Liminalitet beskriver en tilstand med fravær av normalitet. I 2021 var denne trendhistorien en midlertidig beskrivelse av covid-pandemiens virkning på norske forbrukere. Skapt av utrygghet, uforutsigbarhet og tilpasningsevne som vi håpet ville miste relevans etter pandemien. Men nei: Vi fikk økende priser, stigende renter, krig i Ukraina og en global pandemi som fortsatt skaper forsyningsproblemer verden over. Savnet etter normalitet erstattes av en erkjennelse av at ting kanskje ikke blir som før. Liminalitet er en mellomtilstand mellom det som var og det ukjente som kommer. En overgangsfase hvor kjente vaner og ritualer opphører mens nye formes.
Bekymring og usikkerhet vil påvirke forbrukernes atferd og livsstil fremover. Pandemien utløste nordmennns imponerende omstillingsevne. Hverdager ble snudd på hodet for mange privatpersoner og bedrifter. Hjemmet fikk nye funksjoner: kontor, treningssenter, restaurant og skole. Nordmenns legendariske oppussingsinteresse blomstret mens vi bygget rede i de tusen hjem for å beskytte oss. I usikre tider søker folk det motsatte: Kontroll, fellesskap og de nære ting. Nye vaner og ritualer etableres for å sikre forutsigbarhet. Det kjente fremfor det ukjente. Hjemme fremfor borte. Det konkrete her og nå fremfor planer langt frem.
Konsekvensen av sosial distansering, krig og uro for folks mentale helse er fortsatt ukjent, men flere opplever angst, ensomhet og stress. Vi forventer økt etterspørsel etter verktøy, tjenester og teknikker for å mental mestrIng. Mange vil sette liv og forbruk litt på pause i håp om snarlig normalisering. Men ikke uten positive gevinster og ønskede endringer: Vi ser nye muligheter for å styrke bærekraft og fremme en mer balansert livsstil. Liminaltilstanden skaper muligheter for produkter og tjenester som gjør hverdagen rimeligere, tryggere, varmere og sunnere.