Lanseringer og kampanjer er ikke hva de en gang var. Ukjente merkevarer kan gå fra null til markedsleder på et blunk. Energidrikken Prime ble et fenomén i sosiale medier og butikkhyllene, men selges på billigsalg to år senere. Allerede berømte merkevarer bygger hype og slipper nyheter som om de var kulturelle ikoner. Hypen er målet, og sosiale medier er brenslet. Hensikten er å skape kortvarig, sugende etterspørsel. Mekanikken har tre elementer: Drips (gradvis teasing), drops (tidsbegrensede lanseringer), og drama (oppmerksomhets-skapende underholdning og konflikt). Livsstilsmerkevarene Supreme og Nike rendyrker prinsippene med suksess. Nye, hypede brands som Mschf bruker KUN slike mekanikker.
Hvis sosiale mediers influensere og algoritmer er bensinen, så er globaliseringen bålet. Trender og kulturelle hypes spres på et blunk til et publikum som lider av kollektivt ADD. Underholdnings- og fashionbransjene var tidlig ute, men nå spres tankesettet til resten av forbrukermarkedet, spesielt FMCG (det ligger i navnet: fast-moving consumer goods). Utviklingen bygger også videre på tidligere innsikter om hvordan forbrukere ikke lenger knytter seg emosjonelt til merkevarer, men heller til brukeropplevelser.
Fremoverlente markedførere i dynamiske bransjer med hyppige trendskifter og lanseringer må bygge avhengighetsskapende opplevelser fremfor emosjonell lojalitet. De må tilpasse seg et høyere tempo og være villige til å eksperimentere med nye strategier. Skape eksklusivitet og knapphet for å øke etterspørselen. Bruke tidsbegrensede tilbud for å drive salg. Utnytte sosiale medier for å bygge hype, gjerne i samarbeide med influensere.
Lanseringer og kampanjer er ikke hva de en gang var. Ukjente merkevarer kan gå fra null til markedsleder på et blunk. Energidrikken Prime ble et fenomén i sosiale medier og butikkhyllene, men selges på billigsalg to år senere. Allerede berømte merkevarer bygger hype og slipper nyheter som om de var kulturelle ikoner. Hypen er målet, og sosiale medier er brenslet. Hensikten er å skape kortvarig, sugende etterspørsel. Mekanikken har tre elementer: Drips (gradvis teasing), drops (tidsbegrensede lanseringer), og drama (oppmerksomhets-skapende underholdning og konflikt). Livsstilsmerkevarene Supreme og Nike rendyrker prinsippene med suksess. Nye, hypede brands som Mschf bruker KUN slike mekanikker.
Hvis sosiale mediers influensere og algoritmer er bensinen, så er globaliseringen bålet. Trender og kulturelle hypes spres på et blunk til et publikum som lider av kollektivt ADD. Underholdnings- og fashionbransjene var tidlig ute, men nå spres tankesettet til resten av forbrukermarkedet, spesielt FMCG (det ligger i navnet: fast-moving consumer goods). Utviklingen bygger også videre på tidligere innsikter om hvordan forbrukere ikke lenger knytter seg emosjonelt til merkevarer, men heller til brukeropplevelser.
Fremoverlente markedførere i dynamiske bransjer med hyppige trendskifter og lanseringer må bygge avhengighetsskapende opplevelser fremfor emosjonell lojalitet. De må tilpasse seg et høyere tempo og være villige til å eksperimentere med nye strategier. Skape eksklusivitet og knapphet for å øke etterspørselen. Bruke tidsbegrensede tilbud for å drive salg. Utnytte sosiale medier for å bygge hype, gjerne i samarbeide med influensere.