10 INNSIKTER FOR
2023

Grønne gulerøtter

Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
“Skrem og skam” kan skape klima-apati. Nå trenger folk gulrot mer enn pisk for å endre atferd.

Hva er nytt?

Negative budskap om klimaendringer har vært effektive, men kan slå tilbake hvis løsningene er uklare eller lite troverdige.
Apati og konflikter rundt klimaspørsmål øker, spesielt blant unge mennesker.
Det trengs motiverende tiltak og positive budskap som gir håp om at det nytter å endre livsstil og forbruksmønster.
Folk trenger å føle seg inkludert i løsningen og foretrekker motivasjon fremfor skam.
Gulrot som motivasjon er bedre enn pisk.

Hvorfor er det viktig?

Det grønne skiftet krever samarbeid fra befolkningen.
Skremmebilder og dommedagsbudskap kan føre til konflikt og apati.
Insentiver med positive signaler, knyttet til samlende tiltak som matsvinn og gjenbruk, er mer effektive for å oppnå atferdsendring.
kort oppsummert

Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.

Negative budskap om klimaendringer har vært effektive, men kan slå tilbake hvis løsningene er uklare eller lite troverdige.
Apati og konflikter rundt klimaspørsmål øker, spesielt blant unge mennesker.
Det trengs motiverende tiltak og positive budskap som gir håp om at det nytter å endre livsstil og forbruksmønster.
Folk trenger å føle seg inkludert i løsningen og foretrekker motivasjon fremfor skam.
Gulrot som motivasjon er bedre enn pisk.

Hva er nytt?

Hittil har «skrem og skam» fungert som effektivt budskap for å øke bevisstheten om virkningene av klimaendringer. Forbrukere flest har innsett at de må endre livsstil og forbruksmønster. Men negative budskap slår tilbake hvis løsningen er vanskelig å forstå eller tro på. Hvis folk føler at deres innsats er nytteløs, eller at den sosiale byrden er ujevnt fordelt, vinner apatien. For eksempel hvis det grønne skiftet gir økte levekostnader for folk med dårlig råd, mens de rike lever som før. Vi ser tegn til «strekk i laget»: Unge menneskers klima-apati øker, viser Opinions UNG-rapport, mens konfliktlinjene i samfunnet skjerpes om stridsspørsmål som plassering av vindturbiner, utbygging av kjernekraft, elektrifisering av sokkelen og kjøttproduksjon. Det folk trenger nå er ikke mer konflikt og polarisering. De trenger motiverende og samlende tiltak som gir konkrete resultater, og positive budskap som gir håp om at det nytter. Hvis folk skal endre atferd og livsstil, trenger de motivasjon til å jobbe på lag, for «alle» vil være en del av løsningen fremfor problemet. Og lyst er bedre enn skam som motivasjon. De fleste foretrekker gulrot fremfor pisk.

Hvorfor er det viktig?

Det grønne skiftet krever en befolkning som spiller på lag. Men skremmebilder og «dommedagsbudskap» skaper konflikt, polarisering og apati. Insentiver derimot, stimulerer atferdsendring gjennom positive signaler, fritt for skam. Insentivene kan gis i form av økonomiske, sosiale, emosjonelle eller praktiske belønninger. De mest effektive insentivene er de som knyttes til tiltak som virker samlende snarere enn (potensielt) polariserende. Redusert matsvinn og økt gjenbruk er eksempler på slike positive, samlende og tydelige tiltak som alle forstår og alle kan bidra til. Tiltak med tydelig positive effekter og liten grad av politisering.

Hva betyr det?

Hvis du vil stimulere til mer bærekraftig atferd hos forbrukerne bør du satse på budskap og tiltak som motiverer fremfor polariserer. Tiltak som belønner bærekraftige valg framfor å straffe det motsatte.

