setter tydeligere grenser mellom jobb og fritid. 

Alkoholfrie mocktails erobrer utelivet

Kvaliteten og utvalget av alkoholfri drikke i norsk uteliv blir stadig bedre. Nå er det både greit og trendy å bestille alkofrie mocktails på Oslos beste cocktailbarer. Sunnhet, smak, null bakrus og ønske om kontroll er de viktigste driverne. De unge gjestene leder an. Trenden har vokst både internasjonalt og i Norge de siste årene, men skjøt fart under koronapandemien da alkoholservering var begrenset i perioder. Svanen, Torggata Botaniske, Kampen Bistro og Maeemo-eier Espen Holmboe Bangs hippe The Conservatory er kjente oslo-barer som legger (nesten) like mye sjel i sine mocktails som cocktails. Også Vinmonopolet merker trenden. Se opp for flere gode alkofrie steder og drinker.

Teknologi for medisinsk mindfulness

Er du stresset? Hodepine og anspente muskler? Det finnes en app for det. Flere faktisk. Blant andre det norske tech-oppstartsselskapet Nordic Brain Tech som utvikler fysiske biofeedback-sensorer som festes på kroppen og snakker med en app på mobilen. Hensikten er å varsle om stress og anspenthet, oppfordre til avspenningsøvelser, og redusere forekomst av hodepine og andre fysiske stressrelaterte plager. Det hele basert på nevrologisk forskning. Selskapet har mange tilsvarende konkurrenter rundt i verden, som alle vil ha en bit av et umodent marked med stort vekstpotensiale.

Nordic Brain Tech

Hjerneforskning og kunstig intelligens gir mindful musikk

Teknologi som hjelper oss å ta tilbake fokuset teknologien stjal er i sterk vekst og utvikling. Nettradioen Brain.fm lover lydlandskap og musikk med vitenskapelig utviklede «patterns that shift your brainstate with entertainment». Nyutviklet kunstig intelligens (AI) og forskning på hjernebølger tilfører en ny dimensjon sammenlignet med tilsvarende tjenester. Man kan velge musikk optimalisert for konsentrasjon, kreativitet eller læring, og intensitet tilpasset grad av konsentrasjonsvansker. I dagens digitale verden sliter mange med manglende fokus, urolige tanker og problemer med å være tilstede i hverdagen. Pandemien har bare forsterket problemet. Innovasjoner innen digital mindfulness lover bot og bedring for de mange som ikke kan, eller vil, fjerne seg fra skjermen.

Brain.fm

Cannabisturisme inspirert av vinreiser

7 av 10 amerikanere støtter legalisering av cannabis og 19 stater har legalisert produksjon og salg. Nå tilbyr mange av dem reisepakker inspirert av vinturismen. Hele 50% av millennials-generasjonen velger innenlands reisemål basert på legalisering og 1 av 5 amerikanere som reiser regelmessig er interessert i cannabisrelaterte reiseopplevelser. Veksten forventes å fortsette. Cannabisreiser sidestilles snart med vin- og matreiser.

Artikkel i Forbes om cannabisturisme

Populær app for sunn og autentisk deling i sosiale medier

En ny app tilbyr en kontrast til Instagram og Snap: Ingen likes, null press om å konstant dele øyeblikk med venner. Med BeReal deler du kun ett bilde om dagen med nære venner. Appen bestemmer når og hvor. På et tilfeldig tidspunkt sender appen daglig varsel til brukerne om å ta bilde der de er. Fristen er 2 minutter for å ta og dele bildet. Målet er å stimulere til deling av mer autentiske hverdagsøyeblikk med venner fremfor å «style» bilder og øyeblikk. BeReal topper applistene i mange land, inkludert Norge, drevet av de unge. Men for å ha effekt må BeReal utkonkurrere dagens sosiale medier. Det er tvilsomt. Den kan ende opp som nok en app å bruke tid på.

BeReal app

Mentalt kosthold vokser i takt med økende bevissthet

Stadig flere gjør direkte kobling mellom mat/ kosthold og mental helse. Vi er vant til tenke på matens effekt på fysisk helse, men fremover vil det i større grad også handle om matens effekt på humør, hjernehelse, søvn, fokus og psykisk tilstand. Spis deg glad, spis deg våken og smart.

SE ALLE
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,