10 INNSIKTER FOR
2021

Ekte essens

Kun det ekte og enkle er godt nok.
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Mange er lei av det overfladiske. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte produkter, ekte opplevelser, ekte mennesker og ekte relasjoner.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Stadig fler tar verdimessig (om ikke praktisk) avstand fra kommersialisering og overfladiskhet. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte mennesker og ekte relasjoner. Tacoen skal være slik den serveres i Mexico og vi reiser til fjerne strøk via matfatet så lenge det er ekte. Hytteturer og feriereiser som bringer oss tettest mulig på naturen, lokalmiljøet og de ekte menneskene og historiene der vi er. Fornyet interesse for historie, slekt og tilhørighet. Søken mot våre egne røtter, personlig og nasjonalt. Ikke på «Disney-måten» eller i form av flyktig underholdning. Men gjennom fordypning i litteratur, kunnskap og historie, gjerne via lange samtalepodcaster og dokumentarserier. Dybde og fokus gir ekte essens.

Hvorfor skjer det?

Mange er lei av det overfladiske. Kjendiser, underholdning, flyktige relasjoner, kjappe opplevelser, umiddelbar tilfredsstillelse, surfing på den kulturelle overflaten, mobiltelefonens grep om oppmerksomheten. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Legg til urolige tider, økende globalisering og bekymring for fremtiden, og vi har alle ingredienser i en trend mot autentisitet og essens.

Hva betyr det?

Essens handler om å skrelle bort all støy og alt overflødig til man sitter igjen med kjernen. For å oppnå balanse, fokus og minimalisme. Det innebærer fysisk og mental rydding, forenkling og søken etter det virkelig autentiske. Produkter, merkevarer og budskap som handler om dette vil treffe bredt i tiden fremover.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
Her var det tomt, gitt.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2021

Ekte essens

Mange er lei av det overfladiske. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte produkter, ekte opplevelser, ekte mennesker og ekte relasjoner.

Hva skjer?

Stadig fler tar verdimessig (om ikke praktisk) avstand fra kommersialisering og overfladiskhet. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte mennesker og ekte relasjoner. Tacoen skal være slik den serveres i Mexico og vi reiser til fjerne strøk via matfatet så lenge det er ekte. Hytteturer og feriereiser som bringer oss tettest mulig på naturen, lokalmiljøet og de ekte menneskene og historiene der vi er. Fornyet interesse for historie, slekt og tilhørighet. Søken mot våre egne røtter, personlig og nasjonalt. Ikke på «Disney-måten» eller i form av flyktig underholdning. Men gjennom fordypning i litteratur, kunnskap og historie, gjerne via lange samtalepodcaster og dokumentarserier. Dybde og fokus gir ekte essens.

Hvorfor skjer det?

Mange er lei av det overfladiske. Kjendiser, underholdning, flyktige relasjoner, kjappe opplevelser, umiddelbar tilfredsstillelse, surfing på den kulturelle overflaten, mobiltelefonens grep om oppmerksomheten. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Legg til urolige tider, økende globalisering og bekymring for fremtiden, og vi har alle ingredienser i en trend mot autentisitet og essens.

Hva betyr det?

Essens handler om å skrelle bort all støy og alt overflødig til man sitter igjen med kjernen. For å oppnå balanse, fokus og minimalisme. Det innebærer fysisk og mental rydding, forenkling og søken etter det virkelig autentiske. Produkter, merkevarer og budskap som handler om dette vil treffe bredt i tiden fremover.

Koblinger:

metatrender
trendhistorier
Tidligere innsikter
bransjer
Ingen aktuelle
Her var det tomt, gitt.
2021
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.