10 INNSIKTER FOR
2025

Grønn healing

Tilbake til naturen.
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Er vi mett av teknologi og digitalisering? Vi ser en dreining mot tradisjonelle metoder og gammel, men glemt visdom. Det handler om å løse moderne problemer med gamle, tradisjonelle metoder. Interessen øker for naturlige og enkle løsninger innen helse og livsstil. Tenk urtemedisin, naturkremer, alternative behandlingsformer, periodisk faste og råvarebaserte dietter som alternativer til moderne teknologi, medisin og ultraprosessert mat. Flere bransjer vil oppleve samme tendens: Boliger bygget med gamle byggeteknikker og med bruk av planter og naturmaterialer for bedre inneklima. Trening basert på gamle biomekaniske prinsipper for effektiv bevegelse. Eller produkter inspirert av naturens egenskaper: Møllens øyne gav inspirasjon til anti-refleksdekket på moderne mobiltelefoner. Teksturen i haiens hud har inspirert mer aerodynamiske sportsklær, med bakterieavvisende egenskaper.

Hvorfor skjer det?

Mange føler økende skepsis til moderne teknologi, vitenskap, ultraprosessering og (over-)medisinering. En følelse av at vi har mistet noe essensielt i jakten på effektivitet og profitt, og at moderne løsninger ofte bringer negative konsekvenser. I tillegg kommer et voksende ønske om å leve mentalt, sosialt, helsemessig og miljømessig i harmoni med seg selv og naturen. Til sammen driver det folk mot å søke naturlige og tradisjonelle løsninger, basert på kunnskap som har gått tapt på veien.

Hva betyr det?

For markedsførere handler det om å forstå forbrukernes ønske om autentisitet og forenkling: Det ekte og essensielle, og det ukompliserte og naturlige. TIl sammen gir det kvaliteter folk vil etterspørre. Kvalitet er i seg selv tidløst, noe mange føler de har mistet av syne i dagens forgjengelige forbrukssamfunn. Muligheter skapes for produkter og tjenester bygget på tradisjonelle metoder og naturlige ingredienser, gjerne inspirerte av tidligere tiders "evige visdom" og varige kvaliteter. Bærekraftig praksis, naturlige ingredienser, gamle teknikker, naturlig livsstil, fysisk aktivitet og sosiale relasjoner: Det som var sunt, solid, fornuftig og bra for oss før, er det sannsynligvis også nå.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
29 %

Glemt kunnskap.

Andel som mener moderne forskning og medisin bidrar til at vi har glemt verdifulle tradisjonelle metoder i helse og livsstil (men 37% er uenig).
18 %

Naturmidler.

Andel som bruker naturmidler eller naturmedisin for å motvirke eller forebygge sykdom. Ytterligere 40 % kan tenke seg å bruke det. (30 % sier nei.)

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Grønn healing

Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Det handler om å løse moderne problemer med gamle metoder.

Hva er nytt?

Er vi mett av teknologi og digitalisering? Vi ser en dreining mot tradisjonelle metoder og gammel, men glemt visdom. Det handler om å løse moderne problemer med gamle, tradisjonelle metoder. Interessen øker for naturlige og enkle løsninger innen helse og livsstil. Tenk urtemedisin, naturkremer, alternative behandlingsformer, periodisk faste og råvarebaserte dietter som alternativer til moderne teknologi, medisin og ultraprosessert mat. Flere bransjer vil oppleve samme tendens: Boliger bygget med gamle byggeteknikker og med bruk av planter og naturmaterialer for bedre inneklima. Trening basert på gamle biomekaniske prinsipper for effektiv bevegelse. Eller produkter inspirert av naturens egenskaper: Møllens øyne gav inspirasjon til anti-refleksdekket på moderne mobiltelefoner. Teksturen i haiens hud har inspirert mer aerodynamiske sportsklær, med bakterieavvisende egenskaper.

Hvorfor skjer det?

Mange føler økende skepsis til moderne teknologi, vitenskap, ultraprosessering og (over-)medisinering. En følelse av at vi har mistet noe essensielt i jakten på effektivitet og profitt, og at moderne løsninger ofte bringer negative konsekvenser. I tillegg kommer et voksende ønske om å leve mentalt, sosialt, helsemessig og miljømessig i harmoni med seg selv og naturen. Til sammen driver det folk mot å søke naturlige og tradisjonelle løsninger, basert på kunnskap som har gått tapt på veien.

Hva betyr det?

For markedsførere handler det om å forstå forbrukernes ønske om autentisitet og forenkling: Det ekte og essensielle, og det ukompliserte og naturlige. TIl sammen gir det kvaliteter folk vil etterspørre. Kvalitet er i seg selv tidløst, noe mange føler de har mistet av syne i dagens forgjengelige forbrukssamfunn. Muligheter skapes for produkter og tjenester bygget på tradisjonelle metoder og naturlige ingredienser, gjerne inspirerte av tidligere tiders "evige visdom" og varige kvaliteter. Bærekraftig praksis, naturlige ingredienser, gamle teknikker, naturlig livsstil, fysisk aktivitet og sosiale relasjoner: Det som var sunt, solid, fornuftig og bra for oss før, er det sannsynligvis også nå.

29 %
18 %

Glemt kunnskap.

Andel som mener moderne forskning og medisin bidrar til at vi har glemt verdifulle tradisjonelle metoder i helse og livsstil (men 37% er uenig).

Naturmidler.

Andel som bruker naturmidler eller naturmedisin for å motvirke eller forebygge sykdom. Ytterligere 40 % kan tenke seg å bruke det. (30 % sier nei.)
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.