10 INNSIKTER FOR
2023

AIkke for alle

AI skaper nye klasseskiller.
AI skaper nye klasseskiller.
AI gir (noen) mennesker superkrefter og skaper nye klasseskiller i skole og jobb.

Hva er nytt?

Kunstig intelligens gir mennesker superkrefter, men ikke alle kan dra nytte av det.
De som utnytter AI til sin fordel vil oppnå eksponensiell prestasjonsforbedring i utdanning og arbeidsliv.
Generativ AI, også kalt «kreativ AI», som Chat GPT og Midjourney, kan generere nytt innhold basert på hva andre har skapt før.
Vi får et nytt digitalt klasseskille, og skillet vil gå mellom de tilpasningsdyktige og de som ikke er det.
Den økende andelen kunnskapsarbeidere i befolkningen er mest utsatt, spesielt innen kunnskapsproduksjon, tjenesteyting, kreative næringer og det offentlige byråkratiet.

Hvorfor er det viktig?

Chat GPT er den raskest voksende appen i verden noensinne, og nådde over 1 million brukere på bare 5 dager etter lansering.
Kunstig intelligens vil påvirke utdanning, arbeidsliv og ledelse, og kan føre til et digitalt klasseskille.
Ledere vil måtte balansere produktivitet og menneskelighet når kunnskapsproduksjon automatiseres, men de som henger med fra start vil ha mindre risiko for å bli akterutseilt.
kort oppsummert

AI skaper nye klasseskiller.

Kunstig intelligens gir mennesker superkrefter, men ikke alle kan dra nytte av det.
De som utnytter AI til sin fordel vil oppnå eksponensiell prestasjonsforbedring i utdanning og arbeidsliv.
Generativ AI, også kalt «kreativ AI», som Chat GPT og Midjourney, kan generere nytt innhold basert på hva andre har skapt før.
Vi får et nytt digitalt klasseskille, og skillet vil gå mellom de tilpasningsdyktige og de som ikke er det.
Den økende andelen kunnskapsarbeidere i befolkningen er mest utsatt, spesielt innen kunnskapsproduksjon, tjenesteyting, kreative næringer og det offentlige byråkratiet.

Hva er nytt?

Kunstig intelligens gir mennesker superkrefter. Men ikke alle mennesker. De som evner å utnytte AI til sin fordel vil oppnå eksponensiell bedring i prestasjoner i utdanning og arbeidsliv. Andre kommer i bakleksa, for utviklingen går raskt. Generativ AI, eller kreativ AI som Chat GPT og Midjourney, er i vinden. Disse kan generere nytt innhold som bilder, musikk, videoer, datakode og tekst basert på hva andre har skapt før. For bare to år siden fant vi at folk ser positivt på nytten av kunstig intelligens i samfunnet, men nå har det snudd. Vi vil oppleve et nytt digitalt klasseskille, likt det som oppsto for 25 år siden da internett og digitaliseringen tok av for alvor. Nå - som da - vil skillet gå mellom de tilpasningsdyktige og de som ikke er det, inntil sistnevnte når igjen de første. Den økende andelen kunnskapsarbeidere i befolkningen er mest utsatt. Spesielt innen kunnskapsproduksjon (it, akademia, kommunikasjon), tjenesteyting (helsevesen, jurister, konsulenter), kreative næringer (skrivende, skapende, design og reklame), og i det offentlige byråkratiet og saksbehandling.

Hvorfor er det viktig?

Det går fort nå. Chat GPT er den raskest voksende appen i verden noensinne, og nådde over 1 million brukere på bare fem dager etter lansering. Det er 60 ganger raskere enn Facebook klarte. Det kommende digitale klasseskillet vil skape nye vinnere og tapere i utdanning, arbeidsliv og ledelse. Ingen rammes hardere enn de som trodde de var fremtiden: de kreative og kunnskapsproduserende klassene. Kunstig intelligens blir for kunnskapsarbeidere det automatisering ble for industriarbeidere. Mange vil oppleve at jobben trues og kompetansen marginaliseres, slik mange i praktiske yrker har opplevd før dem. AI vil forenkle prosesser og øke produktiviteten innen kunnskapsproduksjon, men vil samtidig stille ledere overfor nye utfordringer. Hvordan balansere produktivitet og menneskelighet? Optimalisering og inkludering? Uansett, de som henger med fra start reduserer risikoen for å bli akterutseilt.

Hva betyr det?

AI kan - og vil - automatisere og effektivisere enkel innholds- og kunnskapsproduksjon, saksbehandling, analyse og en del kreative oppgaver. Det vil skape skiller mellom de som henger med og de som ikke gjør det.

