10 INNSIKTER FOR
2023

Mann 3.0

Moderne menn som appellerer til menn.
Moderne menn som appellerer til menn.
Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.

Hva er nytt?

Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.

Hvorfor er det viktig?

Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.

Hva er nytt?

Mange (unge) menn mangler mannlige forbilder å identifisere seg med. Menns tradisjonelle roller, egenskaper og yrker synker i status,  mange føler seg fremmedgjort. En del unge menn føler seg verken elsket, sett eller anerkjent. I mangel av sunne forbilder vender noen seg mot ytterpunkter som Andrew Tate, ekstremistisk religion eller ytterliggående politikk. Men nå er mannen på vei til å (gjenopp)finne seg sjæl. Mann 1.0 er den metaforiske hulemannen; toxic på sitt verste, men stoisk, beskyttende og kompetent alfamann på sitt beste. Mann 2.0 er den forvirrede gutten som ikke klarer å knekke koden for hvordan være mann i dagens samfunn. Ingen av dem inspirerer moderne menn (eller kvinner). Nå trer Mann 3.0 frem som et sunt forbilde mange moderne menn kan identifisere seg med, og kvinner ønske seg. Mann 3.0 er menn som appellerer til menn. Vi definerer dem ved fire egenskaper: Kompetent: Se sharp ut og klare seg selv økonomisk, sosialt og mentalt. Trygg: Være seg sjæl, i kontakt med følelser og i stand til å vise omsorg. Leken: Fristilt fra begrensende roller og forventninger, en mann som kan kjøre Formel1 og bruke neglelakk, beundre James Bond og hente i barnehagen. Overskridende: Fri til å si og gjøre hva han vil, ubundet av politisk korrekthet. Den siste skiller dagens Gen Z fra Millenniums-generasjonen før dem. Gen Z er oftere «anti-woke», søker oftere mot alternative medier og mot lukkede fellesskap bortenfor kulturelle, intellektuelle og politisk korrekte begrensninger.

Hvorfor er det viktig?

«Kvinnor föder pojkar, men män skapas av män.» Slik forklarte et tidligere gjengmedlem hvorfor så mange unge menn i svenske drabantbyer havner i kriminalitet. De mangler sunne mannlige forbilder. Selv ble han coach, mentor og farsfigur for mange slike gutter. De som mangler forbilder, lagfølelse, status og stolthet over egen identitet, vender seg bort fra fellesskapet. Signalene er der allerede, også i Norge. Menn som pusher 20 og menn som pusher 50 er notorisk vanskelige målgrupper å nå. De søker oftere mot alternative nisjemedier, nettforum og interessefellesskap spunnet rundt felles interesser (gaming, trening, jakt, bil, historie, vin, sport, politikk osv). Offentligheten debatterer menn og mannsroller flittig, men inkluderer sjelden dem det angår. Det kan bli et problem. Og en mulighet for de som tar menn på alvor og skaper rom for Mann 3.0.

Hva betyr det?

Fremveksten av Mann 3.0 er en mulighet til å skape relasjon med menn, spesielt de unge. Det handler om å vise positive forbilder, men på menns egne premisser.

  • Gjenspeile at også (unge) menn har behov for å skape sin identitet, definere sin rolle og få anerkjennelse for den de faktisk er uten å bli shamet for å være mann. De fleste føler seg ikke som privilegerte medlemmer av patriarkatet.
  • Menn blir vanskeligere å nå, og vender seg oftere bort fra tradisjonelle mainstream mediekanaler. Podcaster som Joe Rogan, Wolfgang Wee og Avhørt, Youtubekanaler, Redditforum, Discord-grupper og nisjemedier innen teknologi, økonomi og næringsliv når fler menn enn mange tradisjonelle medier gjør.
  • Vise at du står for utvidelse av ytringsrom og inkludering av marginaliserte stemmer, for eksempel ved å annonsere i nisjemedier som når menn. Slik kan du både vise og få respekt.
32%

Si hva jeg vil

1 av 3 unge menn har ytringsfrihet blant sine viktigste hjertesaker, noe som gjør det til deres #1 sak. Frihet til å si hva man vil, uten politisk korrekthet, er viktigere for (unge) menn enn for andre.
25%

Businessforbilder

1 av 4 menn i Gen Z og Gen X har et positivt syn på rike næringslivsledere, mot kun 6% av kvinnene i samme grupper. Menn ser opp til menn som fremstår kompetente.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no