10 INNSIKTER FOR
2023

Mann 3.0

Moderne menn som appellerer til menn.
Moderne menn som appellerer til menn.
Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.

Hva er nytt?

Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.

Hvorfor er det viktig?

Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.

Hva er nytt?

Mange (unge) menn mangler mannlige forbilder å identifisere seg med. Menns tradisjonelle roller, egenskaper og yrker synker i status,  mange føler seg fremmedgjort. En del unge menn føler seg verken elsket, sett eller anerkjent. I mangel av sunne forbilder vender noen seg mot ytterpunkter som Andrew Tate, ekstremistisk religion eller ytterliggående politikk. Men nå er mannen på vei til å (gjenopp)finne seg sjæl. Mann 1.0 er den metaforiske hulemannen; toxic på sitt verste, men stoisk, beskyttende og kompetent alfamann på sitt beste. Mann 2.0 er den forvirrede gutten som ikke klarer å knekke koden for hvordan være mann i dagens samfunn. Ingen av dem inspirerer moderne menn (eller kvinner). Nå trer Mann 3.0 frem som et sunt forbilde mange moderne menn kan identifisere seg med, og kvinner ønske seg. Mann 3.0 er menn som appellerer til menn. Vi definerer dem ved fire egenskaper: Kompetent: Se sharp ut og klare seg selv økonomisk, sosialt og mentalt. Trygg: Være seg sjæl, i kontakt med følelser og i stand til å vise omsorg. Leken: Fristilt fra begrensende roller og forventninger, en mann som kan kjøre Formel1 og bruke neglelakk, beundre James Bond og hente i barnehagen. Overskridende: Fri til å si og gjøre hva han vil, ubundet av politisk korrekthet. Den siste skiller dagens Gen Z fra Millenniums-generasjonen før dem. Gen Z er oftere «anti-woke», søker oftere mot alternative medier og mot lukkede fellesskap bortenfor kulturelle, intellektuelle og politisk korrekte begrensninger.

Hvorfor er det viktig?

«Kvinnor föder pojkar, men män skapas av män.» Slik forklarte et tidligere gjengmedlem hvorfor så mange unge menn i svenske drabantbyer havner i kriminalitet. De mangler sunne mannlige forbilder. Selv ble han coach, mentor og farsfigur for mange slike gutter. De som mangler forbilder, lagfølelse, status og stolthet over egen identitet, vender seg bort fra fellesskapet. Signalene er der allerede, også i Norge. Menn som pusher 20 og menn som pusher 50 er notorisk vanskelige målgrupper å nå. De søker oftere mot alternative nisjemedier, nettforum og interessefellesskap spunnet rundt felles interesser (gaming, trening, jakt, bil, historie, vin, sport, politikk osv). Offentligheten debatterer menn og mannsroller flittig, men inkluderer sjelden dem det angår. Det kan bli et problem. Og en mulighet for de som tar menn på alvor og skaper rom for Mann 3.0.

Hva betyr det?

Fremveksten av Mann 3.0 er en mulighet til å skape relasjon med menn, spesielt de unge. Det handler om å vise positive forbilder, men på menns egne premisser.

  • Gjenspeile at også (unge) menn har behov for å skape sin identitet, definere sin rolle og få anerkjennelse for den de faktisk er uten å bli shamet for å være mann. De fleste føler seg ikke som privilegerte medlemmer av patriarkatet.
  • Menn blir vanskeligere å nå, og vender seg oftere bort fra tradisjonelle mainstream mediekanaler. Podcaster som Joe Rogan, Wolfgang Wee og Avhørt, Youtubekanaler, Redditforum, Discord-grupper og nisjemedier innen teknologi, økonomi og næringsliv når fler menn enn mange tradisjonelle medier gjør.
  • Vise at du står for utvidelse av ytringsrom og inkludering av marginaliserte stemmer, for eksempel ved å annonsere i nisjemedier som når menn. Slik kan du både vise og få respekt.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
32%

Si hva jeg vil

1 av 3 unge menn har ytringsfrihet blant sine viktigste hjertesaker, noe som gjør det til deres #1 sak. Frihet til å si hva man vil, uten politisk korrekthet, er viktigere for (unge) menn enn for andre.
25%

Businessforbilder

1 av 4 menn i Gen Z og Gen X har et positivt syn på rike næringslivsledere, mot kun 6% av kvinnene i samme grupper. Menn ser opp til menn som fremstår kompetente.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Mann 3.0

Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.

