Mens butikkene har vært stengt, reisefriheten begrenset og vi har holdt oss hjemmme, har netthandelen eksplodert. En “boblende” trend, allerede stor i Asia er på vei til oss: Apper, videochats og nettjenester for sosial shopping setter oss i kontakt med ansatte som tilbyr kjøpshjelp eller viser oss rundt blant varene. Flere norske småbutikker overlevde pandemien takket være shopping events og kontakt med kunder via sosiale medier, spesielt Instagram. Det aller mest populære er å handle via influensere vi følger og stoler på, i deres egne kanaler hvor de samarbeider med kjeder og merker.
Det var nødt til å skje, før eller siden. Så kom pandemien og satt turbo på alle former for netthandel. Men vi savnet den menneskelig kontakten. Voilá: Heisann videomøter, livechat, direktesendte shopping-events og virtuelle handleturer. Fenoménet vil fortsatt være smalt, og mest for de unge. Men mange syns det er enklere og morsommere å handle hjemmefra når de kan dele opplevelsen med andre.
For alle i (nett)handelsbransjen innebærrer sosial shopping en gyllen mulighet til å skape gode, intime kunderelasjoner gjennom «personlig» kontakt. Live shopping-events vil ha sin plass, men først og fremst handler det om å gi kundene en kanal for dialog, kjøpshjelp og kundeservice via live videochats.
Mens butikkene har vært stengt, reisefriheten begrenset og vi har holdt oss hjemmme, har netthandelen eksplodert. En “boblende” trend, allerede stor i Asia er på vei til oss: Apper, videochats og nettjenester for sosial shopping setter oss i kontakt med ansatte som tilbyr kjøpshjelp eller viser oss rundt blant varene. Flere norske småbutikker overlevde pandemien takket være shopping events og kontakt med kunder via sosiale medier, spesielt Instagram. Det aller mest populære er å handle via influensere vi følger og stoler på, i deres egne kanaler hvor de samarbeider med kjeder og merker.
Det var nødt til å skje, før eller siden. Så kom pandemien og satt turbo på alle former for netthandel. Men vi savnet den menneskelig kontakten. Voilá: Heisann videomøter, livechat, direktesendte shopping-events og virtuelle handleturer. Fenoménet vil fortsatt være smalt, og mest for de unge. Men mange syns det er enklere og morsommere å handle hjemmefra når de kan dele opplevelsen med andre.
For alle i (nett)handelsbransjen innebærrer sosial shopping en gyllen mulighet til å skape gode, intime kunderelasjoner gjennom «personlig» kontakt. Live shopping-events vil ha sin plass, men først og fremst handler det om å gi kundene en kanal for dialog, kjøpshjelp og kundeservice via live videochats.