METATRENDER

Stimulans

Sanselige og fysiske opplevelser treffer folk i hjertet og magen. Vi kan mettes av produkter, men aldri av opplevelser.

Fra produkter til opplevelser

Markedet for opplevelsesprodukter vokser raskere enn markedet for fysiske produkter. Vi kan mettes på produkter, men ikke på opplevelser. For mange er utviklingen også i tråd med bærekraftsverdier og selvutvikling. I bunn og grunn handler opplevelser om stimuli. Vi forholder oss til fire kategorier. Sosial stimulans oppnås gjennom samvær og relasjoner med andre mennesker. Estetisk stimulans handler om sanselig nytelse: smak, duft, berøring, musikk, design, atmosfære og alt vi tar inn gjennom sansene. Emosjonell stimulans er knyttet til sterke følelser (kjærlighet, anerkjennelse) og opplevelser (fart, sex, en konsert). Til slutt intellektuell stimulans, som henger sammen med humor, kreativitet, ny kunnskap og mestring. Alle kategoriene kan utnyttes i kommunikasjon med (og mellom) mennesker og merkevarer.

Flyktig og overstimulert

Med en overflod av stimuli tilgjengelig - informasjon, valgmuligheter, medier - er det enklest å velge det som oppleves mest stimulerende i øyeblikket: Det vakre, fristende, morsomme, deilige, rørende, velduftende som gir umiddelbar belønning i form av emosjonelt velvære eller inspirerende opplevelse. Vi vil inspireres og overraskes, emosjonelt og sanselig. De unge trenger spesielt sterke stimuli. Etter to års koronapandemi er mange sosialt understimulert, men emosjonelt overstimulert. Underskudd på reiser, fester og konserter. Overskudd på bekymring, egentid og tv-serier. Folk vil ha gode opplevelser sammen igjen. Det skaper to motstridende men parallelle behov: Behov for stadig sterkere stimuli. Og for det motsatte: ro, avkobling og fravær av stimuli.

Fysisk og digitalt

Opplevelser skapes av og med mennesker. En sjarmerende ansatt i kassa eller på kundeservice. Et godt vertskap på restauranten og en fin opplevelser på festival. Slikt er mangelvare for mange, og kan være et konkurransefortrinn i seg selv. Opplevelser skapes også av teknologi som gir estetiske og intellektuelle stimuli. Mot 2030 får vi 360-graders kundeopplevelser i både fysiske og digitale kanaler der alle sanser tas i bruk. Menneske og teknologi finner sammen i organiske former og design og funksjonalitet med tydelig human touch.

Estetikk og nytelse er stimulans

Estetikk omfatter alle sanser: duft, smak, tekstur, lyd, farger og former. I sum og samvirke skaper sansene atmosfære, stemning og følelse av velbehag, sanselighet og komfort. Strategisk og taktisk bruk av alle sanser skaper fristende og behagelige produkter, hjem, butikker, restauranter og arbeidsplasser.

Sosialt samvær er stimulans

Møter med mennesker - eller mangel på det - setter spor i helse og livskvalitet. Det gjelder små hverdagsmøter så vel som dype relasjoner. Men mange har hatt underskudd på sosial kontakt og har mistet sosial kompetanse. Ikke minst blant unge. Folk responderer på mennesker og merkevarer som «bjudar på» uperfekt sjarm og interessant personlighet. Skap sosial kontakt ved å vise et menneskelig ansikt og by på deg selv.

Digitale opplevelser er stimulans

Vi kommer til å å interagere med teknologi på nye måter: VR, AR, AI og metaverse er fenoméner som vil gå fra buzzwords til virkelighet. Skillet mellom digital og fysisk verden, mellom virkeliget og fantasi,  viskes gradvis ut. Nye handels-, lærings- og underholdnindsopplevelser står for døren med hyperstimulerende, digitale plattformer for kommersiell og sosial interaksjon.

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no