Er vi mett av teknologi og digitalisering? Vi ser en dreining mot tradisjonelle metoder og gammel, men glemt visdom. Det handler om å løse moderne problemer med gamle, tradisjonelle metoder. Interessen øker for naturlige og enkle løsninger innen helse og livsstil. Tenk urtemedisin, naturkremer, alternative behandlingsformer, periodisk faste og råvarebaserte dietter som alternativer til moderne teknologi, medisin og ultraprosessert mat. Flere bransjer vil oppleve samme tendens: Boliger bygget med gamle byggeteknikker og med bruk av planter og naturmaterialer for bedre inneklima. Trening basert på gamle biomekaniske prinsipper for effektiv bevegelse. Eller produkter inspirert av naturens egenskaper: Møllens øyne gav inspirasjon til anti-refleksdekket på moderne mobiltelefoner. Teksturen i haiens hud har inspirert mer aerodynamiske sportsklær, med bakterieavvisende egenskaper.
Mange føler økende skepsis til moderne teknologi, vitenskap, ultraprosessering og (over-)medisinering. En følelse av at vi har mistet noe essensielt i jakten på effektivitet og profitt, og at moderne løsninger ofte bringer negative konsekvenser. I tillegg kommer et voksende ønske om å leve mentalt, sosialt, helsemessig og miljømessig i harmoni med seg selv og naturen. Til sammen driver det folk mot å søke naturlige og tradisjonelle løsninger, basert på kunnskap som har gått tapt på veien.
For markedsførere handler det om å forstå forbrukernes ønske om autentisitet og forenkling: Det ekte og essensielle, og det ukompliserte og naturlige. TIl sammen gir det kvaliteter folk vil etterspørre. Kvalitet er i seg selv tidløst, noe mange føler de har mistet av syne i dagens forgjengelige forbrukssamfunn. Muligheter skapes for produkter og tjenester bygget på tradisjonelle metoder og naturlige ingredienser, gjerne inspirerte av tidligere tiders "evige visdom" og varige kvaliteter. Bærekraftig praksis, naturlige ingredienser, gamle teknikker, naturlig livsstil, fysisk aktivitet og sosiale relasjoner: Det som var sunt, solid, fornuftig og bra for oss før, er det sannsynligvis også nå.
Er vi mett av teknologi og digitalisering? Vi ser en dreining mot tradisjonelle metoder og gammel, men glemt visdom. Det handler om å løse moderne problemer med gamle, tradisjonelle metoder. Interessen øker for naturlige og enkle løsninger innen helse og livsstil. Tenk urtemedisin, naturkremer, alternative behandlingsformer, periodisk faste og råvarebaserte dietter som alternativer til moderne teknologi, medisin og ultraprosessert mat. Flere bransjer vil oppleve samme tendens: Boliger bygget med gamle byggeteknikker og med bruk av planter og naturmaterialer for bedre inneklima. Trening basert på gamle biomekaniske prinsipper for effektiv bevegelse. Eller produkter inspirert av naturens egenskaper: Møllens øyne gav inspirasjon til anti-refleksdekket på moderne mobiltelefoner. Teksturen i haiens hud har inspirert mer aerodynamiske sportsklær, med bakterieavvisende egenskaper.
Mange føler økende skepsis til moderne teknologi, vitenskap, ultraprosessering og (over-)medisinering. En følelse av at vi har mistet noe essensielt i jakten på effektivitet og profitt, og at moderne løsninger ofte bringer negative konsekvenser. I tillegg kommer et voksende ønske om å leve mentalt, sosialt, helsemessig og miljømessig i harmoni med seg selv og naturen. Til sammen driver det folk mot å søke naturlige og tradisjonelle løsninger, basert på kunnskap som har gått tapt på veien.
For markedsførere handler det om å forstå forbrukernes ønske om autentisitet og forenkling: Det ekte og essensielle, og det ukompliserte og naturlige. TIl sammen gir det kvaliteter folk vil etterspørre. Kvalitet er i seg selv tidløst, noe mange føler de har mistet av syne i dagens forgjengelige forbrukssamfunn. Muligheter skapes for produkter og tjenester bygget på tradisjonelle metoder og naturlige ingredienser, gjerne inspirerte av tidligere tiders "evige visdom" og varige kvaliteter. Bærekraftig praksis, naturlige ingredienser, gamle teknikker, naturlig livsstil, fysisk aktivitet og sosiale relasjoner: Det som var sunt, solid, fornuftig og bra for oss før, er det sannsynligvis også nå.