Demokratiseringen av digitale verktøy vil endre livene våre mer enn vi ennå har erkjent. For det meste til det bedre. Digitale plattformer og sosiale medier skaper nye samhandlingsformer og nye forretningsmodeller. Nye måter å realisere idéer, skape verdier og dele ressurser til beste for oss selv og fellesskapet vokser frem. Biler, leiligheter, mat og kompetanse kan leies eller deles via en app. Brukte møbler og hjemmelaget musikk kan selges på globale markedsplasser. En talentfull tenåring kan nå et globalt marked hjemmefra. I sosiale medier kan folk organisere seg for å si fra om urettferdighet, ytre sin misnøye, eller skape idéer til nye produkter.
De nye digitale fellesskapene forskyver makt fra organisasjoner og merkevarer, over til forbrukerne. Mediemakt dreies fra etablerte kanaler til nye, personlige medieplattformer. En YouTuber kan ha oppnå større gjennomslag enn kostbare reklamekampanjer. De personlige mediekanalene lykkes med alle merkevarers drøm: Å bygge nære fellesskap med sine fans. At folk identifiserer seg med folk, ikke merkevarer, er ikke nytt. Det nye er de globalt skalerbare plattformene som lar alle skape produkter og finne sammen i fellesskap. I arbeidslivet vil digitale plattformer og en globalisert økonomi stimulere til fellesskap av frilansere og kreative. I forbrukermarkedet vil folk søke sammen med andre med samme interesser for å styrke egen kundemakt. I våre sosiale liv vil nye bofellesskap bygget på deling og sosialt samvær vokse frem. Digitaliseringen er det som muliggjør utviklingen, men de nye digitale, kreative og sosiale fellesskapene drives frem av en generasjon unge med sterk «gjør-det-selv»-innstilling. Kreativitet og problemløsning i sosiale felleskap blir en sentral driver på de fleste av livets områder fremover.