Stadig fler setter mobilen og sosiale medier på mute og oppdager gleden ved å ikke forholde seg til alt som skjer der. Skjermene stjeler tid, fokus og mental helse, og mange finner roen når de slipper skjermskapt stresss. Folks forhold til mobilen og sosiale medier beveger seg nå fra nevrotisk FOMO (fear of missing out) til frigjørende JOMO (joy of missing out). Men lett er det ikke, mange trenger hjelp. Noen bruker apper for å slutte å bruke apper, andre oppsøker naturen, mediterer eller leser en god gammeldags bok. Til sin overraskelse oppdager mange at de ikke går glipp av så mye som fryktet. Det skjer nemlig mindre enn før siden mange av vennene er i samme situasjon.
Vi er midt i et stemningsskifte. Folk merker de negative effektene av skjermbruk og sosiale medier. Markeds- og kommunikasjonstiltak som stimulerer til økt skjermbruk og FOMO kan fort bli upopulære. «Alle» ønsker redusere skjermtiden og være mer sammen fysisk. Men vi klarer det ikke alene, verken som individer eller som samfunn. De fleste virksomheter kan spille en rolle i å skape snillere apper, empatiske merkevarer, og redusere press om å være always-on. Forbrukerne vil kreve ansvarlighet fra alle som bruker digitale kanaler til å kommunisere. Januar er «hvit måned» for de som vil redusere alkoholforbruket. Kanskje er tiden inne for det samme for skjermbruk. Skjermfri September? I september skjer det jo så lite uansett...
Du bør kanskje holde litt igjen på digitale events, aktiviteter og "pushing". Vise at du respekterer folks behov for mindre press om å henge med på alt som skjer.
Stadig fler setter mobilen og sosiale medier på mute og oppdager gleden ved å ikke forholde seg til alt som skjer der. Skjermene stjeler tid, fokus og mental helse, og mange finner roen når de slipper skjermskapt stresss. Folks forhold til mobilen og sosiale medier beveger seg nå fra nevrotisk FOMO (fear of missing out) til frigjørende JOMO (joy of missing out). Men lett er det ikke, mange trenger hjelp. Noen bruker apper for å slutte å bruke apper, andre oppsøker naturen, mediterer eller leser en god gammeldags bok. Til sin overraskelse oppdager mange at de ikke går glipp av så mye som fryktet. Det skjer nemlig mindre enn før siden mange av vennene er i samme situasjon.
Vi er midt i et stemningsskifte. Folk merker de negative effektene av skjermbruk og sosiale medier. Markeds- og kommunikasjonstiltak som stimulerer til økt skjermbruk og FOMO kan fort bli upopulære. «Alle» ønsker redusere skjermtiden og være mer sammen fysisk. Men vi klarer det ikke alene, verken som individer eller som samfunn. De fleste virksomheter kan spille en rolle i å skape snillere apper, empatiske merkevarer, og redusere press om å være always-on. Forbrukerne vil kreve ansvarlighet fra alle som bruker digitale kanaler til å kommunisere. Januar er «hvit måned» for de som vil redusere alkoholforbruket. Kanskje er tiden inne for det samme for skjermbruk. Skjermfri September? I september skjer det jo så lite uansett...
Du bør kanskje holde litt igjen på digitale events, aktiviteter og "pushing". Vise at du respekterer folks behov for mindre press om å henge med på alt som skjer.