10 INNSIKTER FOR
2024

Ultraprosessert underholdning

Kultur som fenger og fanger.
Kultur som fenger og fanger.
Tom underholdning gjør oss triste og syke. Vi vil ha mer næringsrik kultur.

Hva er nytt?

Behov for sunt og næringsrikt kosthold og kultur.

  • Overforbruk av ultraprosessert mat: Mennesker fórer seg med matvarer rike på sukker og kunstige tilsetninger, designet for bekvemmelighet og avhengighet, som kan ha negative helseeffekter.
  • Paralleller i medieforbruk: Tilsvarende mønstre sees i kultur- og underholdningskonsum, hvor lettfordøyelig innhold fra plattformer som TikTok og Instagram, og sjangere som true crime og reality-TV, dominerer.
  • Voksende motreaksjon: Det er en økende bevissthet og motstand mot både ernæringsmessig og kulturelle "tomme kalorier", med et ønske om mer substansielt og berikende innhold.

Hvorfor er det viktig?

Motreaksjon mot ultraprosessert underholdning.

  • Negative effekter på mental helse: Forskning og offentlige stemmer som Jonathan Haidt og Live Nelvik peker på skadelige effekter av overdreven skjermbruk, spesielt blant unge.
  • Økende bevissthet og endring i forbruksmønstre: Det er en stigende interesse for å redusere skjermtid og forbruke mer kvalitetsinnhold, som foredragsturnéer, fagpodcaster og kvalitetsaviser.
  • Mulighet for merkevarer til å ta samfunnsansvar: Bedrifter som DNB med sin "Hun investerer"-kampanje viser hvordan merkevarer kan fremme reklame med substans og støtte en sunnere samfunnsutvikling.

Interessen for sunn og ekte mat øker, og vi forventer det samme for kultur og underholdning.
kort oppsummert

Kultur som fenger og fanger.

Behov for sunt og næringsrikt kosthold og kultur.

  • Overforbruk av ultraprosessert mat: Mennesker fórer seg med matvarer rike på sukker og kunstige tilsetninger, designet for bekvemmelighet og avhengighet, som kan ha negative helseeffekter.
  • Paralleller i medieforbruk: Tilsvarende mønstre sees i kultur- og underholdningskonsum, hvor lettfordøyelig innhold fra plattformer som TikTok og Instagram, og sjangere som true crime og reality-TV, dominerer.
  • Voksende motreaksjon: Det er en økende bevissthet og motstand mot både ernæringsmessig og kulturelle "tomme kalorier", med et ønske om mer substansielt og berikende innhold.

Hva er nytt?

Mennesker trenger næring, både til magen og hodet. Men stadig mer av næringsinntaket er tomme kalorier. Vi fórer magen med ultraprosessert mat med kunstige tilsetninger, på bekostning av substans, kvalitet og helse. Mye sukker, lite næring. Industrielt produsert, designet for bekvemmelighet, overforbruk og avhengighet. Alltid tilgjengelig, alltid mer fristende enn sunnere alternativer. Det samme gjelder en økende andel av det vi fórer hjernen med: TikTok og Instagram-stories, true crime på Netflix, kjendis-reality, tabloide medier, skravlepodcaster og overproduserte glittershow. Kultur og underholdning designet for å fenge og fange med gjentagende formler, sensasjon og overfladiske temaer. Avhengighetsskapende ultraprosessert underholdning kan skade både mental helse og selvbilde. Slik vil ingen ha det, selv ikke de unge, viser blant annet Opinions UNG 2024 studie. Motreaksjonen kommer.

Hvorfor er det viktig?

