Rik fasade i sosiale medier.
TikTok-profilen Sam McClendon delte bilder fra luksushoteller rundt i verden. Men bodde ikke der selv, hun var bare innom for å ta bilder. Nå blir hun sponset, men betaler fortsatt ikke. Sosiale medier-fenomenet «Bougie broke» beskriver en person som aspirerer mot - og lever ut - drømmen om en velstående livsstil, men er ærlig på at de ikke har pengene til det. Dyre reiser, fine biler, fancy restauranter, kule leiligheter, eksklusive klokker, smykker og moteklær. De finnes under hashtaggene #bougiebroke, #luxuryforless, #bougieonabudget og #lifestyleenvy. (Bougie, av bourgeois, strebende middelklasse). Mange forbrukere har fått dårligere råd, men nekter å ta det inn over seg. Noen veksler middelklassefattigdommen i viral oppmerksomhet. Noen er vanlige folk som lever over evne, noen er smarte shoppere som finner gode deals på dyre ting. Andre er bløffmakere, jugepaver og posører. Presset om å fremstå vellykket lurer bak. Det nye er aksepten for å flashe (luksus)forbruk over evne. Og være ærlig på det: «Jeg har ikke råd, men kjøpte det likevel. Se så fin!» «You go girl!»
Yngre generasjoner dreier det kulturelle forbruksnarrativet bort fra idealet om nøysomhet. «Fordi jeg fortjener det» har ulik betydning for de eldre som mener penger må tjenes før de brukes, og de yngre som ikke nødvendigvis bremser forbruket selv om pengene tar slutt. Men vi middelaldrende er langt fra skyldfrie (bokstavelig talt). Dagens unge vokste opp med vårt nullrentefinansierte gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur. De vil også leve det gode liv med fine ting! Mange er villig til å ta økonomisk risiko i håp om at det ordner seg. De mest kyniske aktørene vil se muligheter for å tilby finansiering av luksusprodukter. De ansvarlige tilbyr råd og hjelp. Det blir marked for produkter og opplevelser med luksusfølelse til rimelig pris, og for gjenbruk og upcycling av fine ting. Å få mye for mindre er kanskje det aller kuleste.
TikTok-profilen Sam McClendon delte bilder fra luksushoteller rundt i verden. Men bodde ikke der selv, hun var bare innom for å ta bilder. Nå blir hun sponset, men betaler fortsatt ikke. Sosiale medier-fenomenet «Bougie broke» beskriver en person som aspirerer mot - og lever ut - drømmen om en velstående livsstil, men er ærlig på at de ikke har pengene til det. Dyre reiser, fine biler, fancy restauranter, kule leiligheter, eksklusive klokker, smykker og moteklær. De finnes under hashtaggene #bougiebroke, #luxuryforless, #bougieonabudget og #lifestyleenvy. (Bougie, av bourgeois, strebende middelklasse). Mange forbrukere har fått dårligere råd, men nekter å ta det inn over seg. Noen veksler middelklassefattigdommen i viral oppmerksomhet. Noen er vanlige folk som lever over evne, noen er smarte shoppere som finner gode deals på dyre ting. Andre er bløffmakere, jugepaver og posører. Presset om å fremstå vellykket lurer