10 INNSIKTER FOR
2021

Ekte essens

Kun det ekte og enkle er godt nok.
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Mange er lei av det overfladiske. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte produkter, ekte opplevelser, ekte mennesker og ekte relasjoner.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Stadig fler tar verdimessig (om ikke praktisk) avstand fra kommersialisering og overfladiskhet. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte mennesker og ekte relasjoner. Tacoen skal være slik den serveres i Mexico og vi reiser til fjerne strøk via matfatet så lenge det er ekte. Hytteturer og feriereiser som bringer oss tettest mulig på naturen, lokalmiljøet og de ekte menneskene og historiene der vi er. Fornyet interesse for historie, slekt og tilhørighet. Søken mot våre egne røtter, personlig og nasjonalt. Ikke på «Disney-måten» eller i form av flyktig underholdning. Men gjennom fordypning i litteratur, kunnskap og historie, gjerne via lange samtalepodcaster og dokumentarserier. Dybde og fokus gir ekte essens.

Hvorfor skjer det?

Mange er lei av det overfladiske. Kjendiser, underholdning, flyktige relasjoner, kjappe opplevelser, umiddelbar tilfredsstillelse, surfing på den kulturelle overflaten, mobiltelefonens grep om oppmerksomheten. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Legg til urolige tider, økende globalisering og bekymring for fremtiden, og vi har alle ingredienser i en trend mot autentisitet og essens.

Hva betyr det?

Essens handler om å skrelle bort all støy og alt overflødig til man sitter igjen med kjernen. For å oppnå balanse, fokus og minimalisme. Det innebærer fysisk og mental rydding, forenkling og søken etter det virkelig autentiske. Produkter, merkevarer og budskap som handler om dette vil treffe bredt i tiden fremover.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no