10 INNSIKTER FOR
2022

Viva la creativa revolución!

Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
Neste generasjon digitale plattformer gir brukerne kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Tekniske og økonomiske barrierer bygges ned. Snart kan alle lage hva de vil, fysisk og digitalt. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Neste generasjon digitale plattformer tar form. Det handler om empowerment: gi brukere kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Nye tjenester lar kreative og driftige brukere skape «profesjonelt» innhold, programvare, digitale plattformer og fysiske produkter uten å gi fra seg eierskap. Tekniske og økonomiske barrierer fjernes. Snart kan alle lage hva de vil. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter. For hva skjer når du kan lansere en smykkekolleksjon uten å forhandle med produsenter og butikkjeder? Lage en film uten skuespillere og dyrt utstyr? Eller realisere softwareidéen på rekordtid uten å hyre it-utviklere?

Hvorfor skjer det?

Allerede i 2018-rapporten introduserte vi Generasjon DIY (do-it-yourself), om unges digitale skaperkraft. Digitale generasjoner er vant til selv å skape og påvirke, ikke bare konsumere. Men teknologiutviklingen går fort, og vi ser konturen av endringer med rekkevidde langt utover de unges univers. Kompliserte teknologier blir stadig mer tilgjengelig, kommersielt og via open source, for alle som har idéer å realisere: Kunstig intelligens, AR, VR, kryptoteknologi, 3D-printing (sakte, men sikkert) og no-code (skape egne apper, tjenester og programvare uten utviklere, som f.eks Consumer Stories-plattformen du leser dette på). Sett dette sammen med en økende interesse for å skape noe eget og jobbe selvstendig (frilans eller innenfor en bedrift), og tilgjengeligheten av globale markedsplasser for å selge ting, så har du drivkreftene bak den kreative revolusjonen.

Hva betyr det?

Vi vil få et stort marked for innhold og produkter som ikke bare konsumeres, men som brukes til å skape noe nytt og eget. Arbeidsgivere må tenke nytt om innovasjons- og samarbeidsprosesser når idéene ikke bare kan komme fra hvem som helst, men også realiseres og produseres av hvem som helst (og hvor som helst) raskere enn noen gang. I tråd med revolusjonstemaet siterer vi gamle formann Mao: «La de tusen blomster blomstre».

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
Her var det tomt, gitt.
4 av 10

Mange drømmer om å jobbe fritt og skape noe eget.

Blant de unge mellom 15-29 kunne 4 av 10 tenke seg å leve av noe de selv har skapt, som et produkt, idé, en blogg eller lignende. Det er en høy andel, selv om langt færre faktisk kommer til å gjøre det. Drømmen kan realiseres både innenfor og utenfor rammene av en fast arbeidsgiver.
500.000

1 av 6 driver med noe de selv har skapt og kan tjene penger på.

En halv million nordmenn, eller rundt 15% av de mellom 15-79, sier de selv har skapt noe de tjener eller kan tjene penger på. Det handler om alt fra kunst, håndarbeid, produkter, tjenester eller en bedrift. Langt færre lever av det på fulltid, men ganske mange ser potensialet.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

Viva la creativa revolución!

Neste generasjon digitale plattformer gir brukerne kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Tekniske og økonomiske barrierer bygges ned. Snart kan alle lage hva de vil, fysisk og digitalt. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter.

Hva skjer?

Neste generasjon digitale plattformer tar form. Det handler om empowerment: gi brukere kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Nye tjenester lar kreative og driftige brukere skape «profesjonelt» innhold, programvare, digitale plattformer og fysiske produkter uten å gi fra seg eierskap. Tekniske og økonomiske barrierer fjernes. Snart kan alle lage hva de vil. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter. For hva skjer når du kan lansere en smykkekolleksjon uten å forhandle med produsenter og butikkjeder? Lage en film uten skuespillere og dyrt utstyr? Eller realisere softwareidéen på rekordtid uten å hyre it-utviklere?

Hvorfor skjer det?

Allerede i 2018-rapporten introduserte vi Generasjon DIY (do-it-yourself), om unges digitale skaperkraft. Digitale generasjoner er vant til selv å skape og påvirke, ikke bare konsumere. Men teknologiutviklingen går fort, og vi ser konturen av endringer med rekkevidde langt utover de unges univers. Kompliserte teknologier blir stadig mer tilgjengelig, kommersielt og via open source, for alle som har idéer å realisere: Kunstig intelligens, AR, VR, kryptoteknologi, 3D-printing (sakte, men sikkert) og no-code (skape egne apper, tjenester og programvare uten utviklere, som f.eks Consumer Stories-plattformen du leser dette på). Sett dette sammen med en økende interesse for å skape noe eget og jobbe selvstendig (frilans eller innenfor en bedrift), og tilgjengeligheten av globale markedsplasser for å selge ting, så har du drivkreftene bak den kreative revolusjonen.

Hva betyr det?

Vi vil få et stort marked for innhold og produkter som ikke bare konsumeres, men som brukes til å skape noe nytt og eget. Arbeidsgivere må tenke nytt om innovasjons- og samarbeidsprosesser når idéene ikke bare kan komme fra hvem som helst, men også realiseres og produseres av hvem som helst (og hvor som helst) raskere enn noen gang. I tråd med revolusjonstemaet siterer vi gamle formann Mao: «La de tusen blomster blomstre».

4 av 10
500.000

Mange drømmer om å jobbe fritt og skape noe eget.

Blant de unge mellom 15-29 kunne 4 av 10 tenke seg å leve av noe de selv har skapt, som et produkt, idé, en blogg eller lignende. Det er en høy andel, selv om langt færre faktisk kommer til å gjøre det. Drømmen kan realiseres både innenfor og utenfor rammene av en fast arbeidsgiver.

1 av 6 driver med noe de selv har skapt og kan tjene penger på.

En halv million nordmenn, eller rundt 15% av de mellom 15-79, sier de selv har skapt noe de tjener eller kan tjene penger på. Det handler om alt fra kunst, håndarbeid, produkter, tjenester eller en bedrift. Langt færre lever av det på fulltid, men ganske mange ser potensialet.

Koblinger:

metatrender
trendhistorier
Tidligere innsikter
bransjer
Ingen aktuelle
Her var det tomt, gitt.
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.