Målbar kampanje for shoppestopp

Den løpende kampanjen «Shoppestopp» oppfordrer folk til å slutte å shoppe (mye). Bak kampanjen står miljøorganisasjonene Fremtiden i Våre Hender og Natur og Ungdom og brukthandelsappen Tise. Et budskap som klinger godt i disse dager med pris- og renteøkninger. Men ofte er det vanskelig å vite om de gir resultater. Nevnte kampanje forsøker derimot å tallfeste antall «deltagere» (7336 per høst 2022), antall år shoppestopp de tilsammen står for (3133), og hvor mange CO2-ekvivalenter de har spart (1013). Summene er ikke voldsomme og tallene er sikkert ikke helt presise, men la det likevel illustrere et poeng vi mener blir stadig viktigere for alle bærekraftstiltak fremover; forbrukerne — og i mange tilfeller myndighetene — vil kreve at resultatene kan dokumenteres. Ut med greenwashing, inn med ansvarliggjøring.

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no