METATRENDER

Optimalisering

Vi vil ha maks ut av ressursene våre. Fremskritt i menneskelig ytelse og teknologisk smartness vil dulte oss fra sløsing til presisjon, fra sykdom til sunnhet, fra defekt til effekt.

Vær på ditt beste

Tid, penger, helse, energi, oppmerksomhet og sosiale relasjoner er blant våre viktigste personlige ressurser. Optimalisering handler om å få det meste og beste ut av dem, av egen kraft eller ved hjelp av produkter, tjenester og teknologi. Forbrukerne har stadig mindre toleranse for å sløse ressurser på det som ikke fungerer, ikke gir verdi for pengene eller hindrer bærekraftig utvikling. Tilbyr du ikke den optimale løsningen, får du ingen ny sjanse. Smarte forbrukere som følger med, finner alltid et enklere sted å handle, et bedre pristilbud,  morsommere opplevelse, smartere produkt eller mer effektiv løsning. Det finnes alltid alternativer, det er ingen grunn til å være «lojal».

Fysisk og mental ytelse

Ytelse, prestasjon og effektivitet er høyt verdsatt, både fysisk og psykisk. Det meste kan gjøres bedre: fjellturer blir toppturer, treningsresultater analyseres og loggføres, kropp og kosthold kan alltid perfeksjoneres. Helsen kan optimaliseres og døden utsettes. Fremgang og resultater kan måles og sammenlignes mot objektive data, eller mot egne og andres idealer, med ny forbrukerteknologi. For noen leder utviklingen til stress og press, mens for andre innebærer den fremskritt og mulighet til forbedring av egen eller verdens tilstand. Enten du selger mat, biler, boliger, reiser eller idéer: Vær forberedt på å dokumentere at du gir optimal verdi for tiden, pengene og ressursene som brukes.

Digital smartness

Smarte algoritmer har skylda når Spotify og Netflix serverer treffsikre anbefalinger om hva du bør surre bort kvelden på. Når Foodora står på døra med middagen 20 minutter etter bestilling, har kunstig intelligens regnet ut optimal rute for budet. Smart teknologi gir den perfekte buksa og fyller varehuset med knappetelt og sykkelseter når finværet kommer. Den vil fjerne bilkøene til byen når tilstrekkelig mange deler data om lokasjon og reisevaner. Vi har bare sett starten på det som kalles digital smartness. Og folk vil ha det. Kun 1 av 10 bekymrer seg for negative konsekvenser av den teknologiske utviklingen viser Consumer Stories. Nordmenn er teknopositive så lenge våre behov, ikke kommersielle interesser, står i sentrum.

Verdi for pengene er optimalisering

Kjeder, merkevarer og nettbutikker konkurrerer om å tilby beste deals, tilbud og kundeklubber. Det er en god tid å være smart forbruker som følger med, jakter deals og shopper rundt. Mange forbrukere finner tilfredsstillelse i å utnytte systemet og «vinne mot de store (kjedene)».

Helse og ytelse er optimalisering

Vi står foran en revolusjon i tilgjengeliggjøring av kunnskap og teknologi for optimalisering av kropp og helse. Treningsapper, kosttilskudd og nye hybrider av mat og medisin er på full fart inn. Snart får vi genetisk tilpassede dietter og behandlinger. Vi får flere muligheter til å gå fra behandling til forebygging. Motivasjonen er å prestere bedre og leve lenger.

Smart skreddersøm er optimalisering

Mine behov er ulike dine. Flere vil forvente produkter og tjenester tilpasset individuelle behov og preferanser. Forbrukerne er i ferd med å forstå verdien av data som kan brukes til skreddersøm av kundeopplevelser, informasjon, helsetjenester, mat, reiser. Snart også til _on-demand_ «masseproduksjon» av tilpassede fysiske produkter. Flere vil innse den kommersielle verdien av sine egne persondata, og kreve verdifulle gjenytelser for å dele dem med kommersielle aktører.

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no