10 INNSIKTER FOR
2023

Virale vinnere

Memingsfull marketing.
Memingsfull marketing.
Merkevarer vil mestre historiens mest effektive mekanisme for spredning av budskap.

Hva er nytt?

Merkevarer tar inspirasjon fra nettets memekultur for å konkurrere om å bli virale på sosiale medier.
Memer er underholdende og delbare bilder og videostories som sprer seg raskt over kanaler.
TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er viktige arenaer for trender og kulturell kreativitet.
Merkevarer som bruker memeformatet, må være tett på kulturen og kodene for å lykkes og unngå feiltrinn.
Tempoet i trendsyklusene øker, og marketing blir en kamp om å skape virale vinnere.

Hvorfor er det viktig?

Digital markedsføring og sosiale medier krever rask og relevant kommunikasjon.
Memetikk, en gren av samfunnsvitenskapen, studerer hvordan vi sprer ideer med memer.
Memer er en effektiv mekanisme for spredning av ideer og budskap, men krever mestring av flyktige formater og kulturelle koder for å oppnå suksess.
kort oppsummert

Memingsfull marketing.

Merkevarer tar inspirasjon fra nettets memekultur for å konkurrere om å bli virale på sosiale medier.
Memer er underholdende og delbare bilder og videostories som sprer seg raskt over kanaler.
TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er viktige arenaer for trender og kulturell kreativitet.
Merkevarer som bruker memeformatet, må være tett på kulturen og kodene for å lykkes og unngå feiltrinn.
Tempoet i trendsyklusene øker, og marketing blir en kamp om å skape virale vinnere.

Hva er nytt?

TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er i ferd med å erstatte film, tv og musikk som de viktigste arenaene for trender og kulturell kreativitet. Merkevarer inspirert av nettets memekultur kaster seg inn i konkurransen om å bli virale vinnere på sosiale medier. Memer -  underholdende og delbare bilder og korte videostories - fungerer som hypersmittsomme spredere av trender på tvers av kanaler. Vellykkete virale fenoméner eller kampanjer kan nå flere, raskere, enn selv de beste tradisjonelle reklamer har lykkes med. Smarte merkevarer trykker memeformatet til sitt bryst, men må være tett på kulturen og kodene for å lykkes. Det er lett å trå feil. Trendsyklusenes tempo øker, flyktige fenomener kommer og går, og marketing vil i større grad bli en kamp om å skape virale vinnere.

Hvorfor er det viktig?

Marketing digitaliseres, medier sosialiseres, trendsykluser forkortes og folks oppmerksomhet fragmenteres. Du må være rask, relevant og rasende festlig for å nå frem. Men hvordan? Meme-formatet er svaret for mange, faktisk med vitenskapelig støtte. Legevitenskapen er opptatt av hvordan virus sprer seg fra person til person. Memetikken, en gren av samfunnsvitenskapen, studerer hvordan vi smitter hverandre med ideer (og vitser). Genene bærer våre fysiske egenskaper, memene bærer ideene og kulturen. Virale memer er antagelig den mest effektive mekanismen for spredning av idéer og budskap mennesket noen gang har skapt. Enhver merkevare og kommunikatørs våte drøm,  men mest for de som mestrer flyktige formater, kulturelle koder og fremstår genuine. De som bommer blir raskt avkledd og latterliggjort av nettsmarte forbrukere.

Hva betyr det?

Nettkulturen erstatter film og musikk som viktigste kulturelle arena for kreativitet, trender og formspråk, som senere spres til mainstream. Behersker du kodene og unngår å drite deg ut, kan du bli en viral vinner.

  • Avstanden er kort fra suksess til fiasko, fra kult til kleint. Målgruppen avkler raskt og brutalt alle som ikke er genuine. For å lykkes må du ha folk som kjenner kodene og har fingeren på målgruppens puls. Hele tiden. Mange virale fenoméner virker uforståelige for deg og meg, fordi vi ikke var tilstede da de ble unnfanget.
  • Memer og virale fenomener er ferdiglagede for effektiv spredning av idéer og budskap, spesielt til unge. Det gir gratis traction og god merkevarestemning hvis du treffer. Men du må være rask og tidsfølsom, levetiden er begrenset. Vi snakker timer og dager, ikke uker.
  • Nye brands som surfer på den siste hypen av kulturelle trender vil dukke opp, men de fleste vil forsvinne igjen. Hvis du blir utfordret av dem kan du ha is i magen, holde deg til sjela di og se dem forsvinne. Selv i en flyktig medieverden (spesielt der!) vet målgruppen å sette pris på autentisitet.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
66%

