Overfladiskhet og flyktighet preger dagens samfunn tenker du kanskje. Folk som bygger image og spiller roller. Fake og fantasi. Du kan ha rett, men det er ikke det folk faktisk vil ha. Nettopp en slik kultur skaper den dragningen mot det ekte og autentiske som vokser frem. Autentisitet er folk som byr på seg selv. Merkevarer og politikere til å stole på. Taco slik de lager den i Mexico. Bestemors eplesaft. Folk trenger det autentiske som kontrast til det moderne, masseproduserte. Autentisitet handler om troverdighet. Å være ærlig om hvem du er og hva du mener, med ryggrad til å stå for det. Autentisitet er å være ekte og personlig, by på seg selv uten å late som man er noe annet. I Norge har vi et godt begrep for det: Hel ved. Ingen kompliment henger høyere, ingen kvalitet er mer verdt. Ikke bare for mennesker, men for produkter, steder, merkevarer og organisasjoner.
Forbrukerne er på en emosjonell søken etter essens; det som står igjen når det overflødige og overfladiske strippes vekk. Det enkle, intuitive og sanselige, med høy kvalitet. Ta mat som eksempel: Essensen av mat er rene, ekte og enkle smaker i balanse. Mat som kommer fra et bestemt sted eller kultur. Folk søker det samme ellers i livet. Ekte relasjoner. Ekte opplevelser. Ekte kommunikasjon fra merkevarer som viser ansikt, strippet for reklamespråk og jåleri. Løsningen er å by på seg selv og bygge genuine fellesskap og relasjoner med kundene. For eksempel ved å hjelpe, dele, underholde eller tilrettelegge for debatt med høyde under taket og rom for alle, også de du er uenig med.