10 INNSIKTER FOR
2025

Klikkfri kundereise

Handlende agenter.
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva er nytt?

Vi står foran en betydelig KI-drevet endring i hvordan forbrukere handler på nett. Personlige AI-agenter vil spille en sentral rolle i folks digitale kundereise. OpenAI's Operator, allerede tilgjengelig for en del ChatGPT-abonnenter, bruker sin egen nettleser til å utføre nettbaserte oppdrag du gir den. Agentene tilbyr skreddersydde løsninger for å finne produkter, sammenligne priser, følge med på lanseringer, planlegge feriereiser og innhente tilbud fra flere leverandører. Spesielt for rutinekjøp og for informasjonsintensive kjøpsprosesser, vil dette representere et skifte fra nettbaserte søk til en mer automatisert og effektiv prosess, hvor KI jobber i bakgrunnen for å finne de beste tilbudene og produktene.

Hvorfor skjer det?

Bak utviklingen ligger selvsagt den raskt økende tilgjengeligheten og brukervennligheten av AI-teknologier. 50% av forbrukerne har allerede prøvd AI-tjenester som ChatGPT, noe som viser bred interesse for slike løsninger. Google, Apple, Facebook og Microsoft er bare noen av tech-plattformene som for tiden utvikler sine egne KI-agentløsninger. Forbrukerne som kaster seg over disse nye tjenestene, vil oppleve mer effektiv tilgang til informasjon, produkter og tjenester.

Hva betyr det?

Det blir vanskeligere å nå forbrukerne underveis i kundereisen. KI-agentene vil filtrere og sammenligne produkter og tjenester på vegne av brukeren, og presentere ferdige researchede kjøpsforslag og priser. Merkevarer må fokusere mer på merkevarebygging øverst i salgstrakten— bygge tillit og emosjonelle forbindelser — fremfor lenger nede i trakten, som søkeoptomalisering. Førsteinntrykket, enten det skjer gjennom sosiale medier, influencer-kampanjer eller tradisjonell reklame, får enda større betydning. Markedsførere må tilpasse seg for eksempel ved å utvikle egne AI-agenter integrert i deres egen digitale kundereise, eller å samarbeide med AI-plattformer for å sikre at produktene blir anbefalt. Nye forretningsmodeller vil garantert dukke opp. Med KI-agenter som portvoktere kan kampen om shopperne vinnes lenge før kjøpsøyeblikket.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
50 %

KI-brukere.

Andel forbrukere som har tatt i bruk KI-tjenester som ChatGPT og lignende. Ytterligere 28% ønsker å prøve det.
70 %

Prisjeger.

Andel forbrukere som bruker tjenester for prissammenligning i forkant av kjøp.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2025

Klikkfri kundereise

Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Med KI-agenter som portvoktere kan kampen om shopperne vinnes lenge før kjøpsøyeblikket.

Hva er nytt?

Vi står foran en betydelig KI-drevet endring i hvordan forbrukere handler på nett. Personlige AI-agenter vil spille en sentral rolle i folks digitale kundereise. OpenAI's Operator, allerede tilgjengelig for en del ChatGPT-abonnenter, bruker sin egen nettleser til å utføre nettbaserte oppdrag du gir den. Agentene tilbyr skreddersydde løsninger for å finne produkter, sammenligne priser, følge med på lanseringer, planlegge feriereiser og innhente tilbud fra flere leverandører. Spesielt for rutinekjøp og for informasjonsintensive kjøpsprosesser, vil dette representere et skifte fra nettbaserte søk til en mer automatisert og effektiv prosess, hvor KI jobber i bakgrunnen for å finne de beste tilbudene og produktene.

Hvorfor skjer det?

Bak utviklingen ligger selvsagt den raskt økende tilgjengeligheten og brukervennligheten av AI-teknologier. 50% av forbrukerne har allerede prøvd AI-tjenester som ChatGPT, noe som viser bred interesse for slike løsninger. Google, Apple, Facebook og Microsoft er bare noen av tech-plattformene som for tiden utvikler sine egne KI-agentløsninger. Forbrukerne som kaster seg over disse nye tjenestene, vil oppleve mer effektiv tilgang til informasjon, produkter og tjenester.

Hva betyr det?

Det blir vanskeligere å nå forbrukerne underveis i kundereisen. KI-agentene vil filtrere og sammenligne produkter og tjenester på vegne av brukeren, og presentere ferdige researchede kjøpsforslag og priser. Merkevarer må fokusere mer på merkevarebygging øverst i salgstrakten— bygge tillit og emosjonelle forbindelser — fremfor lenger nede i trakten, som søkeoptomalisering. Førsteinntrykket, enten det skjer gjennom sosiale medier, influencer-kampanjer eller tradisjonell reklame, får enda større betydning. Markedsførere må tilpasse seg for eksempel ved å utvikle egne AI-agenter integrert i deres egen digitale kundereise, eller å samarbeide med AI-plattformer for å sikre at produktene blir anbefalt. Nye forretningsmodeller vil garantert dukke opp. Med KI-agenter som portvoktere kan kampen om shopperne vinnes lenge før kjøpsøyeblikket.

50 %
70 %

KI-brukere.

Andel forbrukere som har tatt i bruk KI-tjenester som ChatGPT og lignende. Ytterligere 28% ønsker å prøve det.

Prisjeger.

Andel forbrukere som bruker tjenester for prissammenligning i forkant av kjøp.
2025
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.