10 INNSIKTER FOR
2024

Generasjon Generativ

Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Først ble mediene sosiale og demokratiske. Nå blir kreativiteten det også.

Hva er nytt?

KI demokratiserer kreativitet.

  • Demokratisering av distribusjon: Digitale plattformer som YouTube og Spotify demokratiserte distribusjonen, men ikke nødvendigvis kreativiteten, da suksess fortsatt krever ferdigheter eller spesielle personligheter.
  • Kreativitet for alle via AI: Kunstig intelligens-verktøy som AIVA, Artbreeder og Fabricant gjør kreative uttrykk, fra musikk til motedesign, tilgjengelig for alle, også de som ikke er kreative.
  • Menneskelig element viktig: Mens AI gir hastighet og kvantitet i kreativ produksjon, er unikhet og kvalitet aspekter hvor det menneskelige fortsatt er nødvendig.

Hvorfor er det viktig?

Nye roller og muligheter for merkevarer.

  • Brukersskapt innhold utfordrer marketing : Med KI-verktøy kan forbrukerne selv skape innhold som utfordrer etablerte aktører innen alt fra underholdning til kundeservice og markedsføring.
  • Viktigheten av samarbeide: Merkevarer bør vurdere partnerskap med KI-plattformer og engasjere seg med kreative unge for å holde tritt med raskt skiftende kulturelle uttrykk.
  • Etikk og autentisitet blir sentralt: I en verden hvor "fake" og "ekte" kan være vanskelig å skille, kan etablerte merkevarer meisle ut nye roller som garantister for kvalitet og etiske verdier.
Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.
kort oppsummert

Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.

KI demokratiserer kreativitet.

  • Demokratisering av distribusjon: Digitale plattformer som YouTube og Spotify demokratiserte distribusjonen, men ikke nødvendigvis kreativiteten, da suksess fortsatt krever ferdigheter eller spesielle personligheter.
  • Kreativitet for alle via AI: Kunstig intelligens-verktøy som AIVA, Artbreeder og Fabricant gjør kreative uttrykk, fra musikk til motedesign, tilgjengelig for alle, også de som ikke er kreative.
  • Menneskelig element viktig: Mens AI gir hastighet og kvantitet i kreativ produksjon, er unikhet og kvalitet aspekter hvor det menneskelige fortsatt er nødvendig.

Hva er nytt?

Blogger, sosiale medier, Youtube og Spotify og andre digitale plattformer skapte en ny generasjon unge superstjerner som Kygo og Justin Bieber, og influensere som Sophie Elise og Mr Beast. Plutselig kunne alle nå direkte ut til et stort publikum med sin kreativitet og personlighet. Men, vent litt: Ikke alle.  Man måtte fortsatt kunne eller være noe for å lykkes. Kygo kan lage musikk. Sophie Elise er en personlighet. Plattformene demokratiserte distribusjonen, men ikke kreativiten. Det gjør derimot kunstig intelligens. Kreativiteten forløses av KI-tjenester som AIVA (komponere musikk), Artbreeder (digital kunst), Promethean (3D verdener), Fabricant (motedesign) eller Quizlet (e-læring). Hverdagskreativiteten, den som ikke er ment for et stort publikum, får også en boost: Talen til bryllupet; interiøridéene til oppussingen; en spicy og glutenfri ukesmeny med det du har i skapet. ChatGPT løser det. KI gir oss alle kreative superkrefter. Men det menneskelige forsvinner ikke. KI gir kvantitet, men ikke alltid kvalitet. Hastighet, ikke unikitet. Og Generasjon Generativ vet forskjellen.

Hvorfor er det viktig?

Gir dere middagstips? Lager dere reklame eller apper? Designer dere motekolleksjoner? Lager dere underholdning, eller publiserer bøker? Er kundeservice en viktig kanal for dere? Har dere content marketing i markedsmiksen? Da bør du spenne deg fast. Forbrukerne kan skape og levere alt selv med nye verktøy. KI-eksplosjonen i kreativt brukerskapt innhold utfordrer både marketing og merkevarer. Nye kulturelle uttrykk og formspråk oppstår (og forsvinner) raskt, det gjelder å henge med. Kanskje du bør søke partnerskap med KI-plattformer og kreative unge? Samtidig kan merkevarer meisle ut nye roller som garantist for etikk og autentisitet: Hva er fake og hva er ekte? Vi får diskusjoner om opphavsrett, innholdseierskap og etisk bruk. Mange vil savne det menneskelige. Kjente merkevarer som er til å stole på kan få en ny rolle som garantist for kvalitet. Men uansett blir det viktig å spille på lag med Generasjon Generativ: Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.

50%

Unge skapere

Andel av Gen Z som kunne tenke seg å leve av noe de selv har skapt, f.eks gjennom digital kreativitet (35% blant resten av befolkningen).
39%

Prøvet AI

Andel i befolkningen som har prøvd generative KI-tjenester som ChatGPT, MyAI og Midjourney. Ytterligere 10% vil gjerne prøve (31% bryr seg lite).

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no