Shoppere har aldri hatt flere muligheter til å gjøre enkle og smarte kjøp enn i dag. Vi kan kan sammenligne priser på nett, betale med mobilen og få varene levert på døra samme dag. Vi kan melde oss inn i kundeklubber med saftige rabatter for den som følger med. Global netthandel visker ut grenser. Konkurransen er hard og forbrukerne har for lengst forstått at de har lite å tjene på å være lojale. Tvert i mot: den smarte shopper bruker digitale tjenester til å finne deals som sparer penger og nye tjenester som forenkler hverdagen. Orker man ikke selv å følge med, finnes en flora av effektive, digitale løsninger som gjør det for deg. Forbrukerne blir ikke mer lojale fremover, tvert i mot: De færreste tror på løfter om «alltid lave priser».
Men smarthet handler ikke bare om lave priser, det handler også om verdi for pengene. En verdi som kan måles i bedre tid eller god service. Folk elsker kampanjer og rabatter, men ønsker seg samtidig en sømløs hverdag uten overflod av valg. Folk elsker den deilige følelsen av å gjøre optimale valg fra en buffet av tilbud. Men de trenger hjelp til valget. Fler vil betale for forenkling gjennom smart teknologi, kjøpsveiledende service eller tidsbesparende tjenester som hjemlevering og monteringshjelp. Noen forenkler hverdagens valg ved å tegne abonnement på produkter og tjenester. Forbrukernes makt vil styrkes som resultat av mange valgmuligheter og globalisert konkurranse. Men nettopp i overfloden av valg ligger også mulighetene for deg. Kompleksiteten skaper behov for smartere kundereiser: Konkurransen om shopperne ble tidligere avgjort med beste beliggenhet og sterkeste merkevare. Fremover vil det stadig mer handle om å tilby den beste kundeopplevelsen.