10 INNSIKTER FOR
2024

Ultraprosessert underholdning

Kultur som fenger og fanger.
Kultur som fenger og fanger.
Tom underholdning gjør oss triste og syke. Vi vil ha mer næringsrik kultur.

Hva er nytt?

Behov for sunt og næringsrikt kosthold og kultur.

  • Overforbruk av ultraprosessert mat: Mennesker fórer seg med matvarer rike på sukker og kunstige tilsetninger, designet for bekvemmelighet og avhengighet, som kan ha negative helseeffekter.
  • Paralleller i medieforbruk: Tilsvarende mønstre sees i kultur- og underholdningskonsum, hvor lettfordøyelig innhold fra plattformer som TikTok og Instagram, og sjangere som true crime og reality-TV, dominerer.
  • Voksende motreaksjon: Det er en økende bevissthet og motstand mot både ernæringsmessig og kulturelle "tomme kalorier", med et ønske om mer substansielt og berikende innhold.

Hvorfor er det viktig?

Motreaksjon mot ultraprosessert underholdning.

  • Negative effekter på mental helse: Forskning og offentlige stemmer som Jonathan Haidt og Live Nelvik peker på skadelige effekter av overdreven skjermbruk, spesielt blant unge.
  • Økende bevissthet og endring i forbruksmønstre: Det er en stigende interesse for å redusere skjermtid og forbruke mer kvalitetsinnhold, som foredragsturnéer, fagpodcaster og kvalitetsaviser.
  • Mulighet for merkevarer til å ta samfunnsansvar: Bedrifter som DNB med sin "Hun investerer"-kampanje viser hvordan merkevarer kan fremme reklame med substans og støtte en sunnere samfunnsutvikling.

Interessen for sunn og ekte mat øker, og vi forventer det samme for kultur og underholdning.
kort oppsummert

Kultur som fenger og fanger.

Behov for sunt og næringsrikt kosthold og kultur.

  • Overforbruk av ultraprosessert mat: Mennesker fórer seg med matvarer rike på sukker og kunstige tilsetninger, designet for bekvemmelighet og avhengighet, som kan ha negative helseeffekter.
  • Paralleller i medieforbruk: Tilsvarende mønstre sees i kultur- og underholdningskonsum, hvor lettfordøyelig innhold fra plattformer som TikTok og Instagram, og sjangere som true crime og reality-TV, dominerer.
  • Voksende motreaksjon: Det er en økende bevissthet og motstand mot både ernæringsmessig og kulturelle "tomme kalorier", med et ønske om mer substansielt og berikende innhold.

Hva er nytt?

Mennesker trenger næring, både til magen og hodet. Men stadig mer av næringsinntaket er tomme kalorier. Vi fórer magen med ultraprosessert mat med kunstige tilsetninger, på bekostning av substans, kvalitet og helse. Mye sukker, lite næring. Industrielt produsert, designet for bekvemmelighet, overforbruk og avhengighet. Alltid tilgjengelig, alltid mer fristende enn sunnere alternativer. Det samme gjelder en økende andel av det vi fórer hjernen med: TikTok og Instagram-stories, true crime på Netflix, kjendis-reality, tabloide medier, skravlepodcaster og overproduserte glittershow. Kultur og underholdning designet for å fenge og fange med gjentagende formler, sensasjon og overfladiske temaer. Avhengighetsskapende ultraprosessert underholdning kan skade både mental helse og selvbilde. Slik vil ingen ha det, selv ikke de unge, viser blant annet Opinions UNG 2024 studie. Motreaksjonen kommer.

Hvorfor er det viktig?

Storbrukere av ultraprosessert underholdning plages av svekket mental helse, avhengighet og sosial angst. Nylig utga den amerikanske sosialpsykologen Jonathan Haidt boka The Anxious Generation om veldokumentert og skadelig skjermbruk blant barn. NRK-personligheten Live Nelvik fronter aksjoner mot mobilbruk blant unge her hjemme. Avhengighetsskapende underholdning utpekes som en av vår tids store  helseutfordringer. Heldigvis får alle eksesser sin motreaksjon. Interessen for sunn og ekte mat øker, og vi forventer det samme for kultur og underholdning: Mindre skjermtid, mer kvalitetsinnhold preget av næring og substans. 43% prøver aktivt å redusere egen skjermtid. Foredragsturnéer, fagpodcaster og kvalitetsaviser når flere enn noen gang. Det samme gjør selvutvikling og meditasjon. Merkevarer kan ta en etterlengtet form for samfunnsansvar ved å fremme det motsatte av ultraprossessert innhold, slik for eksempel DNB gjør med sin «Hun investerer»-kampanje. Mange trenger å gjenopprette balansen mellom næring og nytelse, og tar gjerne hjelp fra deg. Men aldri glem at det fortsatt må smake godt!

43%

Skjermfaste

Andelen i befolkningen som aktivt forsøker å redusere sin skjermbruk. Alle aldre, men spesielt millennials.
62%

Behov for avkobling

Syns det er deilig å logge av sosiale medier for å slippe å følge med på alt som skjer. Mange av dem har ambisjoner om å lese mer bøker, lære noe nyttig eller fokusere på tilstedeværelse og mental helse.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no