10 INNSIKTER FOR
2023

Aldri si aldring

Vær stolt og vis din alder.
Vær stolt og vis din alder.
En ny generasjon bevisste voksne gjør alderstegn til hederstegn.

Hva er nytt?

Generasjon X omdefinerer aldringstegn til hederstegn.
Autentisitet og stolthet over grå hår og alder er viktig for Generasjon X.
De er opptatt av å ta vare på sin indre og ytre helse.
Ungdommelighetens tyranni blir opprør mot.
Generasjon X ønsker å inspirere de som kommer etter til å senke skuldrene og ta vare på seg selv.

Hvorfor er det viktig?

Voksne forbrukeres idealer og forbilder endrer seg til autentisitet.
De vil bli tatt på alvor i sin livsfase av produkter, tjenester, kommunikasjon og underholdning.
De ønsker å skape positiv endring for andre, ikke bare leve godt for seg selv.

Hva er nytt?

Femti er ikke ferdig, og ungdommelighet er ikke det eneste idealet. På sin vei mot alderdommen gjør Generasjon X opprør mot ungdommelighetens tyranni ved å omdefinere aldringstegn til hederstegn. Ironigenerasjonen, ofte beskyldt for å aldri vokse opp, er nå opptatt av autentisitet: Vær stolt av ditt grå hår og ta vare på deg selv; det er ingen skam å vise alder. Inspirert av TikTok-trender og sosiale medier er de unge mer opptatt av utseende enn noen gang, men foreldre deres vil vise en annen vei. Generasjon X har ingenting å skamme seg over, de vet å ta vare på sin indre og ytre helse. De har blitt den spreke sykkel- og yogagenerasjonen som kan unne seg å senke skuldrene, i håp om å bidra til det samme for de som kommer etter.

Hvorfor er det viktig?

Voksne forbrukeres idealer og forbilder er i endring. Dagens 50–60 åringer, tidligere kjent som ironigenerasjonen, søker nå ironiens motsats; autentisitet. Idealet er «act your age», med klokskap, stolthet, selvinnsikt, god helse og solid økonomi. De krever at produkter, tjenester, kommunikasjons og underholdning tar dem på alvor i den livsfasen de er i, fremfor å anta at de ønsker seg ungdom. Kulturens og kommersens dyrkning av ungdommelighet fremstår ikke bare banal og overfladisk for dagens voksne, men direkte skadelig. Voksne forbrukere ønsker ikke bare å leve godt for sin egen del, men vil også skape positiv endring og redusert press for de som kommer etter.

Hva betyr det?

Dagens voksne ønsker å se seg selv og sin livsfase reflektert på en autentisk måte i kultur, marketing og underholdning. Både for egen del, og for å bidra til redusert utseende- og ungdommelighetspress i samfunnet.

  • Ikke tro at alle egentlig vil fremstå yngre enn de er, og unngå å (kun) bruke ungdommelige uttrykk og idealer i kommunikasjon. Fremhev de nye voksnes energi og livskraft.
  • Gi rom og respekt til ærlige, modne og ekte mennesker med klokskap og tydelige verdier i kommunikasjon og på arbeidsplassen. Voksne vil ikke "vike" for ungdommen i like stor grad fremover.
  • Se etter muligheter for å serve unike behov knyttet til livsfase og (middel-)aldring. Stikkord kan være overgangsalder, voksne barn, barnebarn, endret smak (estetisk og sensorisk), endret kroppsform og mer tid til sosialisering.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
115

Forever young

115 er det nye 90. Det er nemlig nordmenns gjennomsnittlige ideelle levealder, hvis de fikk beholde fungerende helse og hode. Vi har lenge igjen!
46%

Alder kan bremses

Nesten halvparten av befolkningen tror medisin og teknologi som bremser aldring snart blir utbredt i samfunnet. De eldste tror like mye som de yngste.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Aldri si aldring

En ny generasjon bevisste voksne gjør alderstegn til hederstegn.

Hva er nytt?

Femti er ikke ferdig, og ungdommelighet er ikke det eneste idealet. På sin vei mot alderdommen gjør Generasjon X opprør mot ungdommelighetens tyranni ved å omdefinere aldringstegn til hederstegn. Ironigenerasjonen, ofte beskyldt for å aldri vokse opp, er nå opptatt av autentisitet: Vær stolt av ditt grå hår og ta vare på deg selv; det er ingen skam å vise alder. Inspirert av TikTok-trender og sosiale medier er de unge mer opptatt av utseende enn noen gang, men foreldre deres vil vise en annen vei. Generasjon X har ingenting å skamme seg over, de vet å ta vare på sin indre og ytre helse. De har blitt den spreke sykkel- og yogagenerasjonen som kan unne seg å senke skuldrene, i håp om å bidra til det samme for de som kommer etter.

Hvorfor er det viktig?

Voksne forbrukeres idealer og forbilder er i endring. Dagens 50–60 åringer, tidligere kjent som ironigenerasjonen, søker nå ironiens motsats; autentisitet. Idealet er «act your age», med klokskap, stolthet, selvinnsikt, god helse og solid økonomi. De krever at produkter, tjenester, kommunikasjons og underholdning tar dem på alvor i den livsfasen de er i, fremfor å anta at de ønsker seg ungdom. Kulturens og kommersens dyrkning av ungdommelighet fremstår ikke bare banal og overfladisk for dagens voksne, men direkte skadelig. Voksne forbrukere ønsker ikke bare å leve godt for sin egen del, men vil også skape positiv endring og redusert press for de som kommer etter.

Hva betyr det?

Dagens voksne ønsker å se seg selv og sin livsfase reflektert på en autentisk måte i kultur, marketing og underholdning. Både for egen del, og for å bidra til redusert utseende- og ungdommelighetspress i samfunnet.

  • Ikke tro at alle egentlig vil fremstå yngre enn de er, og unngå å (kun) bruke ungdommelige uttrykk og idealer i kommunikasjon. Fremhev de nye voksnes energi og livskraft.
  • Gi rom og respekt til ærlige, modne og ekte mennesker med klokskap og tydelige verdier i kommunikasjon og på arbeidsplassen. Voksne vil ikke "vike" for ungdommen i like stor grad fremover.
  • Se etter muligheter for å serve unike behov knyttet til livsfase og (middel-)aldring. Stikkord kan være overgangsalder, voksne barn, barnebarn, endret smak (estetisk og sensorisk), endret kroppsform og mer tid til sosialisering.
115
46%

Forever young

115 er det nye 90. Det er nemlig nordmenns gjennomsnittlige ideelle levealder, hvis de fikk beholde fungerende helse og hode. Vi har lenge igjen!

Alder kan bremses

Nesten halvparten av befolkningen tror medisin og teknologi som bremser aldring snart blir utbredt i samfunnet. De eldste tror like mye som de yngste.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.