  • Fokusér på belønninger fremfor begrensninger, slik myndighetene gjorde med elbiler og Kiwi gjorde da de fjernet moms på frukt og grønt. Vi er egentlig ganske enkle: vi gjør mer av det vi har lyst til, får ros for…og sparer penger på.
  • Fokusér på samlende, lettfattelige og effektive «win-win-tiltak», for eksempel gjenbruk, resirkulering, energieffektivisering og reduksjon av svinn, emballasje og avfall. Ingen er i mot disse, alle forstår at de virker og hvordan man selv kan bidra.
  • Viktig: Vis at vi er på samme lag! Ikke legg byrden på forbrukerne uten at du selv bidrar slik at det koster deg noe. Hører dere hotellkjeder? Dere tjener på at vi bruker håndklær og sengetøy flere dager, men hva bidrar du med?
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
50%

Gulrot funker best

Halvparten av nordmenn mener at positive eksempler på klimatiltak som faktisk funker er mest motiverende for å få dem til å endre atferd. En klar favoritt (kun 13% mener det er best å spille på følelser).
36%

Skeptisk til å ofre

Litt over en av tre er villig til å endre livsstil av klimahensyn, selv om det gir ulemper for en selv. 29% ikke villig til slike endringer. For å få flere med må de motiveres med insentiver.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Grønne gulerøtter

“Skrem og skam” kan skape klima-apati. Nå trenger folk gulrot mer enn pisk for å endre atferd.

Hva er nytt?

Hittil har «skrem og skam» fungert som effektivt budskap for å øke bevisstheten om virkningene av klimaendringer. Forbrukere flest har innsett at de må endre livsstil og forbruksmønster. Men negative budskap slår tilbake hvis løsningen er vanskelig å forstå eller tro på. Hvis folk føler at deres innsats er nytteløs, eller at den sosiale byrden er ujevnt fordelt, vinner apatien. For eksempel hvis det grønne skiftet gir økte levekostnader for folk med dårlig råd, mens de rike lever som før. Vi ser tegn til «strekk i laget»: Unge menneskers klima-apati øker, viser Opinions UNG-rapport, mens konfliktlinjene i samfunnet skjerpes om stridsspørsmål som plassering av vindturbiner, utbygging av kjernekraft, elektrifisering av sokkelen og kjøttproduksjon. Det folk trenger nå er ikke mer konflikt og polarisering. De trenger motiverende og samlende tiltak som gir konkrete resultater, og positive budskap som gir håp om at det nytter. Hvis folk skal endre atferd og livsstil, trenger de motivasjon til å jobbe på lag, for «alle» vil være en del av løsningen fremfor problemet. Og lyst er bedre enn skam som motivasjon. De fleste foretrekker gulrot fremfor pisk.

Hvorfor er det viktig?

Det grønne skiftet krever en befolkning som spiller på lag. Men skremmebilder og «dommedagsbudskap» skaper konflikt, polarisering og apati. Insentiver derimot, stimulerer atferdsendring gjennom positive signaler, fritt for skam. Insentivene kan gis i form av økonomiske, sosiale, emosjonelle eller praktiske belønninger. De mest effektive insentivene er de som knyttes til tiltak som virker samlende snarere enn (potensielt) polariserende. Redusert matsvinn og økt gjenbruk er eksempler på slike positive, samlende og tydelige tiltak som alle forstår og alle kan bidra til. Tiltak med tydelig positive effekter og liten grad av politisering.

Hva betyr det?

Hvis du vil stimulere til mer bærekraftig atferd hos forbrukerne bør du satse på budskap og tiltak som motiverer fremfor polariserer. Tiltak som belønner bærekraftige valg framfor å straffe det motsatte.

  • Fokusér på belønninger fremfor begrensninger, slik myndighetene gjorde med elbiler og Kiwi gjorde da de fjernet moms på frukt og grønt. Vi er egentlig ganske enkle: vi gjør mer av det vi har lyst til, får ros for…og sparer penger på.
  • Fokusér på samlende, lettfattelige og effektive «win-win-tiltak», for eksempel gjenbruk, resirkulering, energieffektivisering og reduksjon av svinn, emballasje og avfall. Ingen er i mot disse, alle forstår at de virker og hvordan man selv kan bidra.
  • Viktig: Vis at vi er på samme lag! Ikke legg byrden på forbrukerne uten at du selv bidrar slik at det koster deg noe. Hører dere hotellkjeder? Dere tjener på at vi bruker håndklær og sengetøy flere dager, men hva bidrar du med?
50%
36%

Gulrot funker best

Halvparten av nordmenn mener at positive eksempler på klimatiltak som faktisk funker er mest motiverende for å få dem til å endre atferd. En klar favoritt (kun 13% mener det er best å spille på følelser).

Skeptisk til å ofre

Litt over en av tre er villig til å endre livsstil av klimahensyn, selv om det gir ulemper for en selv. 29% ikke villig til slike endringer. For å få flere med må de motiveres med insentiver.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.