Folk flest blir stadig mer bevisst hvordan deres egen atferd og livsstil påvirker planeten og andre mennesker. De fleste vil gjerne endre atferd og bli en del av løsningen fremfor problemet. Miljø, klima, etisk handel, sosial inkludering og økonomisk utjevning står høyt på agendaen hos mange. Men det slett ikke enkelt å være bevisst forbruker, for dilemmaene er mange: Hva er jeg villig til å ofre? Hva bør jeg spise? Bør jeg kjøpe ny elbil eller beholde fossilbilen til den ikke går lenger? Svarene er ulike avhengig av hvem, og når, man spør. De færreste klarer å oppfylle sine egne og samfunnets idealer. Holdning stemmer ikke alltid overens med handling. Skam og dårlig samvittighet følger med. Forvirringen blir ikke mindre av motstridende ekspertkunnskap, og av stadig mer individualiserte oppfatninger av hva som er rett og galt. Valg og meninger som tidligere var ukontroversielle og private blir politiske og synlige, forsterket - og ofte polarisert - i sosiale medier.
Drivkreftene for økende bevissthet er ulike. Noen føler genuint engasjement, mens andre er opptatt av eget image eller søker å unngå sosiale sanksjoner. Individualisme (jeg representerer kun meg selv) havner ofte i konflikt med bevissthet (vi må ta hensyn til andre), og gir grobunn for moralisme. Det som for noen er ansvarlige og hensynsfulle holdninger, kan av andre oppleves som politisk korrekthet eller uansvarlighet. Dermed blir moralsk ståsted en viktig identitetsmarkør man bruker for å signalisere egne verdier og tilhørighet. Resultatet er at mange først og fremst søker følelsen av moralsk velvære. Å bidra til det gode uten å ofre for mye, og uten å få dårlig samvittighet. Merkevarer og produkter kan bidra ved å gjøre det enkelt for folk å ta etiske og ansvarlige valg som forbruker. Men vær bevisst på velge hjertesaker som er samlende, heller enn splittende. Ingen ønsker polarisering, stadig flere vil søke fellesskap bygget på ukontroversielle men effektive tiltak for en bedre verden. Du vinner kanskje ikke mange kunder ved å ta moralsk samfunnsansvar, men du vil garantert tape mange med det motsatte.