10 INNSIKTER FOR
2023

Sportslig sparing

Personlig økonomi er den nye valutaen.
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Det er ingen skam å snu på krona, for nå blir sparing sport og underholdning.

Hva er nytt?

Det er trendy å handle på salg og å tenke smart rundt privatøkonomi.
Personlig økonomi blir en form for underholdning og inspirasjon kan hentes fra apper, influensere og nettsteder.
Konkurranse rundt å spare penger og tjene penger på kort sikt er populært, spesielt blant ungdom.
Mange innser at de kan konsumere og kaste mindre for å spare penger og ta vare på miljøet.
Å spare penger gir både økonomisk og emosjonell belønning, og det kan føles godt å handle smart og ansvarlig.

Hvorfor er det viktig?

Kjøpsatferd endrer seg og krever tilpasning fra merkevarer og handlesbransje.
Forbrukere blir stadig mer prisbevisste og søker etter deals og smarte «hacks».
Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt.
kort oppsummert

Personlig økonomi er den nye valutaen.

Det er trendy å handle på salg og å tenke smart rundt privatøkonomi.
Personlig økonomi blir en form for underholdning og inspirasjon kan hentes fra apper, influensere og nettsteder.
Konkurranse rundt å spare penger og tjene penger på kort sikt er populært, spesielt blant ungdom.
Mange innser at de kan konsumere og kaste mindre for å spare penger og ta vare på miljøet.
Å spare penger gir både økonomisk og emosjonell belønning, og det kan føles godt å handle smart og ansvarlig.

Hva er nytt?

Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt. Det er ingen ingen skam å handle på salg. Tvert i mot: nå er det trendy. Sosiale medier oversvømmes av smarte triks for bedre privatøkonomi, og mange gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp og unngå sløsing. Mange lar det gå sport i det. Personlig økonomi blir underholdning, drevet av inspirerende apper, motiverende influensere og nettsteder som samler gode deals. Naboer konkurrerer om å spare strøm, ungdom investerer i spekulative aksjer. TikTok er full av underholdende tips for å tjene eller spare penger, helst med umiddelbare resultater. Det er gøy! Den som følger med belønnes ikke bare med good deals, men også good times. Drivkraften er ikke bare inflasjon og stigende priser. Mange innser at de har levd (for) godt, slik at de bør konsumere og kaste mindre. Belønningen for å spare er både økonomisk og emosjonell: Den gode følelsen av å handle smart og ansvarlig.

Hvorfor er det viktig?

Interessen for personlig økonomi, sparing, investering og optimalisering av eget forbruk er i sterk vekst. Dynamikken i folks kjøpsatferd endres, og merkevarer og handelsbransjen må tilpasse seg. Forbrukerne blir stadig mer prisbevisste. De reorienterer seg i de fleste kategorier, også der de ikke tidligere var prisbevisste. Forbrukerne har lært at det sjelden lønner seg å være lojal, tvert i mot: Det er mer å hente på å shoppe rundt, hjulpet av digitale verktøy og underholdende innhold i jakten på deals og smarte «hacks». Nye vaner og preferanser dannes akkurat nå, mens gamle forkastes. Mange endrer vaner og søker gode deals av økonomisk nødvendighet, men mange gjør det også fordi det er gøy og moralsk riktig. Belønningen er følelsen av kontroll, og av å handle smart og ansvarlig.

Hva betyr det?

Folk flest merker renteøkning og inflasjon på lommeboka og må være mer forsiktig med pengene. Men de fleste har fortsatt god nok råd til å ha det gøy med sparing og tilbudsjakt.

  • Akkurat nå står vi midt i en sjelden anledning til å påvirke forbrukernes atferd og preferanser. Det er de reorienterer seg i kategoriene, sammenligner priser på nytt, "oppdager" hva ting faktisk koster, og leter etter alternativer. Kjøpsbeslutninger som tidligere gitt på vane, gjør ikke alltid det lenger. Nye vaner kan påvirkes av de som kjenner sin besøkelsestid.
  • Sparing og prisjakt har gått fra kjedelig men nødvendig, til gøy og motiverende. Hvordan kan du gi folk følelsen av å gjøre en god deal? Folk har fortsatt penger å bruke, men vil gjøre det på en smartere måte.
  • Stadig flere bruker uavhengige kilder og sosiale medier-profiler for å orientere seg om pris og produkter. Tjenester som sammenligner priser, shoppeapper og spareinfluensere florerer, og vil bare øke i betydning fremover. Ikke minst med AI som turbo.
Spesielt aktuelt for disse bransjene:
83%

