10 INNSIKTER FOR
2023

Fra FOMO til JOMO

Gi slipp og gå glipp.
Gi slipp og gå glipp.
Vi lukker skjermen for å være mer tilstede. Den digitale og fysiske verden skilles igjen ad.

Hva er nytt?

Flere velger å kutte ut mobilen og sosiale medier for å oppnå ro og bedre mental helse.
Skjermer tar opp mye tid og skaper stress, noe som gjør at flere søker etter en mer balansert livsstil.
Mange opplever en overgang fra FOMO til JOMO - fra frykten for å gå glipp av noe til gleden av å slippe det.
Folk søker hjelp, enten gjennom apper eller aktiviteter som meditasjon, friluftsliv og lesing.
Oppdagelsene mange gjør er at de ikke går glipp av så mye som de trodde, og venner er ofte i samme situasjon.

Hvorfor er det viktig?

Folk er mer klar over de negative effektene av skjermbruk og sosiale medier.
Markeds- og kommunikasjonstiltak som stimulerer til økt skjermbruk kan bli upopulære.
Virksomheter har en rolle å spille i å skape snillere apper og mer ansvarlig kommunikasjon.
kort oppsummert

Gi slipp og gå glipp.

Flere velger å kutte ut mobilen og sosiale medier for å oppnå ro og bedre mental helse.
Skjermer tar opp mye tid og skaper stress, noe som gjør at flere søker etter en mer balansert livsstil.
Mange opplever en overgang fra FOMO til JOMO - fra frykten for å gå glipp av noe til gleden av å slippe det.
Folk søker hjelp, enten gjennom apper eller aktiviteter som meditasjon, friluftsliv og lesing.
Oppdagelsene mange gjør er at de ikke går glipp av så mye som de trodde, og venner er ofte i samme situasjon.

Hva er nytt?

Stadig fler setter mobilen og sosiale medier på mute  og oppdager gleden ved å ikke forholde seg til alt som skjer der. Skjermene stjeler tid, fokus og mental helse, og mange finner roen når de slipper skjermskapt stresss. Folks forhold til mobilen og sosiale medier beveger seg nå fra nevrotisk FOMO (fear of missing out) til frigjørende JOMO (joy of missing out). Men lett er det ikke, mange trenger hjelp. Noen bruker apper for å slutte å bruke apper, andre oppsøker naturen, mediterer eller leser en god gammeldags bok. Til sin overraskelse oppdager mange at de ikke går glipp av så mye som fryktet. Det skjer nemlig mindre enn før siden mange av vennene er i samme situasjon.

Hvorfor er det viktig?

Vi er midt i et stemningsskifte. Folk merker de negative effektene av skjermbruk og sosiale medier. Markeds- og kommunikasjonstiltak som stimulerer til økt skjermbruk og FOMO kan fort bli upopulære. «Alle» ønsker redusere skjermtiden og være mer sammen fysisk. Men vi klarer det ikke alene, verken som individer eller som samfunn. De fleste virksomheter kan spille en rolle i å skape snillere apper, empatiske merkevarer, og redusere press om å være always-on. Forbrukerne vil kreve ansvarlighet fra alle som bruker digitale kanaler til å kommunisere. Januar er «hvit måned» for de som vil redusere alkoholforbruket. Kanskje er tiden inne for det samme for skjermbruk. Skjermfri September? I september skjer det jo så lite uansett...

Hva betyr det?

Du bør kanskje holde litt igjen på digitale events, aktiviteter og "pushing". Vise at du respekterer folks behov for mindre press om å henge med på alt som skjer.

  • To måter å møte behovet for mindre FOMO: La folk være i fred og dermed vise (og få!) respekt. Slik IKEA begeistret kundene i 2017 ved å ikke bli med på Black Friday-kjøret. Eller: Lage virkelig engasjerende og verdifullt innhold man ikke vil gå glipp av (se Virale Vinnere).
  • Legg mer vekt på fysiske aktiviteter og møteplasser, fremfor å drukne i mengden av digitale.
  • En mulighet til å vise samfunnsansvar og dyp forståelse av hva kundene dine trenger: vis hvor deilig det er å slippe å tenke på alt man går glipp av, ikke får lest, ikke får gjort, sett eller kjøpt.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
50%

Skjermavrusning

Halvparten av alle nordmenn ønsker å redusere skjermtiden sin. Aller flest blant kvinner i milennials-generasjonen, altså de som er i småbarnsfasen.
24%

Unngår sosiale medier

En av fire nordmenn sier de "unngår sosiale medier for å slippe å forholde seg til alt som skjer der". Fordelingen er ganske jevn blant kjønn og aldersgrupper.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Fra FOMO til JOMO

Vi lukker skjermen for å være mer tilstede. Den digitale og fysiske verden skilles igjen ad.

Hva er nytt?

Stadig fler setter mobilen og sosiale medier på mute  og oppdager gleden ved å ikke forholde seg til alt som skjer der. Skjermene stjeler tid, fokus og mental helse, og mange finner roen når de slipper skjermskapt stresss. Folks forhold til mobilen og sosiale medier beveger seg nå fra nevrotisk FOMO (fear of missing out) til frigjørende JOMO (joy of missing out). Men lett er det ikke, mange trenger hjelp. Noen bruker apper for å slutte å bruke apper, andre oppsøker naturen, mediterer eller leser en god gammeldags bok. Til sin overraskelse oppdager mange at de ikke går glipp av så mye som fryktet. Det skjer nemlig mindre enn før siden mange av vennene er i samme situasjon.

Hvorfor er det viktig?

Vi er midt i et stemningsskifte. Folk merker de negative effektene av skjermbruk og sosiale medier. Markeds- og kommunikasjonstiltak som stimulerer til økt skjermbruk og FOMO kan fort bli upopulære. «Alle» ønsker redusere skjermtiden og være mer sammen fysisk. Men vi klarer det ikke alene, verken som individer eller som samfunn. De fleste virksomheter kan spille en rolle i å skape snillere apper, empatiske merkevarer, og redusere press om å være always-on. Forbrukerne vil kreve ansvarlighet fra alle som bruker digitale kanaler til å kommunisere. Januar er «hvit måned» for de som vil redusere alkoholforbruket. Kanskje er tiden inne for det samme for skjermbruk. Skjermfri September? I september skjer det jo så lite uansett...

Hva betyr det?

Du bør kanskje holde litt igjen på digitale events, aktiviteter og "pushing". Vise at du respekterer folks behov for mindre press om å henge med på alt som skjer.

  • To måter å møte behovet for mindre FOMO: La folk være i fred og dermed vise (og få!) respekt. Slik IKEA begeistret kundene i 2017 ved å ikke bli med på Black Friday-kjøret. Eller: Lage virkelig engasjerende og verdifullt innhold man ikke vil gå glipp av (se Virale Vinnere).
  • Legg mer vekt på fysiske aktiviteter og møteplasser, fremfor å drukne i mengden av digitale.
  • En mulighet til å vise samfunnsansvar og dyp forståelse av hva kundene dine trenger: vis hvor deilig det er å slippe å tenke på alt man går glipp av, ikke får lest, ikke får gjort, sett eller kjøpt.
50%
24%

Skjermavrusning

Halvparten av alle nordmenn ønsker å redusere skjermtiden sin. Aller flest blant kvinner i milennials-generasjonen, altså de som er i småbarnsfasen.

Unngår sosiale medier

En av fire nordmenn sier de "unngår sosiale medier for å slippe å forholde seg til alt som skjer der". Fordelingen er ganske jevn blant kjønn og aldersgrupper.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.