10 INNSIKTER FOR
2024

Stoisk stolthet

Gamle tanker styrker sinnet.
Gamle tanker styrker sinnet.
Unge menn søker livsråd hos antikkens og YouTubes influensere.

Hva er nytt?

Unge vender seg til de gamle stoikere.

  • Økende bekymring for mental helse: Mental helse har blitt en hjertesak, spesielt blant unge, med økende rapportering av psykiske plager og sosial angst.
  • Advarsler mot sykeliggjøring: Eksperter og visse grupper, særlig unge menn, uttrykker bekymring for at overdreven fokus på mental helse kan føre til unødvendig sykeliggjøring av normale følelsesmessige utfordringer.
  • Stoisismens relevans og appell: Stoisisme, fremmet av moderne influensere og mediepersonligheter, vinner tilhengere blant unge menn ved å tilby en filosofi som verdsetter selvbeherskelse, visdom og måtehold, og understreker betydningen av å fokusere på det man kan kontrollere for å oppnå mental harmoni.

Hvorfor er det viktig?

Verdier som virker i uroens tid.

  • Ansvarliggjøring og mental robusthet: Det er en voksende aksept for å fremme individuelt ansvar for mental helse og lykke, noe som reflekteres i hvordan arbeidsgivere og markedsførere kommuniserer med målgrupper, spesielt unge menn.
  • Stoisisme og merkevarebygging: Stoisisme tilbyr verdier som selvkontroll og mental styrke, som kan være attraktive i markedsføringsbudskap og merkevarebygging, særlig i usikre tider.
  • Merkevareverdier som appellerer: Markedsførere oppfordres til å integrere verdier som kunnskap, pålitelighet, autentisitet, robusthet og ambisjon i sine merkevarer for å resonere med forbrukere som verdsetter disse egenskapene, eksemplifisert ved merkevarer som NRK, Google, Nike og Tesla.

Budskap om robusthet, mental styrke og vilje til å ta kontroll over eget liv appellerer til mange unge menn.
kort oppsummert

Gamle tanker styrker sinnet.

Unge vender seg til de gamle stoikere.

  • Økende bekymring for mental helse: Mental helse har blitt en hjertesak, spesielt blant unge, med økende rapportering av psykiske plager og sosial angst.
  • Advarsler mot sykeliggjøring: Eksperter og visse grupper, særlig unge menn, uttrykker bekymring for at overdreven fokus på mental helse kan føre til unødvendig sykeliggjøring av normale følelsesmessige utfordringer.
  • Stoisismens relevans og appell: Stoisisme, fremmet av moderne influensere og mediepersonligheter, vinner tilhengere blant unge menn ved å tilby en filosofi som verdsetter selvbeherskelse, visdom og måtehold, og understreker betydningen av å fokusere på det man kan kontrollere for å oppnå mental harmoni.

Hva er nytt?

1 av 4 nordmenn kjenner på sosial angst. Forekomsten av psykiske plager øker, spesielt blant unge. Mental helse er de unges hjertesak nummer én. Mediene fylles av temaet. Men nå kommer motaksjonen. Eksperter advarer mot overdreven fokus på mental helse, og frykter sykeliggjøring av helt normale bølgedaler de fleste opplever gjennom livet. Mangler vi robusthet, disiplin og evne til å ta selvstendig ansvar i møte med livets utfordringer? Det mener mange unge menn, i likhet med antikkens greske og romerske stoikere. Under koronapandemien ble stoisismen unge menns selvhjelpsfilosofi, via en flora av influensere i sosiale medier, og bekjennelser fra idrettsstjerner, milliardærer og spesialsoldater som unge menn gjerne ser opp til. Influensere som Ryan Holiday og mediepersonligheter som Joe Rogan introduserer nye generasjoner for antikkens influensere som Seneca og Marcus Aurelius. Hva er appellen? Stoismen fremhever selvbeherskelse, visdom, moralsk mot og måtehold som veien til lykke. En stoiker fokuserer på det han kan kontrollere - egne handlinger, tanker og reaksjoner - legger alt annet til side, og belønnes med harmonisk mental helse. Eller mer tabloid: Keep calm and man up!

