Den Autentiske forbruker

Folk reagerer mot fake og flyktighet med en lengsel etter produkter, merkevarer og mennesker som er hel ved.
Aktuell siden
2023

Vi begynner å gå lei av det raske og overfladiske, nå vil vil ha det ekte og essensielle.

Overfladiskhet og flyktighet preger dagens samfunn tenker du kanskje. Folk som bygger image og spiller roller. Fake og fantasi. Du kan ha rett, men det er ikke det folk faktisk vil ha. Nettopp en slik kultur skaper den dragningen mot det ekte og autentiske som vokser frem. Autentisitet er folk som byr på seg selv. Merkevarer og politikere til å stole på. Taco slik de lager den i Mexico. Bestemors eplesaft. Folk trenger det autentiske som kontrast til det moderne, masseproduserte. Autentisitet handler om troverdighet. Å være ærlig om hvem du er og hva du mener, med ryggrad til å stå for det. Autentisitet er å være ekte og personlig, by på seg selv uten å late som man er noe annet. I Norge har vi et godt begrep for det: Hel ved. Ingen kompliment henger høyere, ingen kvalitet er mer verdt. Ikke bare for mennesker, men for produkter, steder, merkevarer og organisasjoner.

Forbrukerne er på en emosjonell søken etter essens; det som står igjen når det overflødige og overfladiske strippes vekk. Det enkle, intuitive og sanselige, med høy kvalitet. Ta mat som eksempel: Essensen av mat er rene, ekte og enkle smaker i balanse. Mat som kommer fra et bestemt sted eller kultur. Folk søker det samme ellers i livet. Ekte relasjoner. Ekte opplevelser. Ekte kommunikasjon fra merkevarer som viser ansikt, strippet for reklamespråk og jåleri. Løsningen er å by på seg selv og bygge genuine fellesskap og relasjoner med kundene. For eksempel ved å hjelpe, dele, underholde eller tilrettelegge for debatt med høyde under taket og rom for alle, også de du er uenig med.

Favorittnavn

No(r)a
De mest populære navnene for nyfødte i 2021 var Nora for jenter og Noa/Noah for gutter.
Kilde:
SSB
historiens hovedtemaer

Trendretninger

Siden
2023
Ekte Essens
Kun det ekte er godt nok for de som vil helt inn til kjernen.

Hva er nytt? 

Mange er lei av det overfladiske. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte produkter, ekte opplevelser, ekte mennesker og ekte relasjoner. Tacoen skal være slik den serveres i Mexico og vi reiser til fjerne strøk via matfatet så lenge det er ekte. Hytteturer og feriereiser som bringer oss tettest mulig på naturen, lokalmiljøet og de ekte menneskene og historiene der vi er.

  • Fornyet interesse for historie, slekt og tilhørighet. Søken mot våre egne røtter, personlig og nasjonalt.

Hvorfor er det viktig?

Essens handler om å skrelle bort all støy og alt overflødig til man sitter igjen med kjernen. For å oppnå balanse, fokus og minimalisme. Det innebærer fysisk og mental rydding, forenkling og søken etter det virkelig autentiske.

les mer
Siden
2019
Ekte Empatisk
Relasjoner og respekt skapes ved å virkelig bry seg.

Folkets hjertesaker er sosiale saker. De nære ting betyr mest: Psykisk helse, ensomhet og inkludering er økende samfunnsutfordringer, spesielt i etterkant av koronapandemien. Bærekraftsbegrepet er utvidet til å også omfatte sosialt samfunnsansvar, ikke bare klima og miljø. Stadig flere bedrifter adopterer sosiale hjertesaker. Det handler om å vise empati, sosialt engasjement og bidra til et bedre, varmere og mer inkluderende samfunn.

les mer
Siden
Siden
2019
Human Touch
Det digitale og menneskelige smelter sammen.

Forbrukere søker det menneskelige, ekte og nære. Digitale og fysiske brukeropplevelser bør være enkle, inkluderende og naturlige fremfor kompliserte og fremmedgjørende. Ny teknologi som AI, talestyring og håndbevegelser gjør samspillet mellom menneske og teknologi mer naturlig. Ny teknologi bidrar til mer sømløse interaksjoner og naturlig, intimt samspill mellom menneske og maskin. Brukeropplevelsen er den nye merkevaren.

les mer

Inspirasjon fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

For 2 år siden bodde 22-åringen Khaby Lame i en kommunal leilighet i Torino, Italia med sine arbeidsledige, senegalesiske foreldre. Under korona mistet han sin egen fabrikkjobb, og begynte å lage sine egne småsarkastiske og selv(ironiske) vrier på populære TikTok-videoer og -trender fra kjøkkenbordet hjemme.  Det funket. I dag har han egen agent som bidrar til at han kan hente inntekter som anslås til 150 millioner kroner årlig. Sommeren 2022 passerte han amerikanske Charli D´Amelio og ble verdens største TikTok´er. Begge nærmer seg 150 millioner (!) følgere. Det er ikke tilfeldig at Lame´s naturlige sjarm og enkle, men morsomme, snutter danker ut proffe og polerte influensere med store produksjonsapparater. Verden, og de unge, søker autentisitet, sjarme og ekte, ærlig innhold.

En liten samling av Khabys TikTok-videoer

Hjemmekoselig på kontoret

Tiden med lysstoffrør og hvite vegger er forbi. Siste trend i kontorinnredning er at det skal være hjemmekoselig. IT-selskaper som Forte Digital prøver å gjenskape hjemmekontorfølelsen på kontoret for å lokke ansatte på jobb med dype sofaer, blomster, intime arbeidsrom og lekkert design. Interiørarkitektene i Mellomrom har innredet med personlig og unik kunst for å skape et kontor som minner mer om et hjem enn arbeidsplass. Ifølge forskning blir vi visstnok mer produktive i hjemmekoselige omgivelser enn sterile, upersonlige kontormiljøer.

SE ALLE
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,