10 INNSIKTER FOR
2023

Stilling: Influenser

Bedrifter ansetter påvirkere.
Bedrifter ansetter påvirkere.
Når personlige medier blir massemedier, er det bedre å eie enn å leie influensere.

Hva er nytt?

Utviklingen går fra massemedier mot personlige medier.
Merkevarer og virksomheter jobber med influensere, og noen ansetter sine egne.
"Påvirker" vil bli en egen stillingstittel for mange virksomheter i fremtiden.
Influensere er effektive for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge.
Ansettelse av egne influensere gir merkevarer og virksomheter kontroll over kommunikasjonsmiksen

Hvorfor er det viktig?

Mennesker knytter seg til mennesker, ikke merkevarer.
Personlige medier utfordrer massemedier, og det kreves ekthet og relaterbarhet for å få gjennomslag.
In-house influensere gir full kontroll over budskap og kanaler, men krever kreativitet og talent for sosiale medier for å skape engasjerende innhold.
kort oppsummert

Bedrifter ansetter påvirkere.

Utviklingen går fra massemedier mot personlige medier.
Merkevarer og virksomheter jobber med influensere, og noen ansetter sine egne.
"Påvirker" vil bli en egen stillingstittel for mange virksomheter i fremtiden.
Influensere er effektive for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge.
Ansettelse av egne influensere gir merkevarer og virksomheter kontroll over kommunikasjonsmiksen

Hva er nytt?

Utviklingen dreier seg fra massemedier mot personlige medier. Mange merkevarer og virksomheter jobber med influensere, men nå går mange et skritt videre og ansetter sine egne. «Påvirker» blir en egen stillingstittel i mange virksomheter fremover. Influensere er utvilsomt effektive kanaler for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge. Men stadig nye påvirkere utvider nedslagsfeltet til nye temaer (som arbeidsliv, helse, økonomi) og nye målgrupper (som familier, godt voksne). Utviklingen er interessant for merkevarer og virksomheter som ønsker direkte relasjoner med sine kunder. Noen foretrekker å ta kontroll ved å utvikle eller ansette sine egne influensere, integrert i kanal- og kommunikasjonsmiksen.

Hvorfor er det viktig?

Vi knytter oss til mennesker, ikke merkevarer. Når massemedier utfordres av personlige medier, må du by på deg selv, være ekte og relaterbar for å få gjennomslag. Folk stoler mer på virksomheter og merkevarer som viser et ekte og autentisk menneskelig ansikt. In-house influensere som fronter bedriften kan være et slikt ansikt. Dermed sikrer bedriften full kontroll over eget budskap og kanal, fremfor å satse på en «ekstern» influenser med omdømmerisikoen som følger med. Skal man lykkes med en in-house strategi kreves folk med kreativitet og solid talent for sosiale medier. Konkurransen blir tøff om de som virkelig kan skape engasjerende innhold. Er du heldig finner du kanskje noen blant de som allerede jobber hos deg.

Hva betyr det?

Flere bedrifter vil ansette eller utvikle egne in-house influensere fremover som del av satsningen på content marketing i egne kanaler.

  • Influenser, eller påvirker, blir en yrkestittel og karrierevei i kommunikasjonsavdelingen for talenter som virkelig vet å lage godt, engasjerende og relaterbart innhold.
  • Godt innhold og effektive influensere krever større åpenhet om interne forhold i bedriften, på godt og vondt. Du blir raskt gjennomskuet hvis behandler personlige medier som reklame som kan styres slik du vil. Du må slippe kontrollen hvis du vil være autentisk (og det må du være).
  • Du trenger verken kjendiser eller kule SoMe-profiler for å fronte deg og din virksomhet. Jo mer ekte de er, jo bedre. Driver du med gravemaskiner bruker du en ekte gravemaskinfører med sjarm og personlighet.
31%

Kjøp i påvirket tilstand

En av tre nordmenn har kjøpt noe (produkt, tjeneste) etter anbefaling fra influenser i sosiale medier i løpet av det siste året.
22%

Mange skapere

Mer enn hver femte i befolkningen har selv publisert innhold på nett eller sosiale medier med hensikt å nå et større publikum enn bare venner og kjente. "Alle" kan skape sine personlige medier.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no