10 INNSIKTER FOR
2022

Gjenbruks-gjennombrudd

Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
«Alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre avfall. Men å endre handlinger tar lenger tid enn å endre holdninger. Men nå skjer det noe. Luksus, glitter, bruk-og-kast er ute. Overflod tar seg dårlig ut på spisebordet, i garderoben og i folks etiske og moralske regnskap.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

Det har lenge vært slik at «alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre svinn. Men det tar lenger til å endre handlinger enn å endre holdninger. Nå ser det ut til å skje noe: Matsvinnet minker. Bruktsalg og gjenbruk av klær øker. Vanlige folk adopterer gjenbruksatferd vi tidligere forbandt med Løkka-hipstere, miljøidealister og nøysomme pensjonister. Det handler om både smak, verdier og - som alltid - økonomi.

hvorfor skjer det?

Prisene og rentene stiger og mange må stramme inn pengrbruken. Stadig flere er bevisst på bærekraft. Dessuten endrer smaken seg: vintage og autentisk kvalitet er på moten. Luksus og bruk-og-kast er ute. Overflod føles feil i  klesskapet, på matbordet og i ens eget etiske og moralske regnskap.  Flere velger å leie fremfor eie, spesielt yngre og byfolk. Matkjedene og husholdningene kaster mindre mat, og produsentene blir flinkere med emballasje og holdbarhet. Flere kjøper og selger brukt (forsendelser av kjøp og salg fra finn.no utgjør nå større trafikk i Postens nettverk enn brevpost). Delingsøkonomien og digitale markedsplasser har gjort gjenbruk tilgjengelig. Og kult.

hva betyr det?

Forbrukerne forventer at alle virksomheter tilbyr løsninger. For eksempel reparasjon, resirkulering og innbytte. Leie-, bytte- og låneordninger vil organiseres lokalt og digitalt. Flere vil prioritere varig kvalitet og måteholden ressursbruk. Men ikke for enhver pris, folk flest er ikke idealister. De vil ha produkter med kvalitet, også når de gjenbrukes. Noen må ta jobben med å kvalitetssikre. Til gjengjeld blir det aktuelt for stadig fler. Driverne for gjenbruk går  fra skam til lyst.

20%

1 av 5 har leid fremfor å kjøpe.

Andel i befolkningen som har leid eller lånt et produkt eller transportmiddel fremfor å kjøpe det selv i løpet av det siste året. Unge og urbane er overrepresentert. Selv om spørsmålet favner ganske bredt, tyder andelen på at mange ser leie som en smart løsning.
55%

Mange har bevisst redusert antall ting de eier.

Over halvparten av befolkningen sier de bevisst har redusert antall ting de eier i løpet av det siste året. Det stemmer godt med en trend vi har snakket om noen år: drømmen om et enklere liv med færre - men gjerne bedre - eiendeler.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no