10 INNSIKTER FOR
2023

Stilling: Influenser

Bedrifter ansetter påvirkere.
Bedrifter ansetter påvirkere.
Når personlige medier blir massemedier, er det bedre å eie enn å leie influensere.

Hva er nytt?

Utviklingen går fra massemedier mot personlige medier.
Merkevarer og virksomheter jobber med influensere, og noen ansetter sine egne.
"Påvirker" vil bli en egen stillingstittel for mange virksomheter i fremtiden.
Influensere er effektive for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge.
Ansettelse av egne influensere gir merkevarer og virksomheter kontroll over kommunikasjonsmiksen

Hvorfor er det viktig?

Mennesker knytter seg til mennesker, ikke merkevarer.
Personlige medier utfordrer massemedier, og det kreves ekthet og relaterbarhet for å få gjennomslag.
In-house influensere gir full kontroll over budskap og kanaler, men krever kreativitet og talent for sosiale medier for å skape engasjerende innhold.
kort oppsummert

Bedrifter ansetter påvirkere.

Utviklingen går fra massemedier mot personlige medier.
Merkevarer og virksomheter jobber med influensere, og noen ansetter sine egne.
"Påvirker" vil bli en egen stillingstittel for mange virksomheter i fremtiden.
Influensere er effektive for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge.
Ansettelse av egne influensere gir merkevarer og virksomheter kontroll over kommunikasjonsmiksen

Hva er nytt?

Utviklingen dreier seg fra massemedier mot personlige medier. Mange merkevarer og virksomheter jobber med influensere, men nå går mange et skritt videre og ansetter sine egne. «Påvirker» blir en egen stillingstittel i mange virksomheter fremover. Influensere er utvilsomt effektive kanaler for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge. Men stadig nye påvirkere utvider nedslagsfeltet til nye temaer (som arbeidsliv, helse, økonomi) og nye målgrupper (som familier, godt voksne). Utviklingen er interessant for merkevarer og virksomheter som ønsker direkte relasjoner med sine kunder. Noen foretrekker å ta kontroll ved å utvikle eller ansette sine egne influensere, integrert i kanal- og kommunikasjonsmiksen.

Hvorfor er det viktig?

Vi knytter oss til mennesker, ikke merkevarer. Når massemedier utfordres av personlige medier, må du by på deg selv, være ekte og relaterbar for å få gjennomslag. Folk stoler mer på virksomheter og merkevarer som viser et ekte og autentisk menneskelig ansikt. In-house influensere som fronter bedriften kan være et slikt ansikt. Dermed sikrer bedriften full kontroll over eget budskap og kanal, fremfor å satse på en «ekstern» influenser med omdømmerisikoen som følger med. Skal man lykkes med en in-house strategi kreves folk med kreativitet og solid talent for sosiale medier. Konkurransen blir tøff om de som virkelig kan skape engasjerende innhold. Er du heldig finner du kanskje noen blant de som allerede jobber hos deg.

Hva betyr det?

Flere bedrifter vil ansette eller utvikle egne in-house influensere fremover som del av satsningen på content marketing i egne kanaler.

  • Influenser, eller påvirker, blir en yrkestittel og karrierevei i kommunikasjonsavdelingen for talenter som virkelig vet å lage godt, engasjerende og relaterbart innhold.
  • Godt innhold og effektive influensere krever større åpenhet om interne forhold i bedriften, på godt og vondt. Du blir raskt gjennomskuet hvis behandler personlige medier som reklame som kan styres slik du vil. Du må slippe kontrollen hvis du vil være autentisk (og det må du være).
  • Du trenger verken kjendiser eller kule SoMe-profiler for å fronte deg og din virksomhet. Jo mer ekte de er, jo bedre. Driver du med gravemaskiner bruker du en ekte gravemaskinfører med sjarm og personlighet.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
31%

Kjøp i påvirket tilstand

En av tre nordmenn har kjøpt noe (produkt, tjeneste) etter anbefaling fra influenser i sosiale medier i løpet av det siste året.
22%

Mange skapere

Mer enn hver femte i befolkningen har selv publisert innhold på nett eller sosiale medier med hensikt å nå et større publikum enn bare venner og kjente. "Alle" kan skape sine personlige medier.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Stilling: Influenser

Når personlige medier blir massemedier, er det bedre å eie enn å leie influensere.

Hva er nytt?

Utviklingen dreier seg fra massemedier mot personlige medier. Mange merkevarer og virksomheter jobber med influensere, men nå går mange et skritt videre og ansetter sine egne. «Påvirker» blir en egen stillingstittel i mange virksomheter fremover. Influensere er utvilsomt effektive kanaler for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt overfor unge. Men stadig nye påvirkere utvider nedslagsfeltet til nye temaer (som arbeidsliv, helse, økonomi) og nye målgrupper (som familier, godt voksne). Utviklingen er interessant for merkevarer og virksomheter som ønsker direkte relasjoner med sine kunder. Noen foretrekker å ta kontroll ved å utvikle eller ansette sine egne influensere, integrert i kanal- og kommunikasjonsmiksen.

Hvorfor er det viktig?

Vi knytter oss til mennesker, ikke merkevarer. Når massemedier utfordres av personlige medier, må du by på deg selv, være ekte og relaterbar for å få gjennomslag. Folk stoler mer på virksomheter og merkevarer som viser et ekte og autentisk menneskelig ansikt. In-house influensere som fronter bedriften kan være et slikt ansikt. Dermed sikrer bedriften full kontroll over eget budskap og kanal, fremfor å satse på en «ekstern» influenser med omdømmerisikoen som følger med. Skal man lykkes med en in-house strategi kreves folk med kreativitet og solid talent for sosiale medier. Konkurransen blir tøff om de som virkelig kan skape engasjerende innhold. Er du heldig finner du kanskje noen blant de som allerede jobber hos deg.

Hva betyr det?

Flere bedrifter vil ansette eller utvikle egne in-house influensere fremover som del av satsningen på content marketing i egne kanaler.

  • Influenser, eller påvirker, blir en yrkestittel og karrierevei i kommunikasjonsavdelingen for talenter som virkelig vet å lage godt, engasjerende og relaterbart innhold.
  • Godt innhold og effektive influensere krever større åpenhet om interne forhold i bedriften, på godt og vondt. Du blir raskt gjennomskuet hvis behandler personlige medier som reklame som kan styres slik du vil. Du må slippe kontrollen hvis du vil være autentisk (og det må du være).
  • Du trenger verken kjendiser eller kule SoMe-profiler for å fronte deg og din virksomhet. Jo mer ekte de er, jo bedre. Driver du med gravemaskiner bruker du en ekte gravemaskinfører med sjarm og personlighet.
31%
22%

Kjøp i påvirket tilstand

En av tre nordmenn har kjøpt noe (produkt, tjeneste) etter anbefaling fra influenser i sosiale medier i løpet av det siste året.

Mange skapere

Mer enn hver femte i befolkningen har selv publisert innhold på nett eller sosiale medier med hensikt å nå et større publikum enn bare venner og kjente. "Alle" kan skape sine personlige medier.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.