Neste generasjon digitale plattformer tar form. Det handler om empowerment: gi brukere kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Nye tjenester lar kreative og driftige brukere skape «profesjonelt» innhold, programvare, digitale plattformer og fysiske produkter uten å gi fra seg eierskap. Tekniske og økonomiske barrierer fjernes. Snart kan alle lage hva de vil. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter. For hva skjer når du kan lansere en smykkekolleksjon uten å forhandle med produsenter og butikkjeder? Lage en film uten skuespillere og dyrt utstyr? Eller realisere softwareidéen på rekordtid uten å hyre it-utviklere?
Allerede i 2018-rapporten introduserte vi Generasjon DIY (do-it-yourself), om unges digitale skaperkraft. Digitale generasjoner er vant til selv å skape og påvirke, ikke bare konsumere. Men teknologiutviklingen går fort, og vi ser konturen av endringer med rekkevidde langt utover de unges univers. Kompliserte teknologier blir stadig mer tilgjengelig, kommersielt og via open source, for alle som har idéer å realisere: Kunstig intelligens, AR, VR, kryptoteknologi, 3D-printing (sakte, men sikkert) og no-code (skape egne apper, tjenester og programvare uten utviklere, som f.eks Consumer Stories-plattformen du leser dette på). Sett dette sammen med en økende interesse for å skape noe eget og jobbe selvstendig (frilans eller innenfor en bedrift), og tilgjengeligheten av globale markedsplasser for å selge ting, så har du drivkreftene bak den kreative revolusjonen.
Vi vil få et stort marked for innhold og produkter som ikke bare konsumeres, men som brukes til å skape noe nytt og eget. Arbeidsgivere må tenke nytt om innovasjons- og samarbeidsprosesser når idéene ikke bare kan komme fra hvem som helst, men også realiseres og produseres av hvem som helst (og hvor som helst) raskere enn noen gang. I tråd med revolusjonstemaet siterer vi gamle formann Mao: «La de tusen blomster blomstre».
Neste generasjon digitale plattformer tar form. Det handler om empowerment: gi brukere kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Nye tjenester lar kreative og driftige brukere skape «profesjonelt» innhold, programvare, digitale plattformer og fysiske produkter uten å gi fra seg eierskap. Tekniske og økonomiske barrierer fjernes. Snart kan alle lage hva de vil. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter. For hva skjer når du kan lansere en smykkekolleksjon uten å forhandle med produsenter og butikkjeder? Lage en film uten skuespillere og dyrt utstyr? Eller realisere softwareidéen på rekordtid uten å hyre it-utviklere?
Allerede i 2018-rapporten introduserte vi Generasjon DIY (do-it-yourself), om unges digitale skaperkraft. Digitale generasjoner er vant til selv å skape og påvirke, ikke bare konsumere. Men teknologiutviklingen går fort, og vi ser konturen av endringer med rekkevidde langt utover de unges univers. Kompliserte teknologier blir stadig mer tilgjengelig, kommersielt og via open source, for alle som har idéer å realisere: Kunstig intelligens, AR, VR, kryptoteknologi, 3D-printing (sakte, men sikkert) og no-code (skape egne apper, tjenester og programvare uten utviklere, som f.eks Consumer Stories-plattformen du leser dette på). Sett dette sammen med en økende interesse for å skape noe eget og jobbe selvstendig (frilans eller innenfor en bedrift), og tilgjengeligheten av globale markedsplasser for å selge ting, så har du drivkreftene bak den kreative revolusjonen.
Vi vil få et stort marked for innhold og produkter som ikke bare konsumeres, men som brukes til å skape noe nytt og eget. Arbeidsgivere må tenke nytt om innovasjons- og samarbeidsprosesser når idéene ikke bare kan komme fra hvem som helst, men også realiseres og produseres av hvem som helst (og hvor som helst) raskere enn noen gang. I tråd med revolusjonstemaet siterer vi gamle formann Mao: «La de tusen blomster blomstre».