10 INNSIKTER FOR
2025

Myk moro

Festlig flukt, flyktig fest.
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Folk er lei det alvorlige, krevende eller forpliktende. Krig, uro, økonomisk usikkerhet og annen elendighet har preget nyhetene i flere år. 6 av 10 mener samfunnet utvikler seg i feil retning. Det sliter på både humør og mental helse. Det er nok nå, tenker mange, og distanserer seg fra den konstante strømmen av negative nyheter. Vi trenger en dose eskapisme: Uskyldig kos og enkel moro. Et skamløst måltid eller luksuriøs ferietur. En god fest. Uforpliktende underholdning, hedonistisk nytelse og hyggelig samvær som motvekt mot et stressende mediebilde. Eskapisme og hedonisme, ja takk begge deler.

hvorfor skjer det?

Utviklingen bygger på tidligere innsikter om å ivareta mental helse, redusere skjermtid, og søke ekte sosialt samvær. En aktuell drivkraft er økende bevissthet om effekten av medieinnhold og skjermbruk på mental helse. Man vil koble av, koble ut og bare ha det gøy. 65% velger aktivt bort negativt medieinnhold og nyheter, et bevis på at mange ønsker alternativer som gir glede og avslapning. Aktiviteter uten skjerm er populært, fra brettspill til treningsfellesskap. Men man trenger hjelp til å komme i gang.

hva betyr det?

Tilby en pause fra alvoret! Alt må ikke være alvorlig, ansvarlig eller «politisk korrekt». Just go with the flow, ikke overtenk. Se mot produkter og tjenester som bidrar til enkel, uforpliktende moro og sosialt samvær uten krav. Sponse eller arrangere sosiale events, skape arenaer for felles opplevelser, og kommunisere med humor og bittelitt fandenivoldskhet.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
65 %

Negativitetspause.

Andel som søker mot "det som gir ro og positivitet" i en polarisert og urolig tid.
34 %

Mediekutt.

Unngår ofte nyheter og sosiale medier på grunn av negativitet og konflikt. (Men 40% gjør det ikke).

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Myk moro

Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Tilby en pause fra alvoret! Alt må ikke være alvorlig, ansvarlig eller «politisk korrekt».

Hva er nytt?

Folk er lei det alvorlige, krevende eller forpliktende. Krig, uro, økonomisk usikkerhet og annen elendighet har preget nyhetene i flere år. 6 av 10 mener samfunnet utvikler seg i feil retning. Det sliter på både humør og mental helse. Det er nok nå, tenker mange, og distanserer seg fra den konstante strømmen av negative nyheter. Vi trenger en dose eskapisme: Uskyldig kos og enkel moro. Et skamløst måltid eller luksuriøs ferietur. En god fest. Uforpliktende underholdning, hedonistisk nytelse og hyggelig samvær som motvekt mot et stressende mediebilde. Eskapisme og hedonisme, ja takk begge deler.

hvorfor skjer det?

Utviklingen bygger på tidligere innsikter om å ivareta mental helse, redusere skjermtid, og søke ekte sosialt samvær. En aktuell drivkraft er økende bevissthet om effekten av medieinnhold og skjermbruk på mental helse. Man vil koble av, koble ut og bare ha det gøy. 65% velger aktivt bort negativt medieinnhold og nyheter, et bevis på at mange ønsker alternativer som gir glede og avslapning. Aktiviteter uten skjerm er populært, fra brettspill til treningsfellesskap. Men man trenger hjelp til å komme i gang.

hva betyr det?

Tilby en pause fra alvoret! Alt må ikke være alvorlig, ansvarlig eller «politisk korrekt». Just go with the flow, ikke overtenk. Se mot produkter og tjenester som bidrar til enkel, uforpliktende moro og sosialt samvær uten krav. Sponse eller arrangere sosiale events, skape arenaer for felles opplevelser, og kommunisere med humor og bittelitt fandenivoldskhet.

65 %
34 %

Negativitetspause.

Andel som søker mot "det som gir ro og positivitet" i en polarisert og urolig tid.

Mediekutt.

Unngår ofte nyheter og sosiale medier på grunn av negativitet og konflikt. (Men 40% gjør det ikke).
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.