Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt. Det er ingen ingen skam å handle på salg. Tvert i mot: nå er det trendy. Sosiale medier oversvømmes av smarte triks for bedre privatøkonomi, og mange gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp og unngå sløsing. Mange lar det gå sport i det. Personlig økonomi blir underholdning, drevet av inspirerende apper, motiverende influensere og nettsteder som samler gode deals. Naboer konkurrerer om å spare strøm, ungdom investerer i spekulative aksjer. TikTok er full av underholdende tips for å tjene eller spare penger, helst med umiddelbare resultater. Det er gøy! Den som følger med belønnes ikke bare med good deals, men også good times. Drivkraften er ikke bare inflasjon og stigende priser. Mange innser at de har levd (for) godt, slik at de bør konsumere og kaste mindre. Belønningen for å spare er både økonomisk og emosjonell: Den gode følelsen av å handle smart og ansvarlig.
Interessen for personlig økonomi, sparing, investering og optimalisering av eget forbruk er i sterk vekst. Dynamikken i folks kjøpsatferd endres, og merkevarer og handelsbransjen må tilpasse seg. Forbrukerne blir stadig mer prisbevisste. De reorienterer seg i de fleste kategorier, også der de ikke tidligere var prisbevisste. Forbrukerne har lært at det sjelden lønner seg å være lojal, tvert i mot: Det er mer å hente på å shoppe rundt, hjulpet av digitale verktøy og underholdende innhold i jakten på deals og smarte «hacks». Nye vaner og preferanser dannes akkurat nå, mens gamle forkastes. Mange endrer vaner og søker gode deals av økonomisk nødvendighet, men mange gjør det også fordi det er gøy og moralsk riktig. Belønningen er følelsen av kontroll, og av å handle smart og ansvarlig.
Folk flest merker renteøkning og inflasjon på lommeboka og må være mer forsiktig med pengene. Men de fleste har fortsatt god nok råd til å ha det gøy med sparing og tilbudsjakt.
Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt. Det er ingen ingen skam å handle på salg. Tvert i mot: nå er det trendy. Sosiale medier oversvømmes av smarte triks for bedre privatøkonomi, og mange gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp og unngå sløsing. Mange lar det gå sport i det. Personlig økonomi blir underholdning, drevet av inspirerende apper, motiverende influensere og nettsteder som samler gode deals. Naboer konkurrerer om å spare strøm, ungdom investerer i spekulative aksjer. TikTok er full av underholdende tips for å tjene eller spare penger, helst med umiddelbare resultater. Det er gøy! Den som følger med belønnes ikke bare med good deals, men også good times. Drivkraften er ikke bare inflasjon og stigende priser. Mange innser at de har levd (for) godt, slik at de bør konsumere og kaste mindre. Belønningen for å spare er både økonomisk og emosjonell: Den gode følelsen av å handle smart og ansvarlig.
Interessen for personlig økonomi, sparing, investering og optimalisering av eget forbruk er i sterk vekst. Dynamikken i folks kjøpsatferd endres, og merkevarer og handelsbransjen må tilpasse seg. Forbrukerne blir stadig mer prisbevisste. De reorienterer seg i de fleste kategorier, også der de ikke tidligere var prisbevisste. Forbrukerne har lært at det sjelden lønner seg å være lojal, tvert i mot: Det er mer å hente på å shoppe rundt, hjulpet av digitale verktøy og underholdende innhold i jakten på deals og smarte «hacks». Nye vaner og preferanser dannes akkurat nå, mens gamle forkastes. Mange endrer vaner og søker gode deals av økonomisk nødvendighet, men mange gjør det også fordi det er gøy og moralsk riktig. Belønningen er følelsen av kontroll, og av å handle smart og ansvarlig.
Folk flest merker renteøkning og inflasjon på lommeboka og må være mer forsiktig med pengene. Men de fleste har fortsatt god nok råd til å ha det gøy med sparing og tilbudsjakt.