Effektivt influenseropprør mot Instagram

Sosiale medier-landskapet er i endring. Instagram ville endre sin plattform for å konkurrere med (og kopiere) den voksende kinesiske videodelingstjenesten TikTok. Endringern prioriterte reels (videostories) og reklame fremfor den typen bilder og «blogg-innlegg» som sikret influensere millioninntekter. SoMe-kjendiser som the Kardashians med flere hundre millioner følgere, og mange store norske influensere, protesterte for å beholde tjenesten som den var, fremfor å kopiere TikTok. Også vanlige brukere reagerte. Etter en uke gav Instagram etter og lovet å pause endringene. Trenden er likevel tydelig: «alle» går i retning korte, underholdende videostories som strømmer foran oss og forsvinner like raskt. Samtidig skapes rom for en (ny?) plattform for influensere, merkevarer og vanlige brukeres behov for å dele og bygge konsistente merkevarer.

Influenser deler på Instagram.
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no