10 INNSIKTER FOR
2024

Generasjon Generativ

Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Først ble mediene sosiale og demokratiske. Nå blir kreativiteten det også.

Hva er nytt?

KI demokratiserer kreativitet.

  • Demokratisering av distribusjon: Digitale plattformer som YouTube og Spotify demokratiserte distribusjonen, men ikke nødvendigvis kreativiteten, da suksess fortsatt krever ferdigheter eller spesielle personligheter.
  • Kreativitet for alle via AI: Kunstig intelligens-verktøy som AIVA, Artbreeder og Fabricant gjør kreative uttrykk, fra musikk til motedesign, tilgjengelig for alle, også de som ikke er kreative.
  • Menneskelig element viktig: Mens AI gir hastighet og kvantitet i kreativ produksjon, er unikhet og kvalitet aspekter hvor det menneskelige fortsatt er nødvendig.

Hvorfor er det viktig?

Nye roller og muligheter for merkevarer.

  • Brukersskapt innhold utfordrer marketing : Med KI-verktøy kan forbrukerne selv skape innhold som utfordrer etablerte aktører innen alt fra underholdning til kundeservice og markedsføring.
  • Viktigheten av samarbeide: Merkevarer bør vurdere partnerskap med KI-plattformer og engasjere seg med kreative unge for å holde tritt med raskt skiftende kulturelle uttrykk.
  • Etikk og autentisitet blir sentralt: I en verden hvor "fake" og "ekte" kan være vanskelig å skille, kan etablerte merkevarer meisle ut nye roller som garantister for kvalitet og etiske verdier.
Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.
kort oppsummert

Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.

KI demokratiserer kreativitet.

  • Demokratisering av distribusjon: Digitale plattformer som YouTube og Spotify demokratiserte distribusjonen, men ikke nødvendigvis kreativiteten, da suksess fortsatt krever ferdigheter eller spesielle personligheter.
  • Kreativitet for alle via AI: Kunstig intelligens-verktøy som AIVA, Artbreeder og Fabricant gjør kreative uttrykk, fra musikk til motedesign, tilgjengelig for alle, også de som ikke er kreative.
  • Menneskelig element viktig: Mens AI gir hastighet og kvantitet i kreativ produksjon, er unikhet og kvalitet aspekter hvor det menneskelige fortsatt er nødvendig.

Hva er nytt?

Blogger, sosiale medier, Youtube og Spotify og andre digitale plattformer skapte en ny generasjon unge superstjerner som Kygo og Justin Bieber, og influensere som Sophie Elise og Mr Beast. Plutselig kunne alle nå direkte ut til et stort publikum med sin kreativitet og personlighet. Men, vent litt: Ikke alle.  Man måtte fortsatt kunne eller være noe for å lykkes. Kygo kan lage musikk. Sophie Elise er en personlighet. Plattformene demokratiserte distribusjonen, men ikke kreativiten. Det gjør derimot kunstig intelligens. Kreativiteten forløses av KI-tjenester som AIVA (komponere musikk), Artbreeder (digital kunst), Promethean (3D verdener), Fabricant (motedesign) eller Quizlet (e-læring). Hverdagskreativiteten, den som ikke er ment for et stort publikum, får også en boost: Talen til bryllupet; interiøridéene til oppussingen; en spicy og glutenfri ukesmeny med det du har i skapet. ChatGPT løser det. KI gir oss alle kreative superkrefter. Men det menneskelige forsvinner ikke. KI gir kvantitet, men ikke alltid kvalitet. Hastighet, ikke unikitet. Og Generasjon Generativ vet forskjellen.

Hvorfor er det viktig?

