viktigste innsikter for 2025

Årets nye trender og endringer

Presentasjon og rapport fra CS-seminaret 20.3.2025
Last ned presentasjonen av Årets 10 Innsikter fra lanseringsseminaret.
Last ned PDF-rapport med Årets 10 nye innsikter.
Tidligere års innsikter, fortsatt aktuelle: 

Den raskeste måten å oppdatere deg på hva som er viktig å vite.

I dette kapitlet trekker vi sammen de viktigste nye innsikter vi har funnet frem til i arbeidet med 2021-rapporten. De viktigste trendene vi mener du må være oppmerksom på akkurat nå.

Snarvei til fremtiden

Når vi ser signaler som peker i samme retning på tvers av flere kategorier og trendhistorier, har vi et mønster - en innsikt - som forteller noe interessant om hvor vi er på vei. Du kan altså se på de 10 nye innsiktene som en rask innføring i hva som er nytt, hva vi har lært på tvers av alle analyser og temaer i denne rapporten. En snarvei til de mest aktuelle trendene å være obs på.

Fordyp deg videre...om du vil

Hver av de 10 innsiktene inneholder pekere til hvor i rapporten du kan lese mer om det som gav grunnlaget for innsikten. Vi tilbyr foredrag, tilpasset din bransje, som bygges opp omkring de 10 innsiktene og forklarer hvordan og hvorfor de er relevante for deg.

Likevel har vi ennå mer å være takknemlig for, tross alt, her i vår fredelige del av verden. For et år siden håpet vi verdens elendighet snart ville ta slutt, slik at vi kunne finne tilbake til normale, trygge tider. Slik gikk det ikke. Frykt og usikkerhet preger oss fortsatt, men vi er omstillingsdyktige når vi må. Vi innser at krig og uro, høye priser og ustabile renter er den nye normalen. For en stund, hvert fall. Mange sliter med sosial og mental helse, noe som preger flere av årets innsikter. Den tydeligste røde tråden i år er behovet for autentisitet, for tilknytning, og å finne seg selv og balansen i livet. Start med å klikke deg inn på en av innsiktene for å lese mer. Da får du opp en undermeny med navigering til de andre slik at du kan lese innsiktene i den rekkefølgen du ønsker.

Nederst på siden gir vi deg 5 tips om hvordan du kan bruke innsiktene.

Når alt føles usikkert og det meste er i spill, skalker vi lukene og skreller bort det unødvendige. Realismen trekker oss tilbake til det vi kjenner best.

Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Illustrasjonene er skapt med AI.

Fem måter å bruke Årets 10 Nye Innsikter.

1

Hold deg oppdatert.

Etter å ha lest de 10 innsiktene er du påkledd og oppdatert på de siste bevegelsene blant  forbrukerne.
2

Imponér partnere.

Lær deg de mest relevante innsiktene, plukk med deg nøkkeltall og poenger, og ta de med i sekken i neste møte, presentasjon eller kundepitch.
3

Lag din egen presentasjon.

Oppdater teamet eller kundene dine på de siste trendene blant forbrukerne. Bruk innsiktene i dine egne presentasjoner.
4

Test deg og teamet ditt.

Hvilke av innsiktene var nye for dere? Hvilke har dere kontroll på? Kjør en 30-60 minutters mini-workshop hvor dere diskuterer trendene.
5

Mulighetsrom for innovasjon.

Hver av innsiktene er også en mulighet for innovasjon innen produkt og marketing. Hvilke er relevante for dere, og hvilke mulighetsrom skaper de?
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no