10 INNSIKTER FOR
2022

Direct action

All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Den folkelige aktivismen er tilbake, men denne gang er det ingen stor ideologisk kamp som utkjempes. Kampene er populistiske, interessedrevne og lokale. Og aktivismen virker. Folk forventer å bli hørt av selskaper og myndigheter. Men møt dem med autentisitet og oppriktighet: falskhet blir gjennomskuet.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

2019 ble det store norske opprørsåret. Vi fikk bunadsgerilja, ulvekamp, bompengeopprør, klimabrøl og kamp mot vindmøller på land. Titusenvis tok til gatene, millioner til sosiale medier. Mange fikk gjennomslag. Senterpartiet vant kommunevalget. Klima havnet øverst på politiernes agenda. Sykehus ble reddet. Aktivismen virket. Og det fortsatte: Oppdeling av sammenslåtte fylker. Subsidierte strømpriser. Drevet frem av en gjenoppstått folkelig aktivisme. Men det er ingen stor ideologisk kamp som kjempes. Sakene er populistiske, interessedrevne og ofte lokale.

hvorfor skjer det?

Den mest grunnleggende driveren er antagelig økende sosiale forskjeller, svekket tillit og (opplevd) større avstand mellom «folk flest» og «den styrende eliten». De mange avsløringene om hel- eller halvkorrupte Stortingspolitikere skaper heller ikke tillit. Videre forklarer den fragmenterte politiske situasjonen i landet mye. Uten dominerende partier, blir de alle mer sårbare for aktivistiske velgerstrømninger på tvers av politiske skillelinjer. Politikerne må faktisk lytte til folket. Og selvsagt: Sosiale medier gjør organisering av og deltagelse i folkelig ad-hoc aktivisme enkelt.

hva betyr det?

Myndigheter og selskaper må bygge tillit gjennom å fremme en kultur for åpenhet og medvirkning. Både internt og mot kunder og samfunn. Forutsatt at det er ekte og oppriktig. Falskhet gjennomskues raskt. Spill gjerne på folks engasjement ved å bidra til å løfte frem eller løse hjertesakene deres. Men ta vare på det folkelige eierskapet for å unngå beskyldninger om at du kupper saken. Vår oppfordring:  Ikke bare tenk på _hvorfor_ du eksisterer.  Tenk også på _hvordan_ du eksisterer: Prisgitt folket og kundene. De har lært at de får gjennomslag hvis de sier fra.

28%

1 million nordmenn har deltatt i aktivisme i løpet av det siste året.

Over 1 million nordmenn, eller 28% av befolkningen mellom 15-79, har deltatt i fysisk demonstrasjon eller digital nettaktivisme i løpet av det siste året. Lokale temaer engasjerer mest: Hele 10% i befolkningen, over 400.000 personer, har deltatt i fysisk demonstrasjon mot sentralisering.
50%

Halvparten av folket føler avmakt overfor "makta".

Så mange som halvparten av befolkningen føler de har liten påvirkning på saker som angår deres egen hverdag, fordi de som sitter med makta ikke bryr seg om vanlige folks ønsker og behov. Her ligger mye av forklaringen på hvorfor mange engasjerer seg. Og motsatt: melder seg ut.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no