10 INNSIKTER FOR
2023

Sportslig sparing

Personlig økonomi er den nye valutaen.
Det er ingen skam å snu på krona, for nå blir sparing sport og underholdning.

Hva er nytt?

Det er trendy å handle på salg og å tenke smart rundt privatøkonomi.
Personlig økonomi blir en form for underholdning og inspirasjon kan hentes fra apper, influensere og nettsteder.
Konkurranse rundt å spare penger og tjene penger på kort sikt er populært, spesielt blant ungdom.
Mange innser at de kan konsumere og kaste mindre for å spare penger og ta vare på miljøet.
Å spare penger gir både økonomisk og emosjonell belønning, og det kan føles godt å handle smart og ansvarlig.

Hvorfor er det viktig?

Kjøpsatferd endrer seg og krever tilpasning fra merkevarer og handlesbransje.
Forbrukere blir stadig mer prisbevisste og søker etter deals og smarte «hacks».
Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt.
kort oppsummert

Personlig økonomi er den nye valutaen.

Det er trendy å handle på salg og å tenke smart rundt privatøkonomi.
Personlig økonomi blir en form for underholdning og inspirasjon kan hentes fra apper, influensere og nettsteder.
Konkurranse rundt å spare penger og tjene penger på kort sikt er populært, spesielt blant ungdom.
Mange innser at de kan konsumere og kaste mindre for å spare penger og ta vare på miljøet.
Å spare penger gir både økonomisk og emosjonell belønning, og det kan føles godt å handle smart og ansvarlig.

Hva er nytt?

Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt. Det er ingen ingen skam å handle på salg. Tvert i mot: nå er det trendy. Sosiale medier oversvømmes av smarte triks for bedre privatøkonomi, og mange gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp og unngå sløsing. Mange lar det gå sport i det. Personlig økonomi blir underholdning, drevet av inspirerende apper, motiverende influensere og nettsteder som samler gode deals. Naboer konkurrerer om å spare strøm, ungdom investerer i spekulative aksjer. TikTok er full av underholdende tips for å tjene eller spare penger, helst med umiddelbare resultater. Det er gøy! Den som følger med belønnes ikke bare med good deals, men også good times. Drivkraften er ikke bare inflasjon og stigende priser. Mange innser at de har levd (for) godt, slik at de bør konsumere og kaste mindre. Belønningen for å spare er både økonomisk og emosjonell: Den gode følelsen av å handle smart og ansvarlig.

Hvorfor er det viktig?

Interessen for personlig økonomi, sparing, investering og optimalisering av eget forbruk er i sterk vekst. Dynamikken i folks kjøpsatferd endres, og merkevarer og handelsbransjen må tilpasse seg. Forbrukerne blir stadig mer prisbevisste. De reorienterer seg i de fleste kategorier, også der de ikke tidligere var prisbevisste. Forbrukerne har lært at det sjelden lønner seg å være lojal, tvert i mot: Det er mer å hente på å shoppe rundt, hjulpet av digitale verktøy og underholdende innhold i jakten på deals og smarte «hacks». Nye vaner og preferanser dannes akkurat nå, mens gamle forkastes. Mange endrer vaner og søker gode deals av økonomisk nødvendighet, men mange gjør det også fordi det er gøy og moralsk riktig. Belønningen er følelsen av kontroll, og av å handle smart og ansvarlig.

Hva betyr det?

Folk flest merker renteøkning og inflasjon på lommeboka og må være mer forsiktig med pengene. Men de fleste har fortsatt god nok råd til å ha det gøy med sparing og tilbudsjakt.

  • Akkurat nå står vi midt i en sjelden anledning til å påvirke forbrukernes atferd og preferanser. Det er de reorienterer seg i kategoriene, sammenligner priser på nytt, "oppdager" hva ting faktisk koster, og leter etter alternativer. Kjøpsbeslutninger som tidligere gitt på vane, gjør ikke alltid det lenger. Nye vaner kan påvirkes av de som kjenner sin besøkelsestid.
  • Sparing og prisjakt har gått fra kjedelig men nødvendig, til gøy og motiverende. Hvordan kan du gi folk følelsen av å gjøre en god deal? Folk har fortsatt penger å bruke, men vil gjøre det på en smartere måte.
  • Stadig flere bruker uavhengige kilder og sosiale medier-profiler for å orientere seg om pris og produkter. Tjenester som sammenligner priser, shoppeapper og spareinfluensere florerer, og vil bare øke i betydning fremover. Ikke minst med AI som turbo.
83%

Dealjegere

Mer enn 8 av 10 sier de aktivt sammenligner priser og leter etter gode deals når de skal handle. Et solid hopp opp fra 74% i fjor. Forklaringen er selvsagt inflasjon og stigende renter. Folk er mer opptatt av pris enn før.
66%

Smart shopping

2 av 3 nordmenn sier at deres foretrukne måte å spare penger og redusere forbruk er å shoppe smartere: sjekke priser, sammenligne med konkurrenter, følge med på tilbud. Dette tiltaket topper listen foran andre ting som f.eks redusere forbruket, spare strøm eller reise mindre.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

metatrender
trendhistorier

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no