10 INNSIKTER FOR
2024

Middelklassefattig

Jeg er ikke så rik som du tror.
Jeg er ikke så rik som du tror.
Forbruk over evne og luksus på billigsalg. Vi vil ikke at festen skal være over.

Hva er nytt?

Rik fasade i sosiale medier.

  • Aspirasjon mot luksus uten penger: "Bougie broke" beskriver individer som projiserer et bilde av velstand og luksus i sosiale medier, til tross for at de ikke har råd.
  • Viral og ærlig fremstilling av livsstil: De innrømmer ærlig at de ikke har pengene, samtidig som de viser frem tilsynelatende luksuriøse livsstiler, ofte ved hjelp av smart shopping, gode tilbud, eller bløff.
  • Sosialt press og digital aksept: Bak fenomenet ligger et sosialt press om å fremstå vellykket, men det nye er en bredere aksept for å være åpen om at man ikke har penger, samtidig som man viser frem en luksuriøs fasade.

Hvorfor er det viktig?

Nye forbruksmønstre blant unge?

  • Skift i kulturelle holdninger til forbruk: Yngre generasjoner beveger seg bort fra nøysomhetens ideal og adopterer en mer liberal holdning til forbruk under mottoet «fordi jeg fortjener det», selv om økonomien ikke alltid støtter oppunder det.
  • Voksenopplæring i forbruk: Middelaldrende og eldre generasjoner har satt et eksempel med høyt forbruk finansiert av lave renter, noe som har påvirket unges forventning om å fortsette i samme spor.
  • Markedsmuligheter og økonomisk risiko: Mens noen aktører kan utnytte denne trenden til å tilby finansierte luksusprodukter, vil andre fokusere på å gi råd og hjelp for ansvarlig forbruk. Det skaper et voksende marked for produkter som tilbyr luksusfølelse til en rimeligere pris, samt gjenbruk og upcycling av brukte luksusvarer.
Dagens unge vokste opp med vårt gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur.
kort oppsummert

Jeg er ikke så rik som du tror.

Rik fasade i sosiale medier.

  • Aspirasjon mot luksus uten penger: "Bougie broke" beskriver individer som projiserer et bilde av velstand og luksus i sosiale medier, til tross for at de ikke har råd.
  • Viral og ærlig fremstilling av livsstil: De innrømmer ærlig at de ikke har pengene, samtidig som de viser frem tilsynelatende luksuriøse livsstiler, ofte ved hjelp av smart shopping, gode tilbud, eller bløff.
  • Sosialt press og digital aksept: Bak fenomenet ligger et sosialt press om å fremstå vellykket, men det nye er en bredere aksept for å være åpen om at man ikke har penger, samtidig som man viser frem en luksuriøs fasade.

Hva er nytt?

TikTok-profilen Sam McClendon delte bilder fra luksushoteller rundt i verden. Men bodde ikke der selv, hun var bare innom for å ta bilder. Nå blir hun sponset, men betaler fortsatt ikke. Sosiale medier-fenomenet «Bougie broke» beskriver en person som aspirerer mot - og lever ut - drømmen om en velstående livsstil, men er ærlig på at de ikke har pengene til det. Dyre reiser, fine biler, fancy restauranter, kule leiligheter, eksklusive klokker, smykker og moteklær. De finnes under hashtaggene #bougiebroke, #luxuryforless, #bougieonabudget og #lifestyleenvy. (Bougie, av bourgeois, strebende middelklasse). Mange forbrukere har fått dårligere råd, men nekter å ta det inn over seg. Noen veksler middelklassefattigdommen i viral oppmerksomhet. Noen er vanlige folk som lever over evne, noen er smarte shoppere som finner gode deals på dyre ting. Andre er bløffmakere, jugepaver og posører. Presset om å fremstå vellykket lurer bak. Det nye er aksepten for å flashe (luksus)forbruk over evne. Og være ærlig på det: «Jeg har ikke råd, men kjøpte det likevel. Se så fin!» «You go girl!»

Hvorfor er det viktig?

Yngre generasjoner dreier det kulturelle forbruksnarrativet bort fra idealet om nøysomhet. «Fordi jeg fortjener det» har ulik betydning for de eldre som mener penger må tjenes før de brukes, og de yngre som ikke nødvendigvis bremser forbruket selv om pengene tar slutt. Men vi middelaldrende er langt fra skyldfrie (bokstavelig talt). Dagens unge vokste opp med vårt nullrentefinansierte gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur. De vil også leve det gode liv med fine ting! Mange er villig til å ta økonomisk risiko i håp om at det ordner seg. De mest kyniske aktørene vil se muligheter for å tilby finansiering av luksusprodukter. De ansvarlige tilbyr råd og hjelp. Det blir marked for produkter og opplevelser med luksusfølelse til rimelig pris, og for gjenbruk og upcycling av fine ting. Å få mye for mindre er kanskje det aller kuleste.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2024

Middelklassefattig

Forbruk over evne og luksus på billigsalg. Vi vil ikke at festen skal være over.
Dagens unge vokste opp med vårt gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur.

Hva er nytt?

TikTok-profilen Sam McClendon delte bilder fra luksushoteller rundt i verden. Men bodde ikke der selv, hun var bare innom for å ta bilder. Nå blir hun sponset, men betaler fortsatt ikke. Sosiale medier-fenomenet «Bougie broke» beskriver en person som aspirerer mot - og lever ut - drømmen om en velstående livsstil, men er ærlig på at de ikke har pengene til det. Dyre reiser, fine biler, fancy restauranter, kule leiligheter, eksklusive klokker, smykker og moteklær. De finnes under hashtaggene #bougiebroke, #luxuryforless, #bougieonabudget og #lifestyleenvy. (Bougie, av bourgeois, strebende middelklasse). Mange forbrukere har fått dårligere råd, men nekter å ta det inn over seg. Noen veksler middelklassefattigdommen i viral oppmerksomhet. Noen er vanlige folk som lever over evne, noen er smarte shoppere som finner gode deals på dyre ting. Andre er bløffmakere, jugepaver og posører. Presset om å fremstå vellykket lurer bak. Det nye er aksepten for å flashe (luksus)forbruk over evne. Og være ærlig på det: «Jeg har ikke råd, men kjøpte det likevel. Se så fin!» «You go girl!»

Hvorfor er det viktig?

Yngre generasjoner dreier det kulturelle forbruksnarrativet bort fra idealet om nøysomhet. «Fordi jeg fortjener det» har ulik betydning for de eldre som mener penger må tjenes før de brukes, og de yngre som ikke nødvendigvis bremser forbruket selv om pengene tar slutt. Men vi middelaldrende er langt fra skyldfrie (bokstavelig talt). Dagens unge vokste opp med vårt nullrentefinansierte gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur. De vil også leve det gode liv med fine ting! Mange er villig til å ta økonomisk risiko i håp om at det ordner seg. De mest kyniske aktørene vil se muligheter for å tilby finansiering av luksusprodukter. De ansvarlige tilbyr råd og hjelp. Det blir marked for produkter og opplevelser med luksusfølelse til rimelig pris, og for gjenbruk og upcycling av fine ting. Å få mye for mindre er kanskje det aller kuleste.

2024
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.