Mange (unge) menn mangler mannlige forbilder å identifisere seg med. Menns tradisjonelle roller, egenskaper og yrker synker i status, mange føler seg fremmedgjort. En del unge menn føler seg verken elsket, sett eller anerkjent. I mangel av sunne forbilder vender noen seg mot ytterpunkter som Andrew Tate, ekstremistisk religion eller ytterliggående politikk. Men nå er mannen på vei til å (gjenopp)finne seg sjæl. Mann 1.0 er den metaforiske hulemannen; toxic på sitt verste, men stoisk, beskyttende og kompetent alfamann på sitt beste. Mann 2.0 er den forvirrede gutten som ikke klarer å knekke koden for hvordan være mann i dagens samfunn. Ingen av dem inspirerer moderne menn (eller kvinner). Nå trer Mann 3.0 frem som et sunt forbilde mange moderne menn kan identifisere seg med, og kvinner ønske seg. Mann 3.0 er menn som appellerer til menn. Vi definerer dem ved fire egenskaper: Kompetent: Se sharp ut og klare seg selv økonomisk, sosialt og mentalt. Trygg: Være seg sjæl, i kontakt med følelser og i stand til å vise omsorg. Leken: Fristilt fra begrensende roller og forventninger, en mann som kan kjøre Formel1 og bruke neglelakk, beundre James Bond og hente i barnehagen. Overskridende: Fri til å si og gjøre hva han vil, ubundet av politisk korrekthet. Den siste skiller dagens Gen Z fra Millenniums-generasjonen før dem. Gen Z er oftere «anti-woke», søker oftere mot alternative medier og mot lukkede fellesskap bortenfor kulturelle, intellektuelle og politisk korrekte begrensninger.
«Kvinnor föder pojkar, men män skapas av män.» Slik forklarte et tidligere gjengmedlem hvorfor så mange unge menn i svenske drabantbyer havner i kriminalitet. De mangler sunne mannlige forbilder. Selv ble han coach, mentor og farsfigur for mange slike gutter. De som mangler forbilder, lagfølelse, status og stolthet over egen identitet, vender seg bort fra fellesskapet. Signalene er der allerede, også i Norge. Menn som pusher 20 og menn som pusher 50 er notorisk vanskelige målgrupper å nå. De søker oftere mot alternative nisjemedier, nettforum og interessefellesskap spunnet rundt felles interesser (gaming, trening, jakt, bil, historie, vin, sport, politikk osv). Offentligheten debatterer menn og mannsroller flittig, men inkluderer sjelden dem det angår. Det kan bli et problem. Og en mulighet for de som tar menn på alvor og skaper rom for Mann 3.0.
Fremveksten av Mann 3.0 er en mulighet til å skape relasjon med menn, spesielt de unge. Det handler om å vise positive forbilder, men på menns egne premisser.