10 INNSIKTER FOR
2023

Fra FOMO til JOMO

Gi slipp og gå glipp.
Vi lukker skjermen for å være mer tilstede. Den digitale og fysiske verden skilles igjen ad.

Hva er nytt?

Flere velger å kutte ut mobilen og sosiale medier for å oppnå ro og bedre mental helse.
Skjermer tar opp mye tid og skaper stress, noe som gjør at flere søker etter en mer balansert livsstil.
Mange opplever en overgang fra FOMO til JOMO - fra frykten for å gå glipp av noe til gleden av å slippe det.
Folk søker hjelp, enten gjennom apper eller aktiviteter som meditasjon, friluftsliv og lesing.
Oppdagelsene mange gjør er at de ikke går glipp av så mye som de trodde, og venner er ofte i samme situasjon.

Hvorfor er det viktig?

Folk er mer klar over de negative effektene av skjermbruk og sosiale medier.
Markeds- og kommunikasjonstiltak som stimulerer til økt skjermbruk kan bli upopulære.
Virksomheter har en rolle å spille i å skape snillere apper og mer ansvarlig kommunikasjon.
kort oppsummert

Gi slipp og gå glipp.

Flere velger å kutte ut mobilen og sosiale medier for å oppnå ro og bedre mental helse.
Skjermer tar opp mye tid og skaper stress, noe som gjør at flere søker etter en mer balansert livsstil.
Mange opplever en overgang fra FOMO til JOMO - fra frykten for å gå glipp av noe til gleden av å slippe det.
Folk søker hjelp, enten gjennom apper eller aktiviteter som meditasjon, friluftsliv og lesing.
Oppdagelsene mange gjør er at de ikke går glipp av så mye som de trodde, og venner er ofte i samme situasjon.

Hva er nytt?

Stadig fler setter mobilen og sosiale medier på mute  og oppdager gleden ved å ikke forholde seg til alt som skjer der. Skjermene stjeler tid, fokus og mental helse, og mange finner roen når de slipper skjermskapt stresss. Folks forhold til mobilen og sosiale medier beveger seg nå fra nevrotisk FOMO (fear of missing out) til frigjørende JOMO (joy of missing out). Men lett er det ikke, mange trenger hjelp. Noen bruker apper for å slutte å bruke apper, andre oppsøker naturen, mediterer eller leser en god gammeldags bok. Til sin overraskelse oppdager mange at de ikke går glipp av så mye som fryktet. Det skjer nemlig mindre enn før siden mange av vennene er i samme situasjon.

Hvorfor er det viktig?

Vi er midt i et stemningsskifte. Folk merker de negative effektene av skjermbruk og sosiale medier. Markeds- og kommunikasjonstiltak som stimulerer til økt skjermbruk og FOMO kan fort bli upopulære. «Alle» ønsker redusere skjermtiden og være mer sammen fysisk. Men vi klarer det ikke alene, verken som individer eller som samfunn. De fleste virksomheter kan spille en rolle i å skape snillere apper, empatiske merkevarer, og redusere press om å være always-on. Forbrukerne vil kreve ansvarlighet fra alle som bruker digitale kanaler til å kommunisere. Januar er «hvit måned» for de som vil redusere alkoholforbruket. Kanskje er tiden inne for det samme for skjermbruk. Skjermfri September? I september skjer det jo så lite uansett...

Hva betyr det?

Du bør kanskje holde litt igjen på digitale events, aktiviteter og "pushing". Vise at du respekterer folks behov for mindre press om å henge med på alt som skjer.

  • To måter å møte behovet for mindre FOMO: La folk være i fred og dermed vise (og få!) respekt. Slik IKEA begeistret kundene i 2017 ved å ikke bli med på Black Friday-kjøret. Eller: Lage virkelig engasjerende og verdifullt innhold man ikke vil gå glipp av (se Virale Vinnere).
  • Legg mer vekt på fysiske aktiviteter og møteplasser, fremfor å drukne i mengden av digitale.
  • En mulighet til å vise samfunnsansvar og dyp forståelse av hva kundene dine trenger: vis hvor deilig det er å slippe å tenke på alt man går glipp av, ikke får lest, ikke får gjort, sett eller kjøpt.
50%

Skjermavrusning

Halvparten av alle nordmenn ønsker å redusere skjermtiden sin. Aller flest blant kvinner i milennials-generasjonen, altså de som er i småbarnsfasen.
24%

Unngår sosiale medier

En av fire nordmenn sier de "unngår sosiale medier for å slippe å forholde seg til alt som skjer der". Fordelingen er ganske jevn blant kjønn og aldersgrupper.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no