Digitalisering og globalisering har åpnet en ny verden for markedsførere, men mange har gått seg vill i jungelen av komplekse verktøy som øker avstanden mellom merkevarer og forbrukere. Både forbrukere og myndigheter har gått lei, og nå kommer reaksjonen: EU's datalover begrenser muligheten for sporing; Apple og tech-gigantene sperrer for persontilpasset reklame; annonsører som Walmart og IKEA bygger sine egne annonseunivers. Markedsførere tvinges tilbake til røttene, til det som alltid har fungert. Fra rike kundedata til kampanjer som engasjerer. Fra kompliserte prisstrategier til enkle mekanikker. Færre chatbots, flere samtaler med levende mennesker. Fra algoritmer til autentisitet.
EU's strengere datalover tvinger markedsførere til å revurdere sin innsamling og bruk av persondata. Etter år med digital akselerasjon tar folk grep for å gjenopprette kontrollen over sitt digitale liv. Mange, særlig de yngste, ønsker å redusere egen skjermbruk. I Sverige blokkerer allerede syv av ti Apple-brukere sporing mellom apper. Mange er lei av slitsomt "oppsøkende", algoritmestyrt reklame i digitale kanaler. To av tre norske forbrukere sier de unngår merker med masete reklame. Bransjen har lenge snakket om reklametretthet, og nå er den her.
Markedsførere bør lete frem gammel kunnskap om direkte kanaler for å bygge ekte relasjoner. De som er vant til å jobbe med detaljerte kundedata og presise målgruppeprofiler må tilpasse seg. De som evner å revitalisere "klassiske" teknikker og verktøy har nå en unik sjanse til å bygge meningsfulle, varige og direkte relasjoner med kundene. Enkle mekanikker fungerer fortsatt: "Tre for to", og god gammeldags personlig kundeservice går aldri av moten. I dagens overdigitaliserte markedsføringslandskap vil flere søke merkevarer som er hjelpsomme, tilgjengelige, ærlige og byr på seg selv. Og ikke minst som bygger fellesskap med kundens verdier og interesser i sentrum, ikke sine egne.
Digitalisering og globalisering har åpnet en ny verden for markedsførere, men mange har gått seg vill i jungelen av komplekse verktøy som øker avstanden mellom merkevarer og forbrukere. Både forbrukere og myndigheter har gått lei, og nå kommer reaksjonen: EU's datalover begrenser muligheten for sporing; Apple og tech-gigantene sperrer for persontilpasset reklame; annonsører som Walmart og IKEA bygger sine egne annonseunivers. Markedsførere tvinges tilbake til røttene, til det som alltid har fungert. Fra rike kundedata til kampanjer som engasjerer. Fra kompliserte prisstrategier til enkle mekanikker. Færre chatbots, flere samtaler med levende mennesker. Fra algoritmer til autentisitet.
EU's strengere datalover tvinger markedsførere til å revurdere sin innsamling og bruk av persondata. Etter år med digital akselerasjon tar folk grep for å gjenopprette kontrollen over sitt digitale liv. Mange, særlig de yngste, ønsker å redusere egen skjermbruk. I Sverige blokkerer allerede syv av ti Apple-brukere sporing mellom apper. Mange er lei av slitsomt "oppsøkende", algoritmestyrt reklame i digitale kanaler. To av tre norske forbrukere sier de unngår merker med masete reklame. Bransjen har lenge snakket om reklametretthet, og nå er den her.
Markedsførere bør lete frem gammel kunnskap om direkte kanaler for å bygge ekte relasjoner. De som er vant til å jobbe med detaljerte kundedata og presise målgruppeprofiler må tilpasse seg. De som evner å revitalisere "klassiske" teknikker og verktøy har nå en unik sjanse til å bygge meningsfulle, varige og direkte relasjoner med kundene. Enkle mekanikker fungerer fortsatt: "Tre for to", og god gammeldags personlig kundeservice går aldri av moten. I dagens overdigitaliserte markedsføringslandskap vil flere søke merkevarer som er hjelpsomme, tilgjengelige, ærlige og byr på seg selv. Og ikke minst som bygger fellesskap med kundens verdier og interesser i sentrum, ikke sine egne.