10 INNSIKTER FOR
2022

Viva la creativa revolución!

Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
Neste generasjon digitale plattformer gir brukerne kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Tekniske og økonomiske barrierer bygges ned. Snart kan alle lage hva de vil, fysisk og digitalt. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Neste generasjon digitale plattformer tar form. Det handler om empowerment: gi brukere kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Nye tjenester lar kreative og driftige brukere skape «profesjonelt» innhold, programvare, digitale plattformer og fysiske produkter uten å gi fra seg eierskap. Tekniske og økonomiske barrierer fjernes. Snart kan alle lage hva de vil. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter. For hva skjer når du kan lansere en smykkekolleksjon uten å forhandle med produsenter og butikkjeder? Lage en film uten skuespillere og dyrt utstyr? Eller realisere softwareidéen på rekordtid uten å hyre it-utviklere?

Hvorfor skjer det?

Allerede i 2018-rapporten introduserte vi Generasjon DIY (do-it-yourself), om unges digitale skaperkraft. Digitale generasjoner er vant til selv å skape og påvirke, ikke bare konsumere. Men teknologiutviklingen går fort, og vi ser konturen av endringer med rekkevidde langt utover de unges univers. Kompliserte teknologier blir stadig mer tilgjengelig, kommersielt og via open source, for alle som har idéer å realisere: Kunstig intelligens, AR, VR, kryptoteknologi, 3D-printing (sakte, men sikkert) og no-code (skape egne apper, tjenester og programvare uten utviklere, som f.eks Consumer Stories-plattformen du leser dette på). Sett dette sammen med en økende interesse for å skape noe eget og jobbe selvstendig (frilans eller innenfor en bedrift), og tilgjengeligheten av globale markedsplasser for å selge ting, så har du drivkreftene bak den kreative revolusjonen.

Hva betyr det?

Vi vil få et stort marked for innhold og produkter som ikke bare konsumeres, men som brukes til å skape noe nytt og eget. Arbeidsgivere må tenke nytt om innovasjons- og samarbeidsprosesser når idéene ikke bare kan komme fra hvem som helst, men også realiseres og produseres av hvem som helst (og hvor som helst) raskere enn noen gang. I tråd med revolusjonstemaet siterer vi gamle formann Mao: «La de tusen blomster blomstre».

4 av 10

Mange drømmer om å jobbe fritt og skape noe eget.

Blant de unge mellom 15-29 kunne 4 av 10 tenke seg å leve av noe de selv har skapt, som et produkt, idé, en blogg eller lignende. Det er en høy andel, selv om langt færre faktisk kommer til å gjøre det. Drømmen kan realiseres både innenfor og utenfor rammene av en fast arbeidsgiver.
500.000

1 av 6 driver med noe de selv har skapt og kan tjene penger på.

En halv million nordmenn, eller rundt 15% av de mellom 15-79, sier de selv har skapt noe de tjener eller kan tjene penger på. Det handler om alt fra kunst, håndarbeid, produkter, tjenester eller en bedrift. Langt færre lever av det på fulltid, men ganske mange ser potensialet.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger
tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no