10 INNSIKTER FOR
2024

Friluftsleven

Ut på tur, skikkelig sur.
Ut på tur, skikkelig sur.
Vekst, vern eller bruk? Det harmoniske friluftslivet er ikke det lenger.

Hva er nytt?

Konfliktfylt friluftsliv, midt i folkesjela.

  • Vekst i friluftsinteresse: Med 440,000 hytter og en økning på 10% de siste ti årene, samt 1,8 millioner friluftsinteresserte nordmenn, er interessen for natur og friluftsliv sterk i Norge.
  • Lokale konflikter: Økt hyttebygging og friluftsliv legger press på naturmangfoldet, truer lokale økosystemer og villrein, og forstyrrer urfolksrettigheter, noe som fører til moralske og økonomiske konflikter.
  • Klassiske konfliktlinjer og trekantdrama: Interesser knyttet til naturvern, økonomisk utvikling og friluftsliv kolliderer, med naturvernere som presser på for restriksjoner, økonomiske interesser som søker vekst, og friluftsfolk som ønsker å bevare natur samtidig som de bruker den.

Hvorfor er det viktig?

Merkevarer i skvis.

  • Norske verdier i konflikt: Friluftsliv og naturvern er dypt forankret i norske verdier, noe som skaper konflikter som påvirker merkevarer tett knyttet til norsk natur og friluftsliv.
  • Påvirker bransjer: Bredden av berørte bransjer inkluderer reiseliv, sportsbransjen, matproduksjon, landbruk, klær og utstyr for friluftsliv, samt byggenæringen og transportsektoren.
  • Merkevarers dilemma: Merkevarer kan bli tvunget til å velge side i debatten om naturvern versus friluftsliv, med vanskelige valg om å fremme turisme og aktivitet kontra å beskytte natur og lokalsamfunn.
Snart kan merkevarer bli tvunget til å ta stilling: Støtter du fjellturen eller tiuren?
kort oppsummert

Ut på tur, skikkelig sur.

Konfliktfylt friluftsliv, midt i folkesjela.

  • Vekst i friluftsinteresse: Med 440,000 hytter og en økning på 10% de siste ti årene, samt 1,8 millioner friluftsinteresserte nordmenn, er interessen for natur og friluftsliv sterk i Norge.
  • Lokale konflikter: Økt hyttebygging og friluftsliv legger press på naturmangfoldet, truer lokale økosystemer og villrein, og forstyrrer urfolksrettigheter, noe som fører til moralske og økonomiske konflikter.
  • Klassiske konfliktlinjer og trekantdrama: Interesser knyttet til naturvern, økonomisk utvikling og friluftsliv kolliderer, med naturvernere som presser på for restriksjoner, økonomiske interesser som søker vekst, og friluftsfolk som ønsker å bevare natur samtidig som de bruker den.

Hva er nytt?

Norge er hjem til 440.000 hytter, og antallet har økt 10% de siste 10 årene. 1,8 millioner nordmenn har friluftsliv som interesse. Dette er selve folkesjela! Hvis det er én ting nordmenn flest er enige om, så er det at turer og hytteliv i skog og mark er godt for kropp og sjel. Men ikke lenger. Turstier og turisthytter truer villreinen. Hyttebygging forstyrrer lokale økosystemer og naboens utsikt. Naturvernere vil begrense elgjakta. Det rotnorsk sunne og harmoniske friluftslivet blir arena for moralske og økonomiske konflikter. Hyttefelt, turstier, privatbrygger og jaktterreng legger press på utmark, beitemark, naturmangfold, urfolksrettigheter og sårbare økosystemer. Konfliktlinjene er klassiske og går mellom vekst og vern, hyttefelt og utmark, natur og menneske. Det blir trekantdrama mellom naturvernere (som vil bremse), økonomiske interesser (som vil gasse) og hytte- og friluftsfolket (som selv gasser, men vil at andre bremser).

Hvorfor er det viktig?

Konflikter om friluftsliv og naturvern går rett til kjernen av norske verdier, og dermed kjernen av norske merkevarer. Mange av dem nært knyttet til norsk natur og sunt friluftsliv: Reiseliv, sportsbransje, matprodusenter, landbruk, turtøyprodusenter, hus- og hyttebyggere, transport, energi, og alle som tenker miljø og bærekraft. Snart kan merkevarer bli tvunget til å ta stilling: Støtter du fjellturen eller tiuren? Er det umoralsk å bidra til mer friluftsliv, eller mindre? Er du snill eller slem hvis du trekker turister til bygda? Svarene er ikke like åpenbare som før. Sjekk værvarslet før du begir deg ut i markedet.

1 av 5

Hjerte for natur

Andel i befolkningen som har vern av natur blant sine viktigste hjertesaker.
1 av 4

Hyttekrasj

Andelen i befolkningen som mener friluftsliv og hyttekultur skader naturen. 44% mener det motsatte. Nok på begge sider å skape konflilkter.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no