Cyberkrim og økonomisk svindel mot privatpersoner er i ferd med å bli organiserte kriminelles største inntektskilde, større enn narkotikatrafikk. Svenske gjenger opererer ofte fra steder som Spania og Tyrkia, hvor de svindler både eldre og yngre via SMS, telefonoppringninger og e-post. Også nordmenn rammes. Risikoen og kostnaden lav, og gevinsten høy. Metodene omfatter alt fra rene datatyverier (hacking), via identitetstyveri (skaffe passord og koder) til sosial manipulasjon (falske datingprofiler, fristende investeringsmuligheter). Kriminelle kan sette opp nettsider som til forveksling ligner en datingside, bank, forsikringsselskap, nettbutikk, selskap eller offentlig myndighet. De tar i bruk kunstig intelligens for å skrive svindel-eposter på godt norsk, og til å etterligne stemmen til en sjef eller slektning du stoler på.
Norge er et tillitssamfunn, hvor vi kanskje tror for godt om folk? Alt om oss og pengene våre er tilgjengelig på nett, for den som vet å lete. Det utnytter de kriminelle. Lettjente penger er selvsagt drivkraften deres, men veksten i svindel av privatpersoner drives av store samfunnsmessige endringer. Digitaliseringen av privatøkonomien reduserer fysiske ran, men skaper nye muligheter for digitale tyverier med lav risiko for å bli avslørt og straffet. Kriminelle gjenger deler metoder, kunnskap og tekniske verktøy på tvers av landegrenser. Og nye KI-tjenester lar dem etterligne stemmer, språk, tekst og bilder, og bruke deepfake-teknologi til å utgi seg for å være andre personer.
Svindlerne har to målgrupper: Forbrukerne og deg. Merkevarer blir misbrukt for å få aksess til dine kunder. Hvis omfanget fortsetter å øke, kan det bli en samfunnstrussel som tærer på tilliten mellom forbrukere, selskaper og myndigheter. Forbrukerne vil være på vakt, både overfor merkevarer og hverandre. De vil være skeptisk til enhver aktør som tar initiativ til en transaksjon eller relasjon. Flere vil ta grep om egne data, som vi har påpekt i tidligere års innsikter. Før eller siden rammes vi alle av svindel. Det skaper et marked for løsninger som forebygger, varsler eller avslører svindelforsøk. Merkevarer og virksomheter må å bygge tillit, gjennom strategisk kommunikasjon, eller gjennom tjenester, plattformer, forsikringer og autorisasjoner som gir trygghet.
Cyberkrim og økonomisk svindel mot privatpersoner er i ferd med å bli organiserte kriminelles største inntektskilde, større enn narkotikatrafikk. Svenske gjenger opererer ofte fra steder som Spania og Tyrkia, hvor de svindler både eldre og yngre via SMS, telefonoppringninger og e-post. Også nordmenn rammes. Risikoen og kostnaden lav, og gevinsten høy. Metodene omfatter alt fra rene datatyverier (hacking), via identitetstyveri (skaffe passord og koder) til sosial manipulasjon (falske datingprofiler, fristende investeringsmuligheter). Kriminelle kan sette opp nettsider som til forveksling ligner en datingside, bank, forsikringsselskap, nettbutikk, selskap eller offentlig myndighet. De tar i bruk kunstig intelligens for å skrive svindel-eposter på godt norsk, og til å etterligne stemmen til en sjef eller slektning du stoler på.
Norge er et tillitssamfunn, hvor vi kanskje tror for godt om folk? Alt om oss og pengene våre er tilgjengelig på nett, for den som vet å lete. Det utnytter de kriminelle. Lettjente penger er selvsagt drivkraften deres, men veksten i svindel av privatpersoner drives av store samfunnsmessige endringer. Digitaliseringen av privatøkonomien reduserer fysiske ran, men skaper nye muligheter for digitale tyverier med lav risiko for å bli avslørt og straffet. Kriminelle gjenger deler metoder, kunnskap og tekniske verktøy på tvers av landegrenser. Og nye KI-tjenester lar dem etterligne stemmer, språk, tekst og bilder, og bruke deepfake-teknologi til å utgi seg for å være andre personer.
Svindlerne har to målgrupper: Forbrukerne og deg. Merkevarer blir misbrukt for å få aksess til dine kunder. Hvis omfanget fortsetter å øke, kan det bli en samfunnstrussel som tærer på tilliten mellom forbrukere, selskaper og myndigheter. Forbrukerne vil være på vakt, både overfor merkevarer og hverandre. De vil være skeptisk til enhver aktør som tar initiativ til en transaksjon eller relasjon. Flere vil ta grep om egne data, som vi har påpekt i tidligere års innsikter. Før eller siden rammes vi alle av svindel. Det skaper et marked for løsninger som forebygger, varsler eller avslører svindelforsøk. Merkevarer og virksomheter må å bygge tillit, gjennom strategisk kommunikasjon, eller gjennom tjenester, plattformer, forsikringer og autorisasjoner som gir trygghet.