TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er i ferd med å erstatte film, tv og musikk som de viktigste arenaene for trender og kulturell kreativitet. Merkevarer inspirert av nettets memekultur kaster seg inn i konkurransen om å bli virale vinnere på sosiale medier. Memer - underholdende og delbare bilder og korte videostories - fungerer som hypersmittsomme spredere av trender på tvers av kanaler. Vellykkete virale fenoméner eller kampanjer kan nå flere, raskere, enn selv de beste tradisjonelle reklamer har lykkes med. Smarte merkevarer trykker memeformatet til sitt bryst, men må være tett på kulturen og kodene for å lykkes. Det er lett å trå feil. Trendsyklusenes tempo øker, flyktige fenomener kommer og går, og marketing vil i større grad bli en kamp om å skape virale vinnere.
Marketing digitaliseres, medier sosialiseres, trendsykluser forkortes og folks oppmerksomhet fragmenteres. Du må være rask, relevant og rasende festlig for å nå frem. Men hvordan? Meme-formatet er svaret for mange, faktisk med vitenskapelig støtte. Legevitenskapen er opptatt av hvordan virus sprer seg fra person til person. Memetikken, en gren av samfunnsvitenskapen, studerer hvordan vi smitter hverandre med ideer (og vitser). Genene bærer våre fysiske egenskaper, memene bærer ideene og kulturen. Virale memer er antagelig den mest effektive mekanismen for spredning av idéer og budskap mennesket noen gang har skapt. Enhver merkevare og kommunikatørs våte drøm, men mest for de som mestrer flyktige formater, kulturelle koder og fremstår genuine. De som bommer blir raskt avkledd og latterliggjort av nettsmarte forbrukere.
Nettkulturen erstatter film og musikk som viktigste kulturelle arena for kreativitet, trender og formspråk, som senere spres til mainstream. Behersker du kodene og unngår å drite deg ut, kan du bli en viral vinner.
TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er i ferd med å erstatte film, tv og musikk som de viktigste arenaene for trender og kulturell kreativitet. Merkevarer inspirert av nettets memekultur kaster seg inn i konkurransen om å bli virale vinnere på sosiale medier. Memer - underholdende og delbare bilder og korte videostories - fungerer som hypersmittsomme spredere av trender på tvers av kanaler. Vellykkete virale fenoméner eller kampanjer kan nå flere, raskere, enn selv de beste tradisjonelle reklamer har lykkes med. Smarte merkevarer trykker memeformatet til sitt bryst, men må være tett på kulturen og kodene for å lykkes. Det er lett å trå feil. Trendsyklusenes tempo øker, flyktige fenomener kommer og går, og marketing vil i større grad bli en kamp om å skape virale vinnere.
Marketing digitaliseres, medier sosialiseres, trendsykluser forkortes og folks oppmerksomhet fragmenteres. Du må være rask, relevant og rasende festlig for å nå frem. Men hvordan? Meme-formatet er svaret for mange, faktisk med vitenskapelig støtte. Legevitenskapen er opptatt av hvordan virus sprer seg fra person til person. Memetikken, en gren av samfunnsvitenskapen, studerer hvordan vi smitter hverandre med ideer (og vitser). Genene bærer våre fysiske egenskaper, memene bærer ideene og kulturen. Virale memer er antagelig den mest effektive mekanismen for spredning av idéer og budskap mennesket noen gang har skapt. Enhver merkevare og kommunikatørs våte drøm, men mest for de som mestrer flyktige formater, kulturelle koder og fremstår genuine. De som bommer blir raskt avkledd og latterliggjort av nettsmarte forbrukere.
Nettkulturen erstatter film og musikk som viktigste kulturelle arena for kreativitet, trender og formspråk, som senere spres til mainstream. Behersker du kodene og unngår å drite deg ut, kan du bli en viral vinner.