Sosiale medier og humor = sant

2 av 3 unge bruker tid på humorinnhold på sosiale medier, soleklart mest populære innholdskategori. Mye av det er memer og virale videoer.
60&

TikTok er viral vinner

6 av 10 unge bruker TikTok aktivt, og tiden går stort sett med til passivt å se viralt, underholdende innhold via algoritmene. Det er nærmest null kommunikasjon på denne kanalen.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Virale vinnere

Merkevarer vil mestre historiens mest effektive mekanisme for spredning av budskap.

Hva er nytt?

TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming er i ferd med å erstatte film, tv og musikk som de viktigste arenaene for trender og kulturell kreativitet. Merkevarer inspirert av nettets memekultur kaster seg inn i konkurransen om å bli virale vinnere på sosiale medier. Memer -  underholdende og delbare bilder og korte videostories - fungerer som hypersmittsomme spredere av trender på tvers av kanaler. Vellykkete virale fenoméner eller kampanjer kan nå flere, raskere, enn selv de beste tradisjonelle reklamer har lykkes med. Smarte merkevarer trykker memeformatet til sitt bryst, men må være tett på kulturen og kodene for å lykkes. Det er lett å trå feil. Trendsyklusenes tempo øker, flyktige fenomener kommer og går, og marketing vil i større grad bli en kamp om å skape virale vinnere.

Hvorfor er det viktig?

Marketing digitaliseres, medier sosialiseres, trendsykluser forkortes og folks oppmerksomhet fragmenteres. Du må være rask, relevant og rasende festlig for å nå frem. Men hvordan? Meme-formatet er svaret for mange, faktisk med vitenskapelig støtte. Legevitenskapen er opptatt av hvordan virus sprer seg fra person til person. Memetikken, en gren av samfunnsvitenskapen, studerer hvordan vi smitter hverandre med ideer (og vitser). Genene bærer våre fysiske egenskaper, memene bærer ideene og kulturen. Virale memer er antagelig den mest effektive mekanismen for spredning av idéer og budskap mennesket noen gang har skapt. Enhver merkevare og kommunikatørs våte drøm,  men mest for de som mestrer flyktige formater, kulturelle koder og fremstår genuine. De som bommer blir raskt avkledd og latterliggjort av nettsmarte forbrukere.

Hva betyr det?

Nettkulturen erstatter film og musikk som viktigste kulturelle arena for kreativitet, trender og formspråk, som senere spres til mainstream. Behersker du kodene og unngår å drite deg ut, kan du bli en viral vinner.

  • Avstanden er kort fra suksess til fiasko, fra kult til kleint. Målgruppen avkler raskt og brutalt alle som ikke er genuine. For å lykkes må du ha folk som kjenner kodene og har fingeren på målgruppens puls. Hele tiden. Mange virale fenoméner virker uforståelige for deg og meg, fordi vi ikke var tilstede da de ble unnfanget.
  • Memer og virale fenomener er ferdiglagede for effektiv spredning av idéer og budskap, spesielt til unge. Det gir gratis traction og god merkevarestemning hvis du treffer. Men du må være rask og tidsfølsom, levetiden er begrenset. Vi snakker timer og dager, ikke uker.
  • Nye brands som surfer på den siste hypen av kulturelle trender vil dukke opp, men de fleste vil forsvinne igjen. Hvis du blir utfordret av dem kan du ha is i magen, holde deg til sjela di og se dem forsvinne. Selv i en flyktig medieverden (spesielt der!) vet målgruppen å sette pris på autentisitet.
66%
60&

Sosiale medier og humor = sant

2 av 3 unge bruker tid på humorinnhold på sosiale medier, soleklart mest populære innholdskategori. Mye av det er memer og virale videoer.

TikTok er viral vinner

6 av 10 unge bruker TikTok aktivt, og tiden går stort sett med til passivt å se viralt, underholdende innhold via algoritmene. Det er nærmest null kommunikasjon på denne kanalen.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.