Gir dere middagstips? Lager dere reklame eller apper? Designer dere motekolleksjoner? Lager dere underholdning, eller publiserer bøker? Er kundeservice en viktig kanal for dere? Har dere content marketing i markedsmiksen? Da bør du spenne deg fast. Forbrukerne kan skape og levere alt selv med nye verktøy. KI-eksplosjonen i kreativt brukerskapt innhold utfordrer både marketing og merkevarer. Nye kulturelle uttrykk og formspråk oppstår (og forsvinner) raskt, det gjelder å henge med. Kanskje du bør søke partnerskap med KI-plattformer og kreative unge? Samtidig kan merkevarer meisle ut nye roller som garantist for etikk og autentisitet: Hva er fake og hva er ekte? Vi får diskusjoner om opphavsrett, innholdseierskap og etisk bruk. Mange vil savne det menneskelige. Kjente merkevarer som er til å stole på kan få en ny rolle som garantist for kvalitet. Men uansett blir det viktig å spille på lag med Generasjon Generativ: Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
50%

Unge skapere

Andel av Gen Z som kunne tenke seg å leve av noe de selv har skapt, f.eks gjennom digital kreativitet (35% blant resten av befolkningen).
39%

Prøvet AI

Andel i befolkningen som har prøvd generative KI-tjenester som ChatGPT, MyAI og Midjourney. Ytterligere 10% vil gjerne prøve (31% bryr seg lite).

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2024

Generasjon Generativ

Først ble mediene sosiale og demokratiske. Nå blir kreativiteten det også.
Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.

Hva er nytt?

Blogger, sosiale medier, Youtube og Spotify og andre digitale plattformer skapte en ny generasjon unge superstjerner som Kygo og Justin Bieber, og influensere som Sophie Elise og Mr Beast. Plutselig kunne alle nå direkte ut til et stort publikum med sin kreativitet og personlighet. Men, vent litt: Ikke alle.  Man måtte fortsatt kunne eller være noe for å lykkes. Kygo kan lage musikk. Sophie Elise er en personlighet. Plattformene demokratiserte distribusjonen, men ikke kreativiten. Det gjør derimot kunstig intelligens. Kreativiteten forløses av KI-tjenester som AIVA (komponere musikk), Artbreeder (digital kunst), Promethean (3D verdener), Fabricant (motedesign) eller Quizlet (e-læring). Hverdagskreativiteten, den som ikke er ment for et stort publikum, får også en boost: Talen til bryllupet; interiøridéene til oppussingen; en spicy og glutenfri ukesmeny med det du har i skapet. ChatGPT løser det. KI gir oss alle kreative superkrefter. Men det menneskelige forsvinner ikke. KI gir kvantitet, men ikke alltid kvalitet. Hastighet, ikke unikitet. Og Generasjon Generativ vet forskjellen.

Hvorfor er det viktig?

Gir dere middagstips? Lager dere reklame eller apper? Designer dere motekolleksjoner? Lager dere underholdning, eller publiserer bøker? Er kundeservice en viktig kanal for dere? Har dere content marketing i markedsmiksen? Da bør du spenne deg fast. Forbrukerne kan skape og levere alt selv med nye verktøy. KI-eksplosjonen i kreativt brukerskapt innhold utfordrer både marketing og merkevarer. Nye kulturelle uttrykk og formspråk oppstår (og forsvinner) raskt, det gjelder å henge med. Kanskje du bør søke partnerskap med KI-plattformer og kreative unge? Samtidig kan merkevarer meisle ut nye roller som garantist for etikk og autentisitet: Hva er fake og hva er ekte? Vi får diskusjoner om opphavsrett, innholdseierskap og etisk bruk. Mange vil savne det menneskelige. Kjente merkevarer som er til å stole på kan få en ny rolle som garantist for kvalitet. Men uansett blir det viktig å spille på lag med Generasjon Generativ: Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.

50%
39%

Unge skapere

Andel av Gen Z som kunne tenke seg å leve av noe de selv har skapt, f.eks gjennom digital kreativitet (35% blant resten av befolkningen).

Prøvet AI

Andel i befolkningen som har prøvd generative KI-tjenester som ChatGPT, MyAI og Midjourney. Ytterligere 10% vil gjerne prøve (31% bryr seg lite).
2024
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.