10 INNSIKTER FOR
2024

Stoisk stolthet

Gamle tanker styrker sinnet.
Gamle tanker styrker sinnet.
Unge menn søker livsråd hos antikkens og YouTubes influensere.

Hva er nytt?

Unge vender seg til de gamle stoikere.

  • Økende bekymring for mental helse: Mental helse har blitt en hjertesak, spesielt blant unge, med økende rapportering av psykiske plager og sosial angst.
  • Advarsler mot sykeliggjøring: Eksperter og visse grupper, særlig unge menn, uttrykker bekymring for at overdreven fokus på mental helse kan føre til unødvendig sykeliggjøring av normale følelsesmessige utfordringer.
  • Stoisismens relevans og appell: Stoisisme, fremmet av moderne influensere og mediepersonligheter, vinner tilhengere blant unge menn ved å tilby en filosofi som verdsetter selvbeherskelse, visdom og måtehold, og understreker betydningen av å fokusere på det man kan kontrollere for å oppnå mental harmoni.

Hvorfor er det viktig?

Verdier som virker i uroens tid.

  • Ansvarliggjøring og mental robusthet: Det er en voksende aksept for å fremme individuelt ansvar for mental helse og lykke, noe som reflekteres i hvordan arbeidsgivere og markedsførere kommuniserer med målgrupper, spesielt unge menn.
  • Stoisisme og merkevarebygging: Stoisisme tilbyr verdier som selvkontroll og mental styrke, som kan være attraktive i markedsføringsbudskap og merkevarebygging, særlig i usikre tider.
  • Merkevareverdier som appellerer: Markedsførere oppfordres til å integrere verdier som kunnskap, pålitelighet, autentisitet, robusthet og ambisjon i sine merkevarer for å resonere med forbrukere som verdsetter disse egenskapene, eksemplifisert ved merkevarer som NRK, Google, Nike og Tesla.

Budskap om robusthet, mental styrke og vilje til å ta kontroll over eget liv appellerer til mange unge menn.
kort oppsummert

Gamle tanker styrker sinnet.

Unge vender seg til de gamle stoikere.

  • Økende bekymring for mental helse: Mental helse har blitt en hjertesak, spesielt blant unge, med økende rapportering av psykiske plager og sosial angst.
  • Advarsler mot sykeliggjøring: Eksperter og visse grupper, særlig unge menn, uttrykker bekymring for at overdreven fokus på mental helse kan føre til unødvendig sykeliggjøring av normale følelsesmessige utfordringer.
  • Stoisismens relevans og appell: Stoisisme, fremmet av moderne influensere og mediepersonligheter, vinner tilhengere blant unge menn ved å tilby en filosofi som verdsetter selvbeherskelse, visdom og måtehold, og understreker betydningen av å fokusere på det man kan kontrollere for å oppnå mental harmoni.

Hva er nytt?

1 av 4 nordmenn kjenner på sosial angst. Forekomsten av psykiske plager øker, spesielt blant unge. Mental helse er de unges hjertesak nummer én. Mediene fylles av temaet. Men nå kommer motaksjonen. Eksperter advarer mot overdreven fokus på mental helse, og frykter sykeliggjøring av helt normale bølgedaler de fleste opplever gjennom livet. Mangler vi robusthet, disiplin og evne til å ta selvstendig ansvar i møte med livets utfordringer? Det mener mange unge menn, i likhet med antikkens greske og romerske stoikere. Under koronapandemien ble stoisismen unge menns selvhjelpsfilosofi, via en flora av influensere i sosiale medier, og bekjennelser fra idrettsstjerner, milliardærer og spesialsoldater som unge menn gjerne ser opp til. Influensere som Ryan Holiday og mediepersonligheter som Joe Rogan introduserer nye generasjoner for antikkens influensere som Seneca og Marcus Aurelius. Hva er appellen? Stoismen fremhever selvbeherskelse, visdom, moralsk mot og måtehold som veien til lykke. En stoiker fokuserer på det han kan kontrollere - egne handlinger, tanker og reaksjoner - legger alt annet til side, og belønnes med harmonisk mental helse. Eller mer tabloid: Keep calm and man up!

Hvorfor er det viktig?

Diskusjonen om (unges) mental helse er i ferd med å modnes, og vil ta flere retninger. En av dem er en økende aksept for å stille krav til den enkelte, i erkjennelse av at den enkelte selv har ansvar for egen mentale helse og lykke. Dette har betydning for både arbeidsgivere og markedsførere. Budskap om robusthet, mental styrke og vilje til å ta kontroll over eget liv appellerer til mange unge menn, en målgruppe som for mange er vanskelig å nå. Men selvsagt ikke bare til dem, for i uroens tid byr stoisismen på verdier som virker. Fyll merkevaren med verdier som kunnskap, dybde og pålitelighet (tenk NRK, Google, DNB, NTNU); autentisk, prinsippfast og direkte (tenk Levis, Dr Martens, Tesla, Finansavisen); eller robust, ambisiøs og innflytelsesrik (tenk Nike, Rolex, Mercedes, Microsoft).

1 av 4

Sosial angst

Andel i befolkningen som ofte kjenner på sosial angst i hverdagen.
10%

Man up?

Andelen menn i befolkningen som mener beste måte å håndtere psykiske plager er å "bite tenna sammen" og fokusere på det man kan gjøre noe med. (4% blant kvinner).

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no