METATRENDER

Forenkling

Vi har ikke for lite tid, vi har for mange valg. Drømmen om et enklere liv med sømløse hverdager kan realiseres gjennom mindre forbruk. Men også med mer.

Evig aksellererende behov

Convenience, enkelhet, tilgengelighet og bekvemmelighet er ingen trend. Ønsket om et enklere liv med sømløse hverdager og effektive løsninger er et evigvarende behov og drivkraft. Mennesket oppfant hjulet, leirkrukken, bilen, vaskemaskinen, minibanken, supermarkedet og ostehøvelen for å gjøre livet enklere for seg. Forenkling er og blir den viktigste forventningen å levere på. Men hvorfor stadig mer forenkling? Fordi vi har dårligere tid? Nei, mange opplever riktignok at tiden ikke strekker til, men ikke fordi de har for lite av den (de fleste har mer fritid enn før). Vi _føler_ vi har for lite tid fordi vi har fått for mange valg og muligheter.

Forenklende smartness

I de aller fleste kategorier vil folk flest egentlig ha færre, ikke flere, alternativer å velge mellom. De _sier_ de vil ha valgmuligheter, men mener egentlig kun _relevante _valgmuligheter. Ikke stort utvalg, men riktig utvalg. Til den beste prisen. Alt annet er friksjonsskapende støy som krever innsats å sortere bort, noe mange unngår ved å velge enkleste løsning selv om den koster mer. Teknologi kan hjelpe. Komplisert teknologi er til for å forenkle: Algoritmer som sorterer bort irrelevante produkter, uaktuelle alternativer og urimelige priser. Selvbetjeningskasser og mobil betaling. Skreddersydde anbefalinger i nettbutikken og på Netflix. Smartness for fjerne kompleksitet, ikke legge det til.

Enkle, bekvemme liv

Forbruket dreies i verdi- og opplevelsesbasert retning. Færre ting. Mer tid. For mange handler det om å eie færre ting ved å rydde, kaste, gi bort, selge, og leie fremfor eie. Benytte servicetjenester som hjemlevering og outsourcing av slitsomme oppgaver. Paradokset er at vi vil bruke like mye penger som før, men på andre ting. Forenkling av livet kan ta form som motreaksjon mot forbrukssamfunnet. Men også som styrking av det, gjennom økende betalingsvilje for tjenester, service, kjøpshjelp og opplevelser.

Sømløshet er forenkling

Sømløshet kan kjøpes: Hjelp i hjemmet, netthandel, hjemleveringer og apper som gjør hverdagen enklere. Enklere, raskere og mer tilgjengelige kundereiser og kjøpsprosesser. Gode kundeopplevelser i digitale tjenester, god service i fysiske kundemøter, enkle måter å sammenligne priser.

Service og kjøpshjelp er forenkling

Folk trenger færre valg, eller i det minste hjelp til å sortere og orientere seg i valgene man allerede har. Digital og fysisk kjøpshjelp, eller god gammeldags service, vil ikke gå av moten. Tvert i mot: kyndig personale som guider til gode, individuelt tilpassede valg blir minst like viktig - og effektivt- som smarte algoritmer. Det vil folk betale for.

Automatisering er forenkling

Automatiserte løsninger og kunstig intelligens vil skape enklere og raskere kundereiser. Teknologi som sorterer valgmuligheter og gir gode anbefalinger har blitt en grunnleggende forventning for kunder i alle bransjer og (digitale) kunderelasjoner. Det samme gjelder teknologi som hjelper å finne gode tilbud og deals. Bank og betaling, netthandel, helsetjenester, transport og arbeidsliv blir alle berørt.

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no