10 INNSIKTER FOR
2025

Back to basics

Fra algoritmer til autentisitet.
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Digitalisering og globalisering har åpnet en ny verden for markedsførere, men mange har gått seg vill i jungelen av komplekse verktøy som øker avstanden mellom merkevarer og forbrukere. Både forbrukere og myndigheter har gått lei, og nå kommer reaksjonen: EU's datalover begrenser muligheten for sporing; Apple og tech-gigantene sperrer for persontilpasset reklame; annonsører som Walmart og IKEA bygger sine egne annonseunivers. Markedsførere tvinges tilbake til røttene, til det som alltid har fungert. Fra rike kundedata til kampanjer som engasjerer. Fra kompliserte  prisstrategier til enkle mekanikker. Færre chatbots, flere samtaler med levende mennesker. Fra algoritmer til autentisitet.

Hvorfor skjer det?

EU's strengere datalover tvinger markedsførere til å revurdere sin innsamling og bruk av persondata. Etter år med digital akselerasjon tar folk grep for å gjenopprette kontrollen over sitt digitale liv. Mange, særlig de yngste, ønsker å redusere egen skjermbruk. I Sverige blokkerer allerede syv av ti Apple-brukere sporing mellom apper. Mange er lei av slitsomt "oppsøkende", algoritmestyrt reklame i digitale kanaler. To av tre norske forbrukere sier de unngår merker med masete reklame. Bransjen har lenge snakket om reklametretthet, og nå er den her.

Hvorfor er det viktig?

Markedsførere bør lete frem gammel kunnskap om direkte kanaler for å bygge ekte relasjoner. De som er vant til å jobbe med detaljerte kundedata og presise målgruppeprofiler må tilpasse seg. De som evner å revitalisere "klassiske" teknikker og verktøy har nå en unik sjanse til å bygge meningsfulle, varige og direkte relasjoner med kundene. Enkle mekanikker fungerer fortsatt: "Tre for to", og god gammeldags personlig kundeservice går aldri av moten. I dagens overdigitaliserte markedsføringslandskap vil flere søke merkevarer som er hjelpsomme, tilgjengelige, ærlige og byr på seg selv. Og ikke minst som bygger fellesskap med kundens verdier og interesser i sentrum, ikke sine egne.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
63 %

Ikke mas!

Andel forbrukere som sier de unngår merker med masete reklame.
69 %

Sporingssperre.

Andel svenske IOS (Apple) brukere som har stengt muligheten for reklamesporing (cookies).

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

metatrender
trendretninger
Her var det tomt gitt.
tidligere innsikter

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Back to basics

Salg trenger ikke være komplisert.
Bransjen har lenge snakket om reklametretthet, og nå er den her.

Hva er nytt?

Digitalisering og globalisering har åpnet en ny verden for markedsførere, men mange har gått seg vill i jungelen av komplekse verktøy som øker avstanden mellom merkevarer og forbrukere. Både forbrukere og myndigheter har gått lei, og nå kommer reaksjonen: EU's datalover begrenser muligheten for sporing; Apple og tech-gigantene sperrer for persontilpasset reklame; annonsører som Walmart og IKEA bygger sine egne annonseunivers. Markedsførere tvinges tilbake til røttene, til det som alltid har fungert. Fra rike kundedata til kampanjer som engasjerer. Fra kompliserte  prisstrategier til enkle mekanikker. Færre chatbots, flere samtaler med levende mennesker. Fra algoritmer til autentisitet.

Hvorfor skjer det?

EU's strengere datalover tvinger markedsførere til å revurdere sin innsamling og bruk av persondata. Etter år med digital akselerasjon tar folk grep for å gjenopprette kontrollen over sitt digitale liv. Mange, særlig de yngste, ønsker å redusere egen skjermbruk. I Sverige blokkerer allerede syv av ti Apple-brukere sporing mellom apper. Mange er lei av slitsomt "oppsøkende", algoritmestyrt reklame i digitale kanaler. To av tre norske forbrukere sier de unngår merker med masete reklame. Bransjen har lenge snakket om reklametretthet, og nå er den her.

Hvorfor er det viktig?

Markedsførere bør lete frem gammel kunnskap om direkte kanaler for å bygge ekte relasjoner. De som er vant til å jobbe med detaljerte kundedata og presise målgruppeprofiler må tilpasse seg. De som evner å revitalisere "klassiske" teknikker og verktøy har nå en unik sjanse til å bygge meningsfulle, varige og direkte relasjoner med kundene. Enkle mekanikker fungerer fortsatt: "Tre for to", og god gammeldags personlig kundeservice går aldri av moten. I dagens overdigitaliserte markedsføringslandskap vil flere søke merkevarer som er hjelpsomme, tilgjengelige, ærlige og byr på seg selv. Og ikke minst som bygger fellesskap med kundens verdier og interesser i sentrum, ikke sine egne.

63 %
69 %

Ikke mas!

Andel forbrukere som sier de unngår merker med masete reklame.

Sporingssperre.

Andel svenske IOS (Apple) brukere som har stengt muligheten for reklamesporing (cookies).
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.