10 INNSIKTER FOR
2023

Sosial resesjon

Vi trenger en sosial bootcamp.
Vi trenger en sosial bootcamp.
Etter pandemi og prishopp trenger vi hjelp til å gjenfinne vår sosiale formtopp.

Hva er nytt?

Folk tilbringer mer tid hjemme og mindre tid sammen grunnet pandemien.
Årsaker til dette inkluderer økonomiske årsaker, jobbing hjemmefra og nye vaner/interesser.
Sosial trening har blitt påvirket, og det har økt sosial angst, spesielt blant unge.
Det vil kreve innsats for å finne tilbake til det sosiale livet slik det var.
Det er håp for en sosial rebound drevet av konsepter, tjenester, ideer og produkter som hjelper folk å være sammen med folk.

Hvorfor er det viktig?

Etter år med pandemi, krig og inflasjon ønsker både folk og bedrifter seg tilbake til normalen, men det vil ta tid.
Hvis folk ikke kommer seg ut og bruker penger på opplevelser, uteliv, reiser og kultur, vil mange bransjer forvitre.
Vi trenger gode ideer og insentiver som trekker folk ut for å treffe folk, for å redusere risikoen for psykiske lidelser, sykefravær og utenforskap med enorme samfunnskostnader.
kort oppsummert

Vi trenger en sosial bootcamp.

Folk tilbringer mer tid hjemme og mindre tid sammen grunnet pandemien.
Årsaker til dette inkluderer økonomiske årsaker, jobbing hjemmefra og nye vaner/interesser.
Sosial trening har blitt påvirket, og det har økt sosial angst, spesielt blant unge.
Det vil kreve innsats for å finne tilbake til det sosiale livet slik det var.
Det er håp for en sosial rebound drevet av konsepter, tjenester, ideer og produkter som hjelper folk å være sammen med folk.

Hva er nytt?

Til manges overraskelse er folk mer hjemme og tilbringer mindre tid sammen enn før pandemien. Noen blir hjemme for å spare penger, andre jobber hjemmefra, og andre har fått nye vaner og interesser under pandemien som erstatter de gamle. Mange er rett og slett ute av sosial trening, og vi ser økning i sosial angst, spesielt blant unge. For de fleste vil det kreve innsats å finne tilbake til det sosiale livet slik det var. Mange spår økonomisk og global resesjon i året som kommer, men vi ser også tegn til sosial resesjon. Likevel er ikke alt mørkt: Folk  vil faktisk være sammen, men trenger hjelp til å komme i gang. Vi kan få en sosial rebound drevet av konsepter, tjenester, ideer og produkter som hjelper folk å være sammen med folk.

Hvorfor er det viktig?

Etter år med pandemi, krig og inflasjon ønsker både folk og bedrifter seg tilbake til normalen, men det vil ta tid. Hvis folk ikke kommer seg ut og bruker penger på opplevelser, uteliv, reiser og kultur, vil mange bransjer forvitre. Det samme vil befolkningens fysiske og mentale helse. I et fysisk og sosialt inaktivt samfunn, øker risikoen for psykiske lidelser, sykefravær og utenforskap med enorme samfunnskostnader. Vi trenger gode ideer og insentiver som trekker folk ut for å treffe folk. Det er det de vil, med din hjelp.

Hva betyr det?

Mulighetene er store for de som lykkes med å hjelpe folk med å gjenoppta sosiale relasjoner, skaper fysiske møteplasser og legger til rette for sosiale fellesskap. Sosialt samvær vil bli løftet opp som et politisk folkehelsespørsmål.

  • Fysiske møteplasser blir samfunnskritisk infrastruktur. Vi får satsninger på felles, uformelle møtesteder, nye sosiale bo- og arbeidsformer og styrking av kultur, frivillighet, lag og foreninger.
  • Vi får etterspørsel etter tiltak og steder som gjør det enkelt å sosialisere, uten selv å måtte organisere for mye. For eksempel utesteder med sosiale aktiviteter som brettspill, konkurranser, utstillinger og debatter.
  • Vi får økende interesse for sosiale bo- og arbeidsformer, som boliger og nabolag med sosiale fellesrom, apper som hjelper naboer å dele ressurser og møtes sosialt, og fleksible arbeidsplasser med tid og rom for sosialt samvær.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
41%

Mer alene

4 av 10 nordmenn tilbringer mer tid alene nå enn før pandemien. Jevnt fordeling blant aldersgrupper og kjønn, men millennial-generasjonen er hardest "rammet".
24%

Sosial angst

Hele en av fire nordmenn oppgir at de ofte kjenner på sosial angst. Bare for å være tydelig: Det er veldig mange. Noe som bidrar til at flere holder seg hjemme.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Sosial resesjon

Etter pandemi og prishopp trenger vi hjelp til å gjenfinne vår sosiale formtopp.

Hva er nytt?

Til manges overraskelse er folk mer hjemme og tilbringer mindre tid sammen enn før pandemien. Noen blir hjemme for å spare penger, andre jobber hjemmefra, og andre har fått nye vaner og interesser under pandemien som erstatter de gamle. Mange er rett og slett ute av sosial trening, og vi ser økning i sosial angst, spesielt blant unge. For de fleste vil det kreve innsats å finne tilbake til det sosiale livet slik det var. Mange spår økonomisk og global resesjon i året som kommer, men vi ser også tegn til sosial resesjon. Likevel er ikke alt mørkt: Folk  vil faktisk være sammen, men trenger hjelp til å komme i gang. Vi kan få en sosial rebound drevet av konsepter, tjenester, ideer og produkter som hjelper folk å være sammen med folk.

Hvorfor er det viktig?

Etter år med pandemi, krig og inflasjon ønsker både folk og bedrifter seg tilbake til normalen, men det vil ta tid. Hvis folk ikke kommer seg ut og bruker penger på opplevelser, uteliv, reiser og kultur, vil mange bransjer forvitre. Det samme vil befolkningens fysiske og mentale helse. I et fysisk og sosialt inaktivt samfunn, øker risikoen for psykiske lidelser, sykefravær og utenforskap med enorme samfunnskostnader. Vi trenger gode ideer og insentiver som trekker folk ut for å treffe folk. Det er det de vil, med din hjelp.

Hva betyr det?

Mulighetene er store for de som lykkes med å hjelpe folk med å gjenoppta sosiale relasjoner, skaper fysiske møteplasser og legger til rette for sosiale fellesskap. Sosialt samvær vil bli løftet opp som et politisk folkehelsespørsmål.

  • Fysiske møteplasser blir samfunnskritisk infrastruktur. Vi får satsninger på felles, uformelle møtesteder, nye sosiale bo- og arbeidsformer og styrking av kultur, frivillighet, lag og foreninger.
  • Vi får etterspørsel etter tiltak og steder som gjør det enkelt å sosialisere, uten selv å måtte organisere for mye. For eksempel utesteder med sosiale aktiviteter som brettspill, konkurranser, utstillinger og debatter.
  • Vi får økende interesse for sosiale bo- og arbeidsformer, som boliger og nabolag med sosiale fellesrom, apper som hjelper naboer å dele ressurser og møtes sosialt, og fleksible arbeidsplasser med tid og rom for sosialt samvær.
41%
24%

Mer alene

4 av 10 nordmenn tilbringer mer tid alene nå enn før pandemien. Jevnt fordeling blant aldersgrupper og kjønn, men millennial-generasjonen er hardest "rammet".

Sosial angst

Hele en av fire nordmenn oppgir at de ofte kjenner på sosial angst. Bare for å være tydelig: Det er veldig mange. Noe som bidrar til at flere holder seg hjemme.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.