10 INNSIKTER FOR
2025

Ritualrenessanse

Sosiale strukturer.
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Måltider og andre enkle rutiner gir struktur i hverdagen. Men nå føler mange at hverdagen er uforutsigbar, strukturen flyter, kontrollen glipper og balansen forrykkes. Avvik og forandring er normalen. Desto viktigere blir de faste stolpene i livet og gjennom året. Tradisjonene og ritualene som gir følelse av stabilitet og tilhørighet. Det kjente føles godt. Gamle tradisjoner gir kontinuitet, nye ritualer fyller udekkede behov. Jul, påske og 17. mai er dypt forankret i norsk kultur og binder generasjonene sammen gjennom vaner og merkevarer. Samtidig etablerer vi stadig nye tradisjoner og sosiale (kommersielle) ritualer: Babyshowers, Valentinsdag, Pride, Black Friday, Movember og Hvit januar. Og tross alle sosiale medier, valgmuligheter og kulturelle endringer: Sjelden har unge vært like ivrige etter å feire tradisjoner og dyrke ritualer som nå.

Hvorfor skjer det?

I urolige tider søker vi tilhørighet i fellesskap og stabilitet i ritualenes gjentagende forutsigbarhet. Samtidig bidrar globalisering, kulturell utveksling og sosiale medier til at vi adopterer nye tradisjoner fra andre kulturer, sammen med merkevarene, produktene og de sosiale opplevelsene som hører til. I tillegg bidrar tidens konservative dreining med idealer om å holde på formene, hedre tradisjonene og hylle tilhørigheten.

Hva betyr det?

I en urolig verden trenger vi stabilitet og forutsigbarhet, til og med litt nostalgi. Gjennom gamle og nye ritualer skaper vi bånd til hverandre. Og til produktene og merkevarene som hører til. En inngang til å bygge dypere relasjoner med forbrukerne ved å bli en del av deres (gamle og nye) tradisjoner og fellesskap. Sosiale medier er platformen hvor folk deler feiringer og ritualer. Småbarnsfamilier og kvinner er spesielt aktive, noe som reflekterer ritualenes sosiale betydning, og ønsket om å videreføre tradisjoner til neste generasjon. Merkevarer kan bygge top-of-mind posisjon, lojalitet og forutsigbart salg ved å knytte seg til årets stadig flere forbruksritualer. De som evner å både hedre det tradisjonelle og omfavne det nye vil stå sterkt.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
66 %

Nye vaner.

Andel av befolkningen som etablerte nye vaner i hverdagen under koronatiden. Utrygge tider gir behov for forutsigbare ritualer.
52 %

Unntakstilstand.

Andel som sier gårsdagen var en utypisk dag hva gjelder rutiner og måltider. Unntakene er normalen! Mange føler hverdagen sklir ut.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Ritualrenessanse

Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Med gamle og nye ritualer skaper vi bånd til hverandre. Og til produktene og merkevarene som hører til.

Hva er nytt?

Måltider og andre enkle rutiner gir struktur i hverdagen. Men nå føler mange at hverdagen er uforutsigbar, strukturen flyter, kontrollen glipper og balansen forrykkes. Avvik og forandring er normalen. Desto viktigere blir de faste stolpene i livet og gjennom året. Tradisjonene og ritualene som gir følelse av stabilitet og tilhørighet. Det kjente føles godt. Gamle tradisjoner gir kontinuitet, nye ritualer fyller udekkede behov. Jul, påske og 17. mai er dypt forankret i norsk kultur og binder generasjonene sammen gjennom vaner og merkevarer. Samtidig etablerer vi stadig nye tradisjoner og sosiale (kommersielle) ritualer: Babyshowers, Valentinsdag, Pride, Black Friday, Movember og Hvit januar. Og tross alle sosiale medier, valgmuligheter og kulturelle endringer: Sjelden har unge vært like ivrige etter å feire tradisjoner og dyrke ritualer som nå.

Hvorfor skjer det?

I urolige tider søker vi tilhørighet i fellesskap og stabilitet i ritualenes gjentagende forutsigbarhet. Samtidig bidrar globalisering, kulturell utveksling og sosiale medier til at vi adopterer nye tradisjoner fra andre kulturer, sammen med merkevarene, produktene og de sosiale opplevelsene som hører til. I tillegg bidrar tidens konservative dreining med idealer om å holde på formene, hedre tradisjonene og hylle tilhørigheten.

Hva betyr det?

I en urolig verden trenger vi stabilitet og forutsigbarhet, til og med litt nostalgi. Gjennom gamle og nye ritualer skaper vi bånd til hverandre. Og til produktene og merkevarene som hører til. En inngang til å bygge dypere relasjoner med forbrukerne ved å bli en del av deres (gamle og nye) tradisjoner og fellesskap. Sosiale medier er platformen hvor folk deler feiringer og ritualer. Småbarnsfamilier og kvinner er spesielt aktive, noe som reflekterer ritualenes sosiale betydning, og ønsket om å videreføre tradisjoner til neste generasjon. Merkevarer kan bygge top-of-mind posisjon, lojalitet og forutsigbart salg ved å knytte seg til årets stadig flere forbruksritualer. De som evner å både hedre det tradisjonelle og omfavne det nye vil stå sterkt.

66 %
52 %

Nye vaner.

Andel av befolkningen som etablerte nye vaner i hverdagen under koronatiden. Utrygge tider gir behov for forutsigbare ritualer.

Unntakstilstand.

Andel som sier gårsdagen var en utypisk dag hva gjelder rutiner og måltider. Unntakene er normalen! Mange føler hverdagen sklir ut.
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.