10 nye innsikter for 2021

Årets viktigste funn og endringer

Den raskeste måten å oppdatere deg på hva som er viktig å vite.

I dette kapitlet trekker vi sammen de viktigste nye innsikter vi har funnet frem til i arbeidet med 2021-rapporten. De viktigste trendene vi mener du må være oppmerksom på akkurat nå.

Snarvei til fremtiden

Når vi ser signaler som peker i samme retning på tvers av flere kategorier og trendhistorier, har vi et mønster - en innsikt - som forteller noe interessant om hvor vi er på vei. Du kan altså se på de 10 nye innsiktene som en rask innføring i hva som er nytt, hva vi har lært på tvers av alle analyser og temaer i denne rapporten. En snarvei til de mest aktuelle trendene å være obs på.

Fordyp deg videre...om du vil

Hver av de 10 innsiktene inneholder pekere til hvor i rapporten du kan lese mer om det som gav grunnlaget for innsikten. Vi tilbyr foredrag, tilpasset din bransje, som bygges opp omkring de 10 innsiktene og forklarer hvordan og hvorfor de er relevante for deg.

Hva blir den nye normalen for norske forbrukere etter ett år med pandemi og sosial distansering ? 

2020 ble tidenes rareste år for de fleste av oss. Mye hjemmetid, lite sosialisering. Stengte butikker, restauranter og grenser. Men også nye vaner, ritualer og fritidsaktiviteter som vi aldri fant tid til før. Vi kommer ikke utenom at mange av årets innsikter formes av pandemien og smittevernstiltakene. Men det skjer mye annet også. Klikk deg inn på en av innsiktene for å lese mer. Da får du opp en undermeny med navigering til de andre slik at du kan lese alle innsiktene i rekkefølgen du ønsker.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Vi begynner å se konkrete eksempler på hvordan kunstig intelligens kan få betydning for livene våre. Dystopiene om robotanarki og overvåkningssamfunn fra tv-serier og teknoskeptikere stemmer ikke med nordmenns holdning: Vi er tekno-optimister.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
2020 ble året da finans, kryptovaluta og børsinvesteringer ble allemannseie. Penger i madrass er dumt. Formuer er skapt, og nå vil folk flest være med på festen.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Flere er åpne for modisert mat, optimaliserte kosttilskudd, og gentilpasset, individualisert medisin. Ønsket om å leve lenger og redde planeten trumfer skepsisen mot teknologi. Forebygging er den nye behandling.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Mange er lei av det overfladiske. Det skaper et sug og savn etter det som føles ekte. Nå vil vi gå i dybden, til kilden og oppleve selve essensen. Ekte produkter, ekte opplevelser, ekte mennesker og ekte relasjoner.
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Etter to år med strenge smitteverntiltak er vi lei av begrensninger, ansvarlighet og fornuft. Det er tid for å se fremover og være sammen igjen. Budskap om optimisme og livsglede vil tas godt i mot.
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Mange søker alternative forklaringer, trosretninger og opplevelser knyttet til livets store og små spørsmål. Det blir viktigere å søke sannhet enn å finne den. Fantasi, åndelighet, mystikk og mysterier kommer tilbake i kulturen og estetikken.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Under samlebegrepet woke har vi mange eksempler på kansellering, polarisering og kulturkonflikter fra de siste årene. Men folk flest sine meninger ligger et sted i midten. Vi får en backlash mot «woke»-bevegelsen og politisk korrekt moralisering.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.
Mens butikkene har vært stengt, har netthandelen eksplodert. Nå kommer trenden fra Asia: Apper, videochats og nettjenester for sosial shopping setter oss i kontakt med ansatte og influensere som tilbyr kjøpshjelp eller viser oss rundt blant varene.
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no