10 INNSIKTER FOR
2023

Virale vinnere

Memingsfull marketing.
Memingsfull marketing.
Merkevarer vil mestre historiens mest effektive mekanisme for spredning av budskap.

Hva er nytt?

Merkevarer tar inspirasjon fra nettets memekultur for å konkurrere om å bli virale på sosiale medier.
Memer er underholdende og delbare bilder og videostories som sprer seg raskt over kanaler.
TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er viktige arenaer for trender og kulturell kreativitet.
Merkevarer som bruker memeformatet, må være tett på kulturen og kodene for å lykkes og unngå feiltrinn.
Tempoet i trendsyklusene øker, og marketing blir en kamp om å skape virale vinnere.

Hvorfor er det viktig?

Digital markedsføring og sosiale medier krever rask og relevant kommunikasjon.
Memetikk, en gren av samfunnsvitenskapen, studerer hvordan vi sprer ideer med memer.
Memer er en effektiv mekanisme for spredning av ideer og budskap, men krever mestring av flyktige formater og kulturelle koder for å oppnå suksess.
kort oppsummert

Memingsfull marketing.

Merkevarer tar inspirasjon fra nettets memekultur for å konkurrere om å bli virale på sosiale medier.
Memer er underholdende og delbare bilder og videostories som sprer seg raskt over kanaler.
TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er viktige arenaer for trender og kulturell kreativitet.
Merkevarer som bruker memeformatet, må være tett på kulturen og kodene for å lykkes og unngå feiltrinn.
Tempoet i trendsyklusene øker, og marketing blir en kamp om å skape virale vinnere.

Hva er nytt?

TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er i ferd med å erstatte film, tv og musikk som de viktigste arenaene for trender og kulturell kreativitet. Merkevarer inspirert av nettets memekultur kaster seg inn i konkurransen om å bli virale vinnere på sosiale medier. Memer -  underholdende og delbare bilder og korte videostories - fungerer som hypersmittsomme spredere av trender på tvers av kanaler. Vellykkete virale fenoméner eller kampanjer kan nå flere, raskere, enn selv de beste tradisjonelle reklamer har lykkes med. Smarte merkevarer trykker memeformatet til sitt bryst, men må være tett på kulturen og kodene for å lykkes. Det er lett å trå feil. Trendsyklusenes tempo øker, flyktige fenomener kommer og går, og marketing vil i større grad bli en kamp om å skape virale vinnere.

Hvorfor er det viktig?

Marketing digitaliseres, medier sosialiseres, trendsykluser forkortes og folks oppmerksomhet fragmenteres. Du må være rask, relevant og rasende festlig for å nå frem. Men hvordan? Meme-formatet er svaret for mange, faktisk med vitenskapelig støtte. Legevitenskapen er opptatt av hvordan virus sprer seg fra person til person. Memetikken, en gren av samfunnsvitenskapen, studerer hvordan vi smitter hverandre med ideer (og vitser). Genene bærer våre fysiske egenskaper, memene bærer ideene og kulturen. Virale memer er antagelig den mest effektive mekanismen for spredning av idéer og budskap mennesket noen gang har skapt. Enhver merkevare og kommunikatørs våte drøm,  men mest for de som mestrer flyktige formater, kulturelle koder og fremstår genuine. De som bommer blir raskt avkledd og latterliggjort av nettsmarte forbrukere.

Hva betyr det?

Nettkulturen erstatter film og musikk som viktigste kulturelle arena for kreativitet, trender og formspråk, som senere spres til mainstream. Behersker du kodene og unngår å drite deg ut, kan du bli en viral vinner.

  • Avstanden er kort fra suksess til fiasko, fra kult til kleint. Målgruppen avkler raskt og brutalt alle som ikke er genuine. For å lykkes må du ha folk som kjenner kodene og har fingeren på målgruppens puls. Hele tiden. Mange virale fenoméner virker uforståelige for deg og meg, fordi vi ikke var tilstede da de ble unnfanget.
  • Memer og virale fenomener er ferdiglagede for effektiv spredning av idéer og budskap, spesielt til unge. Det gir gratis traction og god merkevarestemning hvis du treffer. Men du må være rask og tidsfølsom, levetiden er begrenset. Vi snakker timer og dager, ikke uker.
  • Nye brands som surfer på den siste hypen av kulturelle trender vil dukke opp, men de fleste vil forsvinne igjen. Hvis du blir utfordret av dem kan du ha is i magen, holde deg til sjela di og se dem forsvinne. Selv i en flyktig medieverden (spesielt der!) vet målgruppen å sette pris på autentisitet.
66%

Sosiale medier og humor = sant

2 av 3 unge bruker tid på humorinnhold på sosiale medier, soleklart mest populære innholdskategori. Mye av det er memer og virale videoer.
60&

TikTok er viral vinner

6 av 10 unge bruker TikTok aktivt, og tiden går stort sett med til passivt å se viralt, underholdende innhold via algoritmene. Det er nærmest null kommunikasjon på denne kanalen.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no