10 nye innsikter for 2023

Årets viktigste funn og endringer

Her er tidligere års fortsatt aktuelle innsikter: 

Den raskeste måten å oppdatere deg på hva som er viktig å vite.

I dette kapitlet trekker vi sammen de viktigste nye innsikter vi har funnet frem til i arbeidet med 2021-rapporten. De viktigste trendene vi mener du må være oppmerksom på akkurat nå.

Snarvei til fremtiden

Når vi ser signaler som peker i samme retning på tvers av flere kategorier og trendhistorier, har vi et mønster - en innsikt - som forteller noe interessant om hvor vi er på vei. Du kan altså se på de 10 nye innsiktene som en rask innføring i hva som er nytt, hva vi har lært på tvers av alle analyser og temaer i denne rapporten. En snarvei til de mest aktuelle trendene å være obs på.

Fordyp deg videre...om du vil

Hver av de 10 innsiktene inneholder pekere til hvor i rapporten du kan lese mer om det som gav grunnlaget for innsikten. Vi tilbyr foredrag, tilpasset din bransje, som bygges opp omkring de 10 innsiktene og forklarer hvordan og hvorfor de er relevante for deg.

Vi lever i den nye normalen. Den ble ikke som vi håpet, men vi tilpasser oss og finner nye måter å håndtere livet og hverdagen.

For et år siden håpet vi verdens elendighet snart ville ta slutt, slik at vi kunne finne tilbake til normale, trygge tider. Slik gikk det ikke. Frykt og usikkerhet preger oss fortsatt, men vi er omstillingsdyktige når vi må. Vi innser at krig og uro, høye priser og ustabile renter er den nye normalen. For en stund, hvert fall. Mange sliter med sosial og mental helse, noe som preger flere av årets innsikter. Den tydeligste røde tråden i år er behovet for autentisitet, for tilknytning, og å finne seg selv og balansen i livet. Start med å klikke deg inn på en av innsiktene for å lese mer. Da får du opp en undermeny med navigering til de andre slik at du kan lese innsiktene i den rekkefølgen du ønsker.

Nederst på denne siden gir vi deg 5 tips til hvordan bruke innsiktene i din virksomhet.
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
AI gir (noen) mennesker superkrefter og skaper nye klasseskiller i skole og jobb.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
En ny generasjon bevisste voksne gjør alderstegn til hederstegn.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Vi lukker skjermen for å være mer tilstede. Den digitale og fysiske verden skilles igjen ad.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
“Skrem og skam” kan skape klima-apati. Nå trenger folk gulrot mer enn pisk for å endre atferd.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Nye, sunne forbilder og fellesskap skaper ekte mannfold på menns egne premisser.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Etter pandemi og prishopp trenger vi hjelp til å gjenfinne vår sosiale formtopp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Det er ingen skam å snu på krona, for nå blir sparing sport og underholdning.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Når personlige medier blir massemedier, er det bedre å eie enn å leie influensere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
Merkevarer vil mestre historiens mest effektive mekanisme for spredning av budskap.
AI-illustrasjonene er laget med Midjourney.

Fem måter å bruke 10 Nye Innsikter for 2023.

1

Hold deg oppdatert.

Etter å ha lest de 10 innsiktene er du påkledd og oppdatert på de siste bevegelsene blant  forbrukerne.
2

Imponér partnere.

Lær deg de mest relevante innsiktene, plukk med deg nøkkeltall og poenger, og ta de med i sekken i neste møte, presentasjon eller kundepitch.
3

Lag din egen presentasjon.

Oppdater teamet eller kundene dine på de siste trendene blant forbrukerne. Bruk innsiktene i dine egne presentasjoner.
4

Test deg og teamet ditt.

Hvilke av innsiktene var nye for dere? Hvilke har dere kontroll på? Kjør en 30-60 minutters mini-workshop hvor dere diskuterer trendene.
5

Mulighetsrom for innovasjon.

Hver av innsiktene er også en mulighet for innovasjon innen produkt og marketing. Hvilke er relevante for dere, og hvilke mulighetsrom skaper de?
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no