10 INNSIKTER FOR
2025

Det blå skiftet

Konservativ kraft.
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Vi ser en dyptgripende dreining fra idealisme og progressive holdninger, mot mer pragmatiske og konservative verdier. Skiftet tar mange former: Høyredreining i politikken, særlig blant unge, vektlegging av nasjonale og Europeiske interesser og verdier fremfor globale. Voksende skepsis til innvandring, og til det grønne skiftet. Flere er opptatt av økonomisk ansvarlighet og kritikk av offentlig sløsing. Mange uttrykker bekymring for samfunnets kulturelle utvikling, spesielt rundt temaer som skjermbruk, "woke"-kultur, kjønnsidentitet, ytringsfrihet, dårlig arbeidsmoral, og teknologiens innflytelse. Fremadstormende uavhengige mediekanaler fanger ofte stemningen bedre enn de etablerte, som mange opplever har en politisk slagside. Men folk flest søker ikke ytterpunktene. Tvert i mot, de søker trygghet, stabilitet og sunn fornuft. Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.

Hvorfor skjer det?

Bakgrunnen er sammensatt, og drivkreftene er grunnleggende. Den raske teknologiske utviklingen og sosiale endringer gir følelsen av tap av kontroll, med savn etter stabile og kjente strukturer. Økonomisk usikkerhet og global uro får mange til å søke trygghet i nasjonale verdier og trygg ledelse. Mange opplever at globaliseringen har gått for langt, og at beslutninger tas langt unna folks hverdag, med tap av nasjonal og lokal identitet og kontroll. USA er plutselig ikke lenger den trygge storebroren, men den uforutsigbare naboen nedi gata som kan finne på hva som helst. Dette er ikke tiden for radikale eller idealistiske løsninger.

Hva betyr det?

Det er viktigere enn på lenge å forstå verdiskiftene som preger forbrukerne. Mindre vekt på det globale, mer på det nære, lokale og nasjonale. Folk ønsker trygghet og stabilitet. Det kan lønne seg å nedtone idealisme til fordel for praktisk realisme, både økonomisk og kulturelt. Moralisering og identitetspolitikk polariserer folk, hold deg til det du kan: Produktet du selger og behovet du løser. Bidra heller til fellesskapsfølelse og optimisme, fremfor å fokusere på bekymringer og forskjeller.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
41 %

Norge først?

Andel i befolkningen som føler seg tryggere når Norge prioriterer nasjonale interesser fremfor internasjonale forpliktelser. (21 % mener det motsatte).
31 %

Trad vs moderne.

Plassert på en skala mellom de to: Andel som prioriterer familie, tradisjoner og nærmiljø vs 18 % som prioriterer individuell frihet og selvrealisering.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Det blå skiftet

Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Folk flest søker ikke ytterpunk-tene. Tvert i mot, de søker trygghet, stabilitet og sunn fornuft.

Hva er nytt?

Vi ser en dyptgripende dreining fra idealisme og progressive holdninger, mot mer pragmatiske og konservative verdier. Skiftet tar mange former: Høyredreining i politikken, særlig blant unge, vektlegging av nasjonale og Europeiske interesser og verdier fremfor globale. Voksende skepsis til innvandring, og til det grønne skiftet. Flere er opptatt av økonomisk ansvarlighet og kritikk av offentlig sløsing. Mange uttrykker bekymring for samfunnets kulturelle utvikling, spesielt rundt temaer som skjermbruk, "woke"-kultur, kjønnsidentitet, ytringsfrihet, dårlig arbeidsmoral, og teknologiens innflytelse. Fremadstormende uavhengige mediekanaler fanger ofte stemningen bedre enn de etablerte, som mange opplever har en politisk slagside. Men folk flest søker ikke ytterpunktene. Tvert i mot, de søker trygghet, stabilitet og sunn fornuft. Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.

Hvorfor skjer det?

Bakgrunnen er sammensatt, og drivkreftene er grunnleggende. Den raske teknologiske utviklingen og sosiale endringer gir følelsen av tap av kontroll, med savn etter stabile og kjente strukturer. Økonomisk usikkerhet og global uro får mange til å søke trygghet i nasjonale verdier og trygg ledelse. Mange opplever at globaliseringen har gått for langt, og at beslutninger tas langt unna folks hverdag, med tap av nasjonal og lokal identitet og kontroll. USA er plutselig ikke lenger den trygge storebroren, men den uforutsigbare naboen nedi gata som kan finne på hva som helst. Dette er ikke tiden for radikale eller idealistiske løsninger.

Hva betyr det?

Det er viktigere enn på lenge å forstå verdiskiftene som preger forbrukerne. Mindre vekt på det globale, mer på det nære, lokale og nasjonale. Folk ønsker trygghet og stabilitet. Det kan lønne seg å nedtone idealisme til fordel for praktisk realisme, både økonomisk og kulturelt. Moralisering og identitetspolitikk polariserer folk, hold deg til det du kan: Produktet du selger og behovet du løser. Bidra heller til fellesskapsfølelse og optimisme, fremfor å fokusere på bekymringer og forskjeller.

41 %
31 %

Norge først?

Andel i befolkningen som føler seg tryggere når Norge prioriterer nasjonale interesser fremfor internasjonale forpliktelser. (21 % mener det motsatte).

Trad vs moderne.

Plassert på en skala mellom de to: Andel som prioriterer familie, tradisjoner og nærmiljø vs 18 % som prioriterer individuell frihet og selvrealisering.
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.