  • AI er her allerede, så det er like greit å starte med en gang: Hvilke oppgaver kan AI løse hos dere? Har du folk som synes det er gøy å teste nye ting? Slipp dem i så fall løs for å hjelpe deg å lære.
  • AI kan gi dine kolleger og ansatte superkrefter som også kan brukes til intern posisjonering eller å starte konkurrerende virksomhet. Ledere som ikke forstår potensialet vil slite med å håndtere konsekvensene.
  • Innenfor marketing, kommunikasjon og innholdsproduksjon skaper AI allerede store endringer og muligheter. Hundrevis av apper, tjenester, nettsteder og produkter for effektivisering og automatisering finnes allerede. Det er verdt å bruke tid på å forstå hva som skjer.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
31%

Skeptiske

Ca en av tre tror AI blir mer negativt enn positivt for samfunnet totalt sett fremover, mens kun 22% mener motsatt. Skeptikerne er i flertall, noe de ikke var for bare to år siden.
35%

Redd for jobben

En av tre mener at AI blir mer negativt enn positivt for arbeidslivet i årene fremover. Også her mener kun 22% det motsatte. Mange er nok skremt av hvor fort det går nå.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

AIkke for alle

AI gir (noen) mennesker superkrefter og skaper nye klasseskiller i skole og jobb.

Hva er nytt?

Kunstig intelligens gir mennesker superkrefter. Men ikke alle mennesker. De som evner å utnytte AI til sin fordel vil oppnå eksponensiell bedring i prestasjoner i utdanning og arbeidsliv. Andre kommer i bakleksa, for utviklingen går raskt. Generativ AI, eller kreativ AI som Chat GPT og Midjourney, er i vinden. Disse kan generere nytt innhold som bilder, musikk, videoer, datakode og tekst basert på hva andre har skapt før. For bare to år siden fant vi at folk ser positivt på nytten av kunstig intelligens i samfunnet, men nå har det snudd. Vi vil oppleve et nytt digitalt klasseskille, likt det som oppsto for 25 år siden da internett og digitaliseringen tok av for alvor. Nå - som da - vil skillet gå mellom de tilpasningsdyktige og de som ikke er det, inntil sistnevnte når igjen de første. Den økende andelen kunnskapsarbeidere i befolkningen er mest utsatt. Spesielt innen kunnskapsproduksjon (it, akademia, kommunikasjon), tjenesteyting (helsevesen, jurister, konsulenter), kreative næringer (skrivende, skapende, design og reklame), og i det offentlige byråkratiet og saksbehandling.

Hvorfor er det viktig?

Det går fort nå. Chat GPT er den raskest voksende appen i verden noensinne, og nådde over 1 million brukere på bare fem dager etter lansering. Det er 60 ganger raskere enn Facebook klarte. Det kommende digitale klasseskillet vil skape nye vinnere og tapere i utdanning, arbeidsliv og ledelse. Ingen rammes hardere enn de som trodde de var fremtiden: de kreative og kunnskapsproduserende klassene. Kunstig intelligens blir for kunnskapsarbeidere det automatisering ble for industriarbeidere. Mange vil oppleve at jobben trues og kompetansen marginaliseres, slik mange i praktiske yrker har opplevd før dem. AI vil forenkle prosesser og øke produktiviteten innen kunnskapsproduksjon, men vil samtidig stille ledere overfor nye utfordringer. Hvordan balansere produktivitet og menneskelighet? Optimalisering og inkludering? Uansett, de som henger med fra start reduserer risikoen for å bli akterutseilt.

Hva betyr det?

AI kan - og vil - automatisere og effektivisere enkel innholds- og kunnskapsproduksjon, saksbehandling, analyse og en del kreative oppgaver. Det vil skape skiller mellom de som henger med og de som ikke gjør det.

  • AI er her allerede, så det er like greit å starte med en gang: Hvilke oppgaver kan AI løse hos dere? Har du folk som synes det er gøy å teste nye ting? Slipp dem i så fall løs for å hjelpe deg å lære.
  • AI kan gi dine kolleger og ansatte superkrefter som også kan brukes til intern posisjonering eller å starte konkurrerende virksomhet. Ledere som ikke forstår potensialet vil slite med å håndtere konsekvensene.
  • Innenfor marketing, kommunikasjon og innholdsproduksjon skaper AI allerede store endringer og muligheter. Hundrevis av apper, tjenester, nettsteder og produkter for effektivisering og automatisering finnes allerede. Det er verdt å bruke tid på å forstå hva som skjer.
31%
35%

Skeptiske

Ca en av tre tror AI blir mer negativt enn positivt for samfunnet totalt sett fremover, mens kun 22% mener motsatt. Skeptikerne er i flertall, noe de ikke var for bare to år siden.

Redd for jobben

En av tre mener at AI blir mer negativt enn positivt for arbeidslivet i årene fremover. Også her mener kun 22% det motsatte. Mange er nok skremt av hvor fort det går nå.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.