10 INNSIKTER FOR
2021

Sosial shopping

Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.
Mens butikkene har vært stengt, har netthandelen eksplodert. Nå kommer trenden fra Asia: Apper, videochats og nettjenester for sosial shopping setter oss i kontakt med ansatte og influensere som tilbyr kjøpshjelp eller viser oss rundt blant varene.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Mens butikkene har vært stengt, reisefriheten begrenset og vi har holdt oss hjemmme, har netthandelen eksplodert. En “boblende” trend, allerede stor i Asia er på vei til oss: Apper, videochats og nettjenester for sosial shopping setter oss i kontakt med ansatte som tilbyr kjøpshjelp eller viser oss rundt blant varene. Flere norske småbutikker overlevde pandemien takket være shopping events og kontakt med kunder via sosiale medier, spesielt Instagram. Det aller mest populære er å handle via influensere vi følger og stoler på, i deres egne kanaler hvor de samarbeider med kjeder og merker.

Hvorfor skjer det?

Det var nødt til å skje, før eller siden. Så kom pandemien og satt turbo på alle former for netthandel. Men vi savnet den menneskelig kontakten. Voilá: Heisann videomøter, livechat, direktesendte shopping-events og virtuelle handleturer. Fenoménet vil fortsatt være smalt, og mest for de unge. Men mange syns det er enklere og morsommere å handle hjemmefra når de kan dele opplevelsen med andre.

Hva betyr det?

For alle i (nett)handelsbransjen innebærrer sosial shopping en gyllen mulighet til å skape gode, intime kunderelasjoner gjennom «personlig» kontakt. Live shopping-events vil ha sin plass, men først og fremst handler det om å gi kundene en kanal for dialog, kjøpshjelp og kundeservice via live videochats.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2021

Sosial shopping

Mens butikkene har vært stengt, har netthandelen eksplodert. Nå kommer trenden fra Asia: Apper, videochats og nettjenester for sosial shopping setter oss i kontakt med ansatte og influensere som tilbyr kjøpshjelp eller viser oss rundt blant varene.

Hva skjer?

Mens butikkene har vært stengt, reisefriheten begrenset og vi har holdt oss hjemmme, har netthandelen eksplodert. En “boblende” trend, allerede stor i Asia er på vei til oss: Apper, videochats og nettjenester for sosial shopping setter oss i kontakt med ansatte som tilbyr kjøpshjelp eller viser oss rundt blant varene. Flere norske småbutikker overlevde pandemien takket være shopping events og kontakt med kunder via sosiale medier, spesielt Instagram. Det aller mest populære er å handle via influensere vi følger og stoler på, i deres egne kanaler hvor de samarbeider med kjeder og merker.

Hvorfor skjer det?

Det var nødt til å skje, før eller siden. Så kom pandemien og satt turbo på alle former for netthandel. Men vi savnet den menneskelig kontakten. Voilá: Heisann videomøter, livechat, direktesendte shopping-events og virtuelle handleturer. Fenoménet vil fortsatt være smalt, og mest for de unge. Men mange syns det er enklere og morsommere å handle hjemmefra når de kan dele opplevelsen med andre.

Hva betyr det?

For alle i (nett)handelsbransjen innebærrer sosial shopping en gyllen mulighet til å skape gode, intime kunderelasjoner gjennom «personlig» kontakt. Live shopping-events vil ha sin plass, men først og fremst handler det om å gi kundene en kanal for dialog, kjøpshjelp og kundeservice via live videochats.

2021
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.