Vi står foran en betydelig KI-drevet endring i hvordan forbrukere handler på nett. Personlige AI-agenter vil spille en sentral rolle i folks digitale kundereise. OpenAI's Operator, allerede tilgjengelig for en del ChatGPT-abonnenter, bruker sin egen nettleser til å utføre nettbaserte oppdrag du gir den. Agentene tilbyr skreddersydde løsninger for å finne produkter, sammenligne priser, følge med på lanseringer, planlegge feriereiser og innhente tilbud fra flere leverandører. Spesielt for rutinekjøp og for informasjonsintensive kjøpsprosesser, vil dette representere et skifte fra nettbaserte søk til en mer automatisert og effektiv prosess, hvor KI jobber i bakgrunnen for å finne de beste tilbudene og produktene.
Bak utviklingen ligger selvsagt den raskt økende tilgjengeligheten og brukervennligheten av AI-teknologier. 50% av forbrukerne har allerede prøvd AI-tjenester som ChatGPT, noe som viser bred interesse for slike løsninger. Google, Apple, Facebook og Microsoft er bare noen av tech-plattformene som for tiden utvikler sine egne KI-agentløsninger. Forbrukerne som kaster seg over disse nye tjenestene, vil oppleve mer effektiv tilgang til informasjon, produkter og tjenester.
Det blir vanskeligere å nå forbrukerne underveis i kundereisen. KI-agentene vil filtrere og sammenligne produkter og tjenester på vegne av brukeren, og presentere ferdige researchede kjøpsforslag og priser. Merkevarer må fokusere mer på merkevarebygging øverst i salgstrakten— bygge tillit og emosjonelle forbindelser — fremfor lenger nede i trakten, som søkeoptomalisering. Førsteinntrykket, enten det skjer gjennom sosiale medier, influencer-kampanjer eller tradisjonell reklame, får enda større betydning. Markedsførere må tilpasse seg for eksempel ved å utvikle egne AI-agenter integrert i deres egen digitale kundereise, eller å samarbeide med AI-plattformer for å sikre at produktene blir anbefalt. Nye forretningsmodeller vil garantert dukke opp. Med KI-agenter som portvoktere kan kampen om shopperne vinnes lenge før kjøpsøyeblikket.
Vi står foran en betydelig KI-drevet endring i hvordan forbrukere handler på nett. Personlige AI-agenter vil spille en sentral rolle i folks digitale kundereise. OpenAI's Operator, allerede tilgjengelig for en del ChatGPT-abonnenter, bruker sin egen nettleser til å utføre nettbaserte oppdrag du gir den. Agentene tilbyr skreddersydde løsninger for å finne produkter, sammenligne priser, følge med på lanseringer, planlegge feriereiser og innhente tilbud fra flere leverandører. Spesielt for rutinekjøp og for informasjonsintensive kjøpsprosesser, vil dette representere et skifte fra nettbaserte søk til en mer automatisert og effektiv prosess, hvor KI jobber i bakgrunnen for å finne de beste tilbudene og produktene.
Bak utviklingen ligger selvsagt den raskt økende tilgjengeligheten og brukervennligheten av AI-teknologier. 50% av forbrukerne har allerede prøvd AI-tjenester som ChatGPT, noe som viser bred interesse for slike løsninger. Google, Apple, Facebook og Microsoft er bare noen av tech-plattformene som for tiden utvikler sine egne KI-agentløsninger. Forbrukerne som kaster seg over disse nye tjenestene, vil oppleve mer effektiv tilgang til informasjon, produkter og tjenester.
Det blir vanskeligere å nå forbrukerne underveis i kundereisen. KI-agentene vil filtrere og sammenligne produkter og tjenester på vegne av brukeren, og presentere ferdige researchede kjøpsforslag og priser. Merkevarer må fokusere mer på merkevarebygging øverst i salgstrakten— bygge tillit og emosjonelle forbindelser — fremfor lenger nede i trakten, som søkeoptomalisering. Førsteinntrykket, enten det skjer gjennom sosiale medier, influencer-kampanjer eller tradisjonell reklame, får enda større betydning. Markedsførere må tilpasse seg for eksempel ved å utvikle egne AI-agenter integrert i deres egen digitale kundereise, eller å samarbeide med AI-plattformer for å sikre at produktene blir anbefalt. Nye forretningsmodeller vil garantert dukke opp. Med KI-agenter som portvoktere kan kampen om shopperne vinnes lenge før kjøpsøyeblikket.