Dealjegere

Mer enn 8 av 10 sier de aktivt sammenligner priser og leter etter gode deals når de skal handle. Et solid hopp opp fra 74% i fjor. Forklaringen er selvsagt inflasjon og stigende renter. Folk er mer opptatt av pris enn før.
66%

Smart shopping

2 av 3 nordmenn sier at deres foretrukne måte å spare penger og redusere forbruk er å shoppe smartere: sjekke priser, sammenligne med konkurrenter, følge med på tilbud. Dette tiltaket topper listen foran andre ting som f.eks redusere forbruket, spare strøm eller reise mindre.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

metatrender
trendhistorier

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2023

Sportslig sparing

Det er ingen skam å snu på krona, for nå blir sparing sport og underholdning.

Hva er nytt?

Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt. Det er ingen ingen skam å handle på salg. Tvert i mot: nå er det trendy. Sosiale medier oversvømmes av smarte triks for bedre privatøkonomi, og mange gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp og unngå sløsing. Mange lar det gå sport i det. Personlig økonomi blir underholdning, drevet av inspirerende apper, motiverende influensere og nettsteder som samler gode deals. Naboer konkurrerer om å spare strøm, ungdom investerer i spekulative aksjer. TikTok er full av underholdende tips for å tjene eller spare penger, helst med umiddelbare resultater. Det er gøy! Den som følger med belønnes ikke bare med good deals, men også good times. Drivkraften er ikke bare inflasjon og stigende priser. Mange innser at de har levd (for) godt, slik at de bør konsumere og kaste mindre. Belønningen for å spare er både økonomisk og emosjonell: Den gode følelsen av å handle smart og ansvarlig.

Hvorfor er det viktig?

Interessen for personlig økonomi, sparing, investering og optimalisering av eget forbruk er i sterk vekst. Dynamikken i folks kjøpsatferd endres, og merkevarer og handelsbransjen må tilpasse seg. Forbrukerne blir stadig mer prisbevisste. De reorienterer seg i de fleste kategorier, også der de ikke tidligere var prisbevisste. Forbrukerne har lært at det sjelden lønner seg å være lojal, tvert i mot: Det er mer å hente på å shoppe rundt, hjulpet av digitale verktøy og underholdende innhold i jakten på deals og smarte «hacks». Nye vaner og preferanser dannes akkurat nå, mens gamle forkastes. Mange endrer vaner og søker gode deals av økonomisk nødvendighet, men mange gjør det også fordi det er gøy og moralsk riktig. Belønningen er følelsen av kontroll, og av å handle smart og ansvarlig.

Hva betyr det?

Folk flest merker renteøkning og inflasjon på lommeboka og må være mer forsiktig med pengene. Men de fleste har fortsatt god nok råd til å ha det gøy med sparing og tilbudsjakt.

  • Akkurat nå står vi midt i en sjelden anledning til å påvirke forbrukernes atferd og preferanser. Det er de reorienterer seg i kategoriene, sammenligner priser på nytt, "oppdager" hva ting faktisk koster, og leter etter alternativer. Kjøpsbeslutninger som tidligere gitt på vane, gjør ikke alltid det lenger. Nye vaner kan påvirkes av de som kjenner sin besøkelsestid.
  • Sparing og prisjakt har gått fra kjedelig men nødvendig, til gøy og motiverende. Hvordan kan du gi folk følelsen av å gjøre en god deal? Folk har fortsatt penger å bruke, men vil gjøre det på en smartere måte.
  • Stadig flere bruker uavhengige kilder og sosiale medier-profiler for å orientere seg om pris og produkter. Tjenester som sammenligner priser, shoppeapper og spareinfluensere florerer, og vil bare øke i betydning fremover. Ikke minst med AI som turbo.
83%
66%

Dealjegere

Mer enn 8 av 10 sier de aktivt sammenligner priser og leter etter gode deals når de skal handle. Et solid hopp opp fra 74% i fjor. Forklaringen er selvsagt inflasjon og stigende renter. Folk er mer opptatt av pris enn før.

Smart shopping

2 av 3 nordmenn sier at deres foretrukne måte å spare penger og redusere forbruk er å shoppe smartere: sjekke priser, sammenligne med konkurrenter, følge med på tilbud. Dette tiltaket topper listen foran andre ting som f.eks redusere forbruket, spare strøm eller reise mindre.
2023
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.