viktigste innsikter for 2024

Årets nye trender og endringer

Tidligere års innsikter, fortsatt aktuelle: 

Den raskeste måten å oppdatere deg på hva som er viktig å vite.

I dette kapitlet trekker vi sammen de viktigste nye innsikter vi har funnet frem til i arbeidet med 2021-rapporten. De viktigste trendene vi mener du må være oppmerksom på akkurat nå.

Snarvei til fremtiden

Når vi ser signaler som peker i samme retning på tvers av flere kategorier og trendhistorier, har vi et mønster - en innsikt - som forteller noe interessant om hvor vi er på vei. Du kan altså se på de 10 nye innsiktene som en rask innføring i hva som er nytt, hva vi har lært på tvers av alle analyser og temaer i denne rapporten. En snarvei til de mest aktuelle trendene å være obs på.

Fordyp deg videre...om du vil

Hver av de 10 innsiktene inneholder pekere til hvor i rapporten du kan lese mer om det som gav grunnlaget for innsikten. Vi tilbyr foredrag, tilpasset din bransje, som bygges opp omkring de 10 innsiktene og forklarer hvordan og hvorfor de er relevante for deg.

Vi er i ferd med å finne tilbake til håp, glede og hverandre. Ikke fordi bekymringene er borte, men fordi vi trenger det.

Likevel har vi ennå mer å være takknemlig for, tross alt, her i vår fredelige del av verden. For et år siden håpet vi verdens elendighet snart ville ta slutt, slik at vi kunne finne tilbake til normale, trygge tider. Slik gikk det ikke. Frykt og usikkerhet preger oss fortsatt, men vi er omstillingsdyktige når vi må. Vi innser at krig og uro, høye priser og ustabile renter er den nye normalen. For en stund, hvert fall. Mange sliter med sosial og mental helse, noe som preger flere av årets innsikter. Den tydeligste røde tråden i år er behovet for autentisitet, for tilknytning, og å finne seg selv og balansen i livet. Start med å klikke deg inn på en av innsiktene for å lese mer. Da får du opp en undermeny med navigering til de andre slik at du kan lese innsiktene i den rekkefølgen du ønsker.

Nederst på siden gir vi deg 5 tips om hvordan du kan bruke innsiktene.
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Merkevarer må ta ansvar. Men vi er ikke sammen om det.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Vi lever et rikt digitalt liv. Vi må tenke på hva vi etterlater oss, og til hvem.
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Markedet som eser ut: Slankesprøytene endrer forbuk og livsstil.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Vekst, vern eller bruk? Det harmoniske friluftslivet er ikke det lenger.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Først ble mediene sosiale og demokratiske. Nå blir kreativiteten det også.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Alt skal prøves og måles i jakten på optimal fysisk og mental helse.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Forbruk over evne og luksus på billigsalg. Vi vil ikke at festen skal være over.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Vi har blitt smartere shoppere. Nå skrur vi av System 2 og går tilbake til 1 igjen.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Unge menn søker livsråd hos antikkens og YouTubes influensere.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
Tom underholdning gjør oss triste og syke. Vi vil ha mer næringsrik kultur.
AI-illustrasjonene er laget med Midjourney.

Fem måter å bruke Årets 10 Nye Innsikter.

1

Hold deg oppdatert.

Etter å ha lest de 10 innsiktene er du påkledd og oppdatert på de siste bevegelsene blant  forbrukerne.
2

Imponér partnere.

Lær deg de mest relevante innsiktene, plukk med deg nøkkeltall og poenger, og ta de med i sekken i neste møte, presentasjon eller kundepitch.
3

Lag din egen presentasjon.

Oppdater teamet eller kundene dine på de siste trendene blant forbrukerne. Bruk innsiktene i dine egne presentasjoner.
4

Test deg og teamet ditt.

Hvilke av innsiktene var nye for dere? Hvilke har dere kontroll på? Kjør en 30-60 minutters mini-workshop hvor dere diskuterer trendene.
5

Mulighetsrom for innovasjon.

Hver av innsiktene er også en mulighet for innovasjon innen produkt og marketing. Hvilke er relevante for dere, og hvilke mulighetsrom skaper de?
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no