Storbrukere av ultraprosessert underholdning plages av svekket mental helse, avhengighet og sosial angst. Nylig utga den amerikanske sosialpsykologen Jonathan Haidt boka The Anxious Generation om veldokumentert og skadelig skjermbruk blant barn. NRK-personligheten Live Nelvik fronter aksjoner mot mobilbruk blant unge her hjemme. Avhengighetsskapende underholdning utpekes som en av vår tids store  helseutfordringer. Heldigvis får alle eksesser sin motreaksjon. Interessen for sunn og ekte mat øker, og vi forventer det samme for kultur og underholdning: Mindre skjermtid, mer kvalitetsinnhold preget av næring og substans. 43% prøver aktivt å redusere egen skjermtid. Foredragsturnéer, fagpodcaster og kvalitetsaviser når flere enn noen gang. Det samme gjør selvutvikling og meditasjon. Merkevarer kan ta en etterlengtet form for samfunnsansvar ved å fremme det motsatte av ultraprossessert innhold, slik for eksempel DNB gjør med sin «Hun investerer»-kampanje. Mange trenger å gjenopprette balansen mellom næring og nytelse, og tar gjerne hjelp fra deg. Men aldri glem at det fortsatt må smake godt!

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
43%

Skjermfaste

Andelen i befolkningen som aktivt forsøker å redusere sin skjermbruk. Alle aldre, men spesielt millennials.
62%

Behov for avkobling

Syns det er deilig å logge av sosiale medier for å slippe å følge med på alt som skjer. Mange av dem har ambisjoner om å lese mer bøker, lære noe nyttig eller fokusere på tilstedeværelse og mental helse.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2024

Ultraprosessert underholdning

Tom underholdning gjør oss triste og syke. Vi vil ha mer næringsrik kultur.
Interessen for sunn og ekte mat øker, og vi forventer det samme for kultur og underholdning.

Hva er nytt?

Mennesker trenger næring, både til magen og hodet. Men stadig mer av næringsinntaket er tomme kalorier. Vi fórer magen med ultraprosessert mat med kunstige tilsetninger, på bekostning av substans, kvalitet og helse. Mye sukker, lite næring. Industrielt produsert, designet for bekvemmelighet, overforbruk og avhengighet. Alltid tilgjengelig, alltid mer fristende enn sunnere alternativer. Det samme gjelder en økende andel av det vi fórer hjernen med: TikTok og Instagram-stories, true crime på Netflix, kjendis-reality, tabloide medier, skravlepodcaster og overproduserte glittershow. Kultur og underholdning designet for å fenge og fange med gjentagende formler, sensasjon og overfladiske temaer. Avhengighetsskapende ultraprosessert underholdning kan skade både mental helse og selvbilde. Slik vil ingen ha det, selv ikke de unge, viser blant annet Opinions UNG 2024 studie. Motreaksjonen kommer.

Hvorfor er det viktig?

Storbrukere av ultraprosessert underholdning plages av svekket mental helse, avhengighet og sosial angst. Nylig utga den amerikanske sosialpsykologen Jonathan Haidt boka The Anxious Generation om veldokumentert og skadelig skjermbruk blant barn. NRK-personligheten Live Nelvik fronter aksjoner mot mobilbruk blant unge her hjemme. Avhengighetsskapende underholdning utpekes som en av vår tids store  helseutfordringer. Heldigvis får alle eksesser sin motreaksjon. Interessen for sunn og ekte mat øker, og vi forventer det samme for kultur og underholdning: Mindre skjermtid, mer kvalitetsinnhold preget av næring og substans. 43% prøver aktivt å redusere egen skjermtid. Foredragsturnéer, fagpodcaster og kvalitetsaviser når flere enn noen gang. Det samme gjør selvutvikling og meditasjon. Merkevarer kan ta en etterlengtet form for samfunnsansvar ved å fremme det motsatte av ultraprossessert innhold, slik for eksempel DNB gjør med sin «Hun investerer»-kampanje. Mange trenger å gjenopprette balansen mellom næring og nytelse, og tar gjerne hjelp fra deg. Men aldri glem at det fortsatt må smake godt!

43%
62%

Skjermfaste

Andelen i befolkningen som aktivt forsøker å redusere sin skjermbruk. Alle aldre, men spesielt millennials.

Behov for avkobling

Syns det er deilig å logge av sosiale medier for å slippe å følge med på alt som skjer. Mange av dem har ambisjoner om å lese mer bøker, lære noe nyttig eller fokusere på tilstedeværelse og mental helse.
2024
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.