10 INNSIKTER FOR
2021

Overwoking

Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Under samlebegrepet woke har vi mange eksempler på kansellering, polarisering og kulturkonflikter fra de siste årene. Men folk flest sine meninger ligger et sted i midten. Vi får en backlash mot «woke»-bevegelsen og politisk korrekt moralisering.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Få ting fyrer opp debatten i samfunnet og rundt cafébordet som en politisk ukorrekt mening eller en opplevd krenkelse som ikke tas på alvor. For eller i mot Black Lives Matter? Finnes biologisk kjønn eller ikke? Er det greit med en eskimo i Diplom-Is logoen og en same på Joika-boksen? Bør JK Rowling kanselleres, og hva med Jordan Peterson? De siste årene har gitt oss mange eksempler på det mange kaller wokeness: Overfølsomhet, “lettkrenkethet”, kanselleringskultur og unødvendig konflikt og polarisering rundt marginale fenomener på begge sider av “kulturkrigen”. De som i størst grad kommer til orde, representerer ytterpunktene med de sterkeste meningene og følelsene. Men «folk flest» kjenner seg ikke igjen. De flestes meninger ligger et sted i midten. De anerkjenner nyansene og vil gjerne finne kompromisser.

Hvorfor skjer det?

Mange føler at deres egne meninger ikke blir representert i offentligheten. Mange er lei av å bli tolket i verste mening, og måtte veie sine ord på gullvekt. Noen føler seg utsatt for moralisering fra «eliten». Noen føler ytringsfriheten truet. Vi får en backlash blant deler av befolkningen, rettet mot «woke»-bevegelsen og de politisk korrekte holdningene som frontes av det mange opplever som samfunnseliten. I noen tilfeller en aggressiv backlash, men for de fleste handler det om et ønske om å senke skuldrene, snakke sammen og finne frem til felles virkelighetsoppfatninger.

Hva betyr det?

Svært mange er lei av konflikt og polarisering. Utviklingen i USA er skrekkeksemplet for mange. Merkevarer og budskap som virker samlende fremfor splittende vil vinne sympati hos mange. Let etter saker som kan samle forbrukerne i fellesskap, uten å introdusere politikk og splittelse i miksen.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no