Hvorfor er det viktig?

Diskusjonen om (unges) mental helse er i ferd med å modnes, og vil ta flere retninger. En av dem er en økende aksept for å stille krav til den enkelte, i erkjennelse av at den enkelte selv har ansvar for egen mentale helse og lykke. Dette har betydning for både arbeidsgivere og markedsførere. Budskap om robusthet, mental styrke og vilje til å ta kontroll over eget liv appellerer til mange unge menn, en målgruppe som for mange er vanskelig å nå. Men selvsagt ikke bare til dem, for i uroens tid byr stoisismen på verdier som virker. Fyll merkevaren med verdier som kunnskap, dybde og pålitelighet (tenk NRK, Google, DNB, NTNU); autentisk, prinsippfast og direkte (tenk Levis, Dr Martens, Tesla, Finansavisen); eller robust, ambisiøs og innflytelsesrik (tenk Nike, Rolex, Mercedes, Microsoft).

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
1 av 4

Sosial angst

Andel i befolkningen som ofte kjenner på sosial angst i hverdagen.
10%

Man up?

Andelen menn i befolkningen som mener beste måte å håndtere psykiske plager er å "bite tenna sammen" og fokusere på det man kan gjøre noe med. (4% blant kvinner).

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2024

Stoisk stolthet

Unge menn søker livsråd hos antikkens og YouTubes influensere.
Budskap om robusthet, mental styrke og vilje til å ta kontroll over eget liv appellerer til mange unge menn.

Hva er nytt?

1 av 4 nordmenn kjenner på sosial angst. Forekomsten av psykiske plager øker, spesielt blant unge. Mental helse er de unges hjertesak nummer én. Mediene fylles av temaet. Men nå kommer motaksjonen. Eksperter advarer mot overdreven fokus på mental helse, og frykter sykeliggjøring av helt normale bølgedaler de fleste opplever gjennom livet. Mangler vi robusthet, disiplin og evne til å ta selvstendig ansvar i møte med livets utfordringer? Det mener mange unge menn, i likhet med antikkens greske og romerske stoikere. Under koronapandemien ble stoisismen unge menns selvhjelpsfilosofi, via en flora av influensere i sosiale medier, og bekjennelser fra idrettsstjerner, milliardærer og spesialsoldater som unge menn gjerne ser opp til. Influensere som Ryan Holiday og mediepersonligheter som Joe Rogan introduserer nye generasjoner for antikkens influensere som Seneca og Marcus Aurelius. Hva er appellen? Stoismen fremhever selvbeherskelse, visdom, moralsk mot og måtehold som veien til lykke. En stoiker fokuserer på det han kan kontrollere - egne handlinger, tanker og reaksjoner - legger alt annet til side, og belønnes med harmonisk mental helse. Eller mer tabloid: Keep calm and man up!

Hvorfor er det viktig?

Diskusjonen om (unges) mental helse er i ferd med å modnes, og vil ta flere retninger. En av dem er en økende aksept for å stille krav til den enkelte, i erkjennelse av at den enkelte selv har ansvar for egen mentale helse og lykke. Dette har betydning for både arbeidsgivere og markedsførere. Budskap om robusthet, mental styrke og vilje til å ta kontroll over eget liv appellerer til mange unge menn, en målgruppe som for mange er vanskelig å nå. Men selvsagt ikke bare til dem, for i uroens tid byr stoisismen på verdier som virker. Fyll merkevaren med verdier som kunnskap, dybde og pålitelighet (tenk NRK, Google, DNB, NTNU); autentisk, prinsippfast og direkte (tenk Levis, Dr Martens, Tesla, Finansavisen); eller robust, ambisiøs og innflytelsesrik (tenk Nike, Rolex, Mercedes, Microsoft).

1 av 4
10%

Sosial angst

Andel i befolkningen som ofte kjenner på sosial angst i hverdagen.

Man up?

Andelen menn i befolkningen som mener beste måte å håndtere psykiske plager er å "bite tenna sammen" og fokusere på det man kan gjøre noe med. (4% blant kvinner).
2024
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.