10 INNSIKTER FOR
2025

Lurerisk

Ikke åpne døra!
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Cyberkrim og økonomisk svindel mot privatpersoner er i ferd med å bli organiserte kriminelles største inntektskilde, større enn narkotikatrafikk. Svenske gjenger opererer ofte fra steder som Spania og Tyrkia, hvor de svindler både eldre og yngre via SMS, telefonoppringninger og e-post. Også nordmenn rammes. Risikoen og kostnaden lav, og gevinsten høy. Metodene omfatter alt fra rene datatyverier (hacking), via identitetstyveri (skaffe passord og koder) til sosial manipulasjon (falske datingprofiler, fristende investeringsmuligheter). Kriminelle kan  sette opp nettsider som til forveksling ligner en datingside, bank, forsikringsselskap, nettbutikk, selskap eller offentlig myndighet. De tar i bruk kunstig intelligens for å skrive svindel-eposter på godt norsk, og til å etterligne stemmen til en sjef eller slektning du stoler på.

Hvorfor skjer det?

Norge er et tillitssamfunn, hvor vi kanskje tror for godt om folk? Alt om oss og pengene våre er tilgjengelig på nett, for den som vet å lete. Det utnytter de kriminelle. Lettjente penger er selvsagt drivkraften deres, men veksten i svindel av privatpersoner drives av store samfunnsmessige endringer. Digitaliseringen av privatøkonomien reduserer fysiske ran, men skaper nye muligheter for digitale tyverier med lav risiko for å bli avslørt og straffet. Kriminelle gjenger deler metoder, kunnskap og tekniske verktøy på tvers av landegrenser. Og nye KI-tjenester lar dem etterligne stemmer, språk, tekst og bilder, og bruke deepfake-teknologi til å utgi seg for å være andre personer.

Hva betyr det?

Svindlerne har to målgrupper: Forbrukerne og deg. Merkevarer blir misbrukt for å få aksess til dine kunder. Hvis omfanget fortsetter å øke, kan det bli en samfunnstrussel som tærer på tilliten mellom forbrukere, selskaper og myndigheter. Forbrukerne vil være på vakt, både overfor merkevarer og hverandre. De vil være skeptisk til enhver aktør som tar initiativ til en transaksjon eller relasjon. Flere vil ta grep om egne data, som vi har påpekt i tidligere års innsikter. Før eller siden rammes vi alle av svindel. Det skaper et marked for løsninger som forebygger, varsler eller avslører svindelforsøk. Merkevarer og virksomheter må å bygge tillit, gjennom strategisk kommunikasjon, eller gjennom tjenester, plattformer, forsikringer og autorisasjoner som gir trygghet.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
14 %

Svindelbeskyttelse.

Andel i befolkningen som har tatt i bruk tjeneste eller forsikrings-ordning som beskytter mot digital svindel. Ytterligere 57 % ønsker å gjøre det.
12 %

Få bekymrede.

Andel som oppgir frykt for å bli utsatt for økonomisk svindel blant sine inntil syv største bekymringer.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

metatrender
trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Lurerisk

Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Forbrukerne vil være mer på vakt, både overfor merkevarer og hverandre.

Hva er nytt?

Cyberkrim og økonomisk svindel mot privatpersoner er i ferd med å bli organiserte kriminelles største inntektskilde, større enn narkotikatrafikk. Svenske gjenger opererer ofte fra steder som Spania og Tyrkia, hvor de svindler både eldre og yngre via SMS, telefonoppringninger og e-post. Også nordmenn rammes. Risikoen og kostnaden lav, og gevinsten høy. Metodene omfatter alt fra rene datatyverier (hacking), via identitetstyveri (skaffe passord og koder) til sosial manipulasjon (falske datingprofiler, fristende investeringsmuligheter). Kriminelle kan  sette opp nettsider som til forveksling ligner en datingside, bank, forsikringsselskap, nettbutikk, selskap eller offentlig myndighet. De tar i bruk kunstig intelligens for å skrive svindel-eposter på godt norsk, og til å etterligne stemmen til en sjef eller slektning du stoler på.

Hvorfor skjer det?

Norge er et tillitssamfunn, hvor vi kanskje tror for godt om folk? Alt om oss og pengene våre er tilgjengelig på nett, for den som vet å lete. Det utnytter de kriminelle. Lettjente penger er selvsagt drivkraften deres, men veksten i svindel av privatpersoner drives av store samfunnsmessige endringer. Digitaliseringen av privatøkonomien reduserer fysiske ran, men skaper nye muligheter for digitale tyverier med lav risiko for å bli avslørt og straffet. Kriminelle gjenger deler metoder, kunnskap og tekniske verktøy på tvers av landegrenser. Og nye KI-tjenester lar dem etterligne stemmer, språk, tekst og bilder, og bruke deepfake-teknologi til å utgi seg for å være andre personer.

Hva betyr det?

Svindlerne har to målgrupper: Forbrukerne og deg. Merkevarer blir misbrukt for å få aksess til dine kunder. Hvis omfanget fortsetter å øke, kan det bli en samfunnstrussel som tærer på tilliten mellom forbrukere, selskaper og myndigheter. Forbrukerne vil være på vakt, både overfor merkevarer og hverandre. De vil være skeptisk til enhver aktør som tar initiativ til en transaksjon eller relasjon. Flere vil ta grep om egne data, som vi har påpekt i tidligere års innsikter. Før eller siden rammes vi alle av svindel. Det skaper et marked for løsninger som forebygger, varsler eller avslører svindelforsøk. Merkevarer og virksomheter må å bygge tillit, gjennom strategisk kommunikasjon, eller gjennom tjenester, plattformer, forsikringer og autorisasjoner som gir trygghet.

14 %
12 %

Svindelbeskyttelse.

Andel i befolkningen som har tatt i bruk tjeneste eller forsikrings-ordning som beskytter mot digital svindel. Ytterligere 57 % ønsker å gjøre det.

Få bekymrede.

Andel som oppgir frykt for å bli utsatt for økonomisk svindel blant sine inntil syv største bekymringer.

Koblinger:

metatrender
trendhistorier
Tidligere innsikter
bransjer
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.