Utviklingen dreier seg fra massemedier mot personlige medier. Mange merkevarer og virksomheter jobber med influensere, men nå går mange et skritt videre og ansetter sine egne. «Påvirker» blir en egen stillingstittel i mange virksomheter fremover. Influensere er utvilsomt effektive kanaler for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge. Men stadig nye påvirkere utvider nedslagsfeltet til nye temaer (som arbeidsliv, helse, økonomi) og nye målgrupper (som familier, godt voksne). Utviklingen er interessant for merkevarer og virksomheter som ønsker direkte relasjoner med sine kunder. Noen foretrekker å ta kontroll ved å utvikle eller ansette sine egne influensere, integrert i kanal- og kommunikasjonsmiksen.
Vi knytter oss til mennesker, ikke merkevarer. Når massemedier utfordres av personlige medier, må du by på deg selv, være ekte og relaterbar for å få gjennomslag. Folk stoler mer på virksomheter og merkevarer som viser et ekte og autentisk menneskelig ansikt. In-house influensere som fronter bedriften kan være et slikt ansikt. Dermed sikrer bedriften full kontroll over eget budskap og kanal, fremfor å satse på en «ekstern» influenser med omdømmerisikoen som følger med. Skal man lykkes med en in-house strategi kreves folk med kreativitet og solid talent for sosiale medier. Konkurransen blir tøff om de som virkelig kan skape engasjerende innhold. Er du heldig finner du kanskje noen blant de som allerede jobber hos deg.
Flere bedrifter vil ansette eller utvikle egne in-house influensere fremover som del av satsningen på content marketing i egne kanaler.
Utviklingen dreier seg fra massemedier mot personlige medier. Mange merkevarer og virksomheter jobber med influensere, men nå går mange et skritt videre og ansetter sine egne. «Påvirker» blir en egen stillingstittel i mange virksomheter fremover. Influensere er utvilsomt effektive kanaler for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge. Men stadig nye påvirkere utvider nedslagsfeltet til nye temaer (som arbeidsliv, helse, økonomi) og nye målgrupper (som familier, godt voksne). Utviklingen er interessant for merkevarer og virksomheter som ønsker direkte relasjoner med sine kunder. Noen foretrekker å ta kontroll ved å utvikle eller ansette sine egne influensere, integrert i kanal- og kommunikasjonsmiksen.
Vi knytter oss til mennesker, ikke merkevarer. Når massemedier utfordres av personlige medier, må du by på deg selv, være ekte og relaterbar for å få gjennomslag. Folk stoler mer på virksomheter og merkevarer som viser et ekte og autentisk menneskelig ansikt. In-house influensere som fronter bedriften kan være et slikt ansikt. Dermed sikrer bedriften full kontroll over eget budskap og kanal, fremfor å satse på en «ekstern» influenser med omdømmerisikoen som følger med. Skal man lykkes med en in-house strategi kreves folk med kreativitet og solid talent for sosiale medier. Konkurransen blir tøff om de som virkelig kan skape engasjerende innhold. Er du heldig finner du kanskje noen blant de som allerede jobber hos deg.
Flere bedrifter vil ansette eller utvikle egne in-house influensere fremover som del av satsningen på content marketing i egne kanaler.