Hva er nytt?

Mange (unge) menn mangler mannlige forbilder å identifisere seg med. Menns tradisjonelle roller, egenskaper og yrker synker i status,  mange føler seg fremmedgjort. En del unge menn føler seg verken elsket, sett eller anerkjent. I mangel av sunne forbilder vender noen seg mot ytterpunkter som Andrew Tate, ekstremistisk religion eller ytterliggående politikk. Men nå er mannen på vei til å (gjenopp)finne seg sjæl. Mann 1.0 er den metaforiske hulemannen; toxic på sitt verste, men stoisk, beskyttende og kompetent alfamann på sitt beste. Mann 2.0 er den forvirrede gutten som ikke klarer å knekke koden for hvordan være mann i dagens samfunn. Ingen av dem inspirerer moderne menn (eller kvinner). Nå trer Mann 3.0 frem som et sunt forbilde mange moderne menn kan identifisere seg med, og kvinner ønske seg. Mann 3.0 er menn som appellerer til menn. Vi definerer dem ved fire egenskaper: Kompetent: Se sharp ut og klare seg selv økonomisk, sosialt og mentalt. Trygg: Være seg sjæl, i kontakt med følelser og i stand til å vise omsorg. Leken: Fristilt fra begrensende roller og forventninger, en mann som kan kjøre Formel1 og bruke neglelakk, beundre James Bond og hente i barnehagen. Overskridende: Fri til å si og gjøre hva han vil, ubundet av politisk korrekthet. Den siste skiller dagens Gen Z fra Millenniums-generasjonen før dem. Gen Z er oftere «anti-woke», søker oftere mot alternative medier og mot lukkede fellesskap bortenfor kulturelle, intellektuelle og politisk korrekte begrensninger.

Hvorfor er det viktig?

«Kvinnor föder pojkar, men män skapas av män.» Slik forklarte et tidligere gjengmedlem hvorfor så mange unge menn i svenske drabantbyer havner i kriminalitet. De mangler sunne mannlige forbilder. Selv ble han coach, mentor og farsfigur for mange slike gutter. De som mangler forbilder, lagfølelse, status og stolthet over egen identitet, vender seg bort fra fellesskapet. Signalene er der allerede, også i Norge. Menn som pusher 20 og menn som pusher 50 er notorisk vanskelige målgrupper å nå. De søker oftere mot alternative nisjemedier, nettforum og interessefellesskap spunnet rundt felles interesser (gaming, trening, jakt, bil, historie, vin, sport, politikk osv). Offentligheten debatterer menn og mannsroller flittig, men inkluderer sjelden dem det angår. Det kan bli et problem. Og en mulighet for de som tar menn på alvor og skaper rom for Mann 3.0.

Hva betyr det?

Fremveksten av Mann 3.0 er en mulighet til å skape relasjon med menn, spesielt de unge. Det handler om å vise positive forbilder, men på menns egne premisser.

  • Gjenspeile at også (unge) menn har behov for å skape sin identitet, definere sin rolle og få anerkjennelse for den de faktisk er uten å bli shamet for å være mann. De fleste føler seg ikke som privilegerte medlemmer av patriarkatet.
  • Menn blir vanskeligere å nå, og vender seg oftere bort fra tradisjonelle mainstream mediekanaler. Podcaster som Joe Rogan, Wolfgang Wee og Avhørt, Youtubekanaler, Redditforum, Discord-grupper og nisjemedier innen teknologi, økonomi og næringsliv når fler menn enn mange tradisjonelle medier gjør.
  • Vise at du står for utvidelse av ytringsrom og inkludering av marginaliserte stemmer, for eksempel ved å annonsere i nisjemedier som når menn. Slik kan du både vise og få respekt.
32%
25%

Si hva jeg vil

1 av 3 unge menn har ytringsfrihet blant sine viktigste hjertesaker, noe som gjør det til deres #1 sak. Frihet til å si hva man vil, uten politisk korrekthet, er viktigere for (unge) menn enn for andre.

Businessforbilder

1 av 4 menn i Gen Z og Gen X har et positivt syn på rike næringslivsledere, mot kun 6% av kvinnene i samme grupper. Menn ser opp til menn som fremstår kompetente.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.