10 INNSIKTER FOR
2025

Droponomics

Drips, drops, og drama.
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Lanseringer og kampanjer er ikke hva de en gang var. Ukjente merkevarer kan gå fra null til markedsleder på et blunk. Energidrikken Prime ble et fenomén i sosiale medier og butikkhyllene, men selges på billigsalg to år senere. Allerede berømte merkevarer bygger hype og slipper nyheter som om de var kulturelle ikoner. Hypen er målet, og sosiale medier er brenslet. Hensikten er å skape kortvarig, sugende etterspørsel. Mekanikken har tre elementer: Drips (gradvis teasing), drops (tidsbegrensede lanseringer), og drama (oppmerksomhets-skapende underholdning og konflikt). Livsstilsmerkevarene Supreme og Nike rendyrker prinsippene med suksess. Nye, hypede brands som Mschf bruker KUN slike mekanikker.

Hvorfor skjer det?

Hvis sosiale mediers influensere og algoritmer er bensinen, så er globaliseringen bålet. Trender og kulturelle hypes spres på et blunk til et publikum som lider av kollektivt ADD. Underholdnings- og fashionbransjene var tidlig ute, men nå spres tankesettet til resten av forbrukermarkedet, spesielt FMCG (det ligger i navnet: fast-moving consumer goods). Utviklingen bygger også videre på tidligere innsikter om hvordan forbrukere ikke lenger knytter seg emosjonelt til merkevarer, men heller til brukeropplevelser.

Hva betyr det?

Fremoverlente markedførere i dynamiske bransjer med hyppige trendskifter og lanseringer må bygge avhengighetsskapende opplevelser fremfor emosjonell lojalitet. De må tilpasse seg et høyere tempo og være villige til å eksperimentere med nye strategier. Skape eksklusivitet og knapphet for å øke etterspørselen. Bruke tidsbegrensede tilbud for å drive salg. Utnytte sosiale medier for å bygge hype, gjerne i samarbeide med influensere.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
28 %

Illojale unge?

Andel 15-29 som har byttet ut et favorittmerke siste år (mot 20 % for resten av befolkningen).
61 %

Sosial oppdagelse

Andel blant unge som oppgir sosiale medier som viktigste kanal for å oppdate nye produkter og merker (mot 47% blant resten).

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendhistorier
trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Droponomics

For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Hensikten er å skape kortvarig, sugende etterspørsel.

Hva er nytt?

Lanseringer og kampanjer er ikke hva de en gang var. Ukjente merkevarer kan gå fra null til markedsleder på et blunk. Energidrikken Prime ble et fenomén i sosiale medier og butikkhyllene, men selges på billigsalg to år senere. Allerede berømte merkevarer bygger hype og slipper nyheter som om de var kulturelle ikoner. Hypen er målet, og sosiale medier er brenslet. Hensikten er å skape kortvarig, sugende etterspørsel. Mekanikken har tre elementer: Drips (gradvis teasing), drops (tidsbegrensede lanseringer), og drama (oppmerksomhets-skapende underholdning og konflikt). Livsstilsmerkevarene Supreme og Nike rendyrker prinsippene med suksess. Nye, hypede brands som Mschf bruker KUN slike mekanikker.

Hvorfor skjer det?

Hvis sosiale mediers influensere og algoritmer er bensinen, så er globaliseringen bålet. Trender og kulturelle hypes spres på et blunk til et publikum som lider av kollektivt ADD. Underholdnings- og fashionbransjene var tidlig ute, men nå spres tankesettet til resten av forbrukermarkedet, spesielt FMCG (det ligger i navnet: fast-moving consumer goods). Utviklingen bygger også videre på tidligere innsikter om hvordan forbrukere ikke lenger knytter seg emosjonelt til merkevarer, men heller til brukeropplevelser.

Hva betyr det?

Fremoverlente markedførere i dynamiske bransjer med hyppige trendskifter og lanseringer må bygge avhengighetsskapende opplevelser fremfor emosjonell lojalitet. De må tilpasse seg et høyere tempo og være villige til å eksperimentere med nye strategier. Skape eksklusivitet og knapphet for å øke etterspørselen. Bruke tidsbegrensede tilbud for å drive salg. Utnytte sosiale medier for å bygge hype, gjerne i samarbeide med influensere.

28 %
61 %

Illojale unge?

Andel 15-29 som har byttet ut et favorittmerke siste år (mot 20 % for resten av befolkningen).

Sosial oppdagelse

Andel blant unge som oppgir sosiale medier som viktigste kanal for å oppdate nye produkter og merker (mot 47% blant resten).
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.