10 INNSIKTER FOR
2022

God magefølelse

Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
"Klump i magen" er ikke bare et metaforisk begrep viser ny forskning, men et konkret, fysiologisk uttrykk for en tettere kobling mellom mage og hjerne enn vi var klar over. Kunnskapen er allerede i ferd med å endre hvordan mange spiser. Snart også hvordan vi lever.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Visste du at 95% av «lykkehormonet» serotonin, sentralt i regulering av søvn og apetitt, produseres i tarmen, ikke hjernen? Magehelse er på moten. Våre trendanalyser i Consumer Stories og Spisetrender-prosjektene har gjennom flere år pekt på økende interesse for fermentering og probiotisk mat og drikke. Samtidig er glutenfritt kosthold adoptert av stadig flere, også av mange uten påvist intoleranse. Vi har fått bøker med festlige titler som «Sjarmen med tarmen» (solgt 70.000 i Norge), «Sunn tarm, klart hode», «Tarmens medisin» og «Kål». Folk håper å oppnå bedre magehelse og færre betennelser i kroppen. Noen tror på forebyggende effekt mot sykdommer som Alzheimer. Samtidig påvirkes bakteriefloraen negativt av mange moderne fenoméner som forurensning, sprøytemidler og overdrevent hygienefokus. Nå dokumenterer nyere forskning tettere kobling mellom mage og hjerne - mellom magehelse og psykisk helse - enn vi har vært klar over. Angst og frykt beskrevet som «klump i magen» er ikke bare et abstrakt begrep, men beskriver en konkret og fysiologisk reaksjon i kroppen. Magen er viktig for både fysisk og psykisk helse. Ny kunnskap har potensiale til å endre hvordan vi lever.

Hvorfor skjer det?

For de fleste er helse mer enn fravær av sykdom: det handler om balanse. Det viser analyser i våre Spisetrender-studier. Folk har et mer helhetlig syn på god helse enn tidligere. Men forholdet til helse er i endring på flere måter: Fra å ta grep når problem oppstår, til å forebygge. Fra allment til individuelt. Og spesielt for mental helse: fra diffust og psykologisk til konkret og fysiologisk. De fleste har tro på at de selv kan påvirke egen helse. Og vi er mindre villig til å akseptere «livets gang» med aldring og svekkelse.

Hva betyr det?

Endringene gir gode tider for de som tilbyr (mer eller mindre vitenskapelig funderte) løsninger. Først og fremst mat, drikke og kosttilskudd basert på fermentering, med probiotiske egenskaper. Og kurs, kunnskap og innhold om temaet. Spesialtilpassetmat kan bli standard både på restauranter, i kantinen og på matleveringstjenester. Men mat- og kostholdsbransjene er ikke de eneste som påvirkes. Vi tror arbeidslivet og helsevesenet vil benytte kunnskapen til å fremme helse, senke sykefravær og, kanskje, øke kognitiv prestasjonsevne og bidra til mental velvære.

1 av 5

Mange tar hensyn til allergier og intoleranser når de handler mat.

Rundt 18% i befolkningen tar hensyn til allergier og intoleranser når de velger mat og drikke. Mange av de uten faktisk påviste intoleranser, men ofte basert på egen erfaring med hvordan visse matvarer påvirker dem. Disse er overbevist om at glutenfritt, laktosefritt eller andre spesialdietter fremmer magehelse, reduserer betennelser og gir bedre helse.
49%

Halvparten av folket mener næringsrik mat gir god psykisk helse.

Næringsrik mat gir næring for både kropp og sjel. Det sier i hvert fall halvparten av befolkningen, som mener de oppnår bedre psykisk helse ved å velge næringsrik mat. Det er spesielt unge og kvinner som mener dette. (Joda, vi har også undersøkt hva de anser som næringsrikt, men det kan vi forklare et annet sted).

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendhistorier
Her var det tomt gitt.
trendretninger
tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no