KI demokratiserer kreativitet.
Blogger, sosiale medier, Youtube og Spotify og andre digitale plattformer skapte en ny generasjon unge superstjerner som Kygo og Justin Bieber, og influensere som Sophie Elise og Mr Beast. Plutselig kunne alle nå direkte ut til et stort publikum med sin kreativitet og personlighet. Men, vent litt: Ikke alle. Man måtte fortsatt kunne eller være noe for å lykkes. Kygo kan lage musikk. Sophie Elise er en personlighet. Plattformene demokratiserte distribusjonen, men ikke kreativiten. Det gjør derimot kunstig intelligens. Kreativiteten forløses av KI-tjenester som AIVA (komponere musikk), Artbreeder (digital kunst), Promethean (3D verdener), Fabricant (motedesign) eller Quizlet (e-læring). Hverdagskreativiteten, den som ikke er ment for et stort publikum, får også en boost: Talen til bryllupet; interiøridéene til oppussingen; en spicy og glutenfri ukesmeny med det du har i skapet. ChatGPT løser det. KI gir oss alle kreative superkrefter. Men det menneskelige forsvinner ikke. KI gir kvantitet, men ikke alltid kvalitet. Hastighet, ikke unikitet. Og Generasjon Generativ vet forskjellen.
Gir dere middagstips? Lager dere reklame eller apper? Designer dere motekolleksjoner? Lager dere underholdning, eller publiserer bøker? Er kundeservice en viktig kanal for dere? Har dere content marketing i markedsmiksen? Da bør du spenne deg fast. Forbrukerne kan skape og levere alt selv med nye verktøy. KI-eksplosjonen i kreativt brukerskapt innhold utfordrer både marketing og merkevarer. Nye kulturelle uttrykk og formspråk oppstår (og forsvinner) raskt, det gjelder å henge med. Kanskje du bør søke partnerskap med KI-plattformer og kreative unge? Samtidig kan merkevarer meisle ut nye roller som garantist for etikk og autentisitet: Hva er fake og hva er ekte? Vi får diskusjoner om opphavsrett, innholdseierskap og etisk bruk. Mange vil savne det menneskelige. Kjente merkevarer som er til å stole på kan få en ny rolle som garantist for kvalitet. Men uansett blir det viktig å spille på lag med Generasjon Generativ: Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.
Blogger, sosiale medier, Youtube og Spotify og andre digitale plattformer skapte en ny generasjon unge superstjerner som Kygo og Justin Bieber, og influensere som Sophie Elise og Mr Beast. Plutselig kunne alle nå direkte ut til et stort publikum med sin kreativitet og personlighet. Men, vent litt: Ikke alle. Man måtte fortsatt kunne eller være noe for å lykkes. Kygo kan lage musikk. Sophie Elise er en personlighet. Plattformene demokratiserte distribusjonen, men ikke kreativiten. Det gjør derimot kunstig intelligens. Kreativiteten forløses av KI-tjenester som AIVA (komponere musikk), Artbreeder (digital kunst), Promethean (3D verdener), Fabricant (motedesign) eller Quizlet (e-læring). Hverdagskreativiteten, den som ikke er ment for et stort publikum, får også en boost: Talen til bryllupet; interiøridéene til oppussingen; en spicy og glutenfri ukesmeny med det du har i skapet. ChatGPT løser det. KI gir oss alle kreative superkrefter. Men det menneskelige forsvinner ikke. KI gir kvantitet, men ikke alltid kvalitet. Hastighet, ikke unikitet. Og Generasjon Generativ vet forskjellen.
Gir dere middagstips? Lager dere reklame eller apper? Designer dere motekolleksjoner? Lager dere underholdning, eller publiserer bøker? Er kundeservice en viktig kanal for dere? Har dere content marketing i markedsmiksen? Da bør du spenne deg fast. Forbrukerne kan skape og levere alt selv med nye verktøy. KI-eksplosjonen i kreativt brukerskapt innhold utfordrer både marketing og merkevarer. Nye kulturelle uttrykk og formspråk oppstår (og forsvinner) raskt, det gjelder å henge med. Kanskje du bør søke partnerskap med KI-plattformer og kreative unge? Samtidig kan merkevarer meisle ut nye roller som garantist for etikk og autentisitet: Hva er fake og hva er ekte? Vi får diskusjoner om opphavsrett, innholdseierskap og etisk bruk. Mange vil savne det menneskelige. Kjente merkevarer som er til å stole på kan få en ny rolle som garantist for kvalitet. Men uansett blir det viktig å spille på lag med Generasjon Generativ: Snart konkurrerer du ikke bare med konkurrentene, men også med kundene dine.