10 INNSIKTER FOR
2024

Middelklassefattig

Jeg er ikke så rik som du tror.
Jeg er ikke så rik som du tror.
Forbruk over evne og luksus på billigsalg. Vi vil ikke at festen skal være over.

Hva er nytt?

Rik fasade i sosiale medier.

  • Aspirasjon mot luksus uten penger: "Bougie broke" beskriver individer som projiserer et bilde av velstand og luksus i sosiale medier, til tross for at de ikke har råd.
  • Viral og ærlig fremstilling av livsstil: De innrømmer ærlig at de ikke har pengene, samtidig som de viser frem tilsynelatende luksuriøse livsstiler, ofte ved hjelp av smart shopping, gode tilbud, eller bløff.
  • Sosialt press og digital aksept: Bak fenomenet ligger et sosialt press om å fremstå vellykket, men det nye er en bredere aksept for å være åpen om at man ikke har penger, samtidig som man viser frem en luksuriøs fasade.

Hvorfor er det viktig?

Nye forbruksmønstre blant unge?

  • Skift i kulturelle holdninger til forbruk: Yngre generasjoner beveger seg bort fra nøysomhetens ideal og adopterer en mer liberal holdning til forbruk under mottoet «fordi jeg fortjener det», selv om økonomien ikke alltid støtter oppunder det.
  • Voksenopplæring i forbruk: Middelaldrende og eldre generasjoner har satt et eksempel med høyt forbruk finansiert av lave renter, noe som har påvirket unges forventning om å fortsette i samme spor.
  • Markedsmuligheter og økonomisk risiko: Mens noen aktører kan utnytte denne trenden til å tilby finansierte luksusprodukter, vil andre fokusere på å gi råd og hjelp for ansvarlig forbruk. Det skaper et voksende marked for produkter som tilbyr luksusfølelse til en rimeligere pris, samt gjenbruk og upcycling av brukte luksusvarer.
Dagens unge vokste opp med vårt gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur.
kort oppsummert

Jeg er ikke så rik som du tror.

Rik fasade i sosiale medier.

  • Aspirasjon mot luksus uten penger: "Bougie broke" beskriver individer som projiserer et bilde av velstand og luksus i sosiale medier, til tross for at de ikke har råd.
  • Viral og ærlig fremstilling av livsstil: De innrømmer ærlig at de ikke har pengene, samtidig som de viser frem tilsynelatende luksuriøse livsstiler, ofte ved hjelp av smart shopping, gode tilbud, eller bløff.
  • Sosialt press og digital aksept: Bak fenomenet ligger et sosialt press om å fremstå vellykket, men det nye er en bredere aksept for å være åpen om at man ikke har penger, samtidig som man viser frem en luksuriøs fasade.

Hva er nytt?

TikTok-profilen Sam McClendon delte bilder fra luksushoteller rundt i verden. Men bodde ikke der selv, hun var bare innom for å ta bilder. Nå blir hun sponset, men betaler fortsatt ikke. Sosiale medier-fenomenet «Bougie broke» beskriver en person som aspirerer mot - og lever ut - drømmen om en velstående livsstil, men er ærlig på at de ikke har pengene til det. Dyre reiser, fine biler, fancy restauranter, kule leiligheter, eksklusive klokker, smykker og moteklær. De finnes under hashtaggene #bougiebroke, #luxuryforless, #bougieonabudget og #lifestyleenvy. (Bougie, av bourgeois, strebende middelklasse). Mange forbrukere har fått dårligere råd, men nekter å ta det inn over seg. Noen veksler middelklassefattigdommen i viral oppmerksomhet. Noen er vanlige folk som lever over evne, noen er smarte shoppere som finner gode deals på dyre ting. Andre er bløffmakere, jugepaver og posører. Presset om å fremstå vellykket lurer bak. Det nye er aksepten for å flashe (luksus)forbruk over evne. Og være ærlig på det: «Jeg har ikke råd, men kjøpte det likevel. Se så fin!» «You go girl!»

Hvorfor er det viktig?

Yngre generasjoner dreier det kulturelle forbruksnarrativet bort fra idealet om nøysomhet. «Fordi jeg fortjener det» har ulik betydning for de eldre som mener penger må tjenes før de brukes, og de yngre som ikke nødvendigvis bremser forbruket selv om pengene tar slutt. Men vi middelaldrende er langt fra skyldfrie (bokstavelig talt). Dagens unge vokste opp med vårt nullrentefinansierte gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur. De vil også leve det gode liv med fine ting! Mange er villig til å ta økonomisk risiko i håp om at det ordner seg. De mest kyniske aktørene vil se muligheter for å tilby finansiering av luksusprodukter. De ansvarlige tilbyr råd og hjelp. Det blir marked for produkter og opplevelser med luksusfølelse til rimelig pris, og for gjenbruk og upcycling av fine ting. Å få mye for mindre er kanskje det aller kuleste.

HR-storesøstre på TikTok

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Her finner du mer kontekst.

trendretninger
Her var det tomt gitt.

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

HR-storesøstre på TikTok

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Sparing blir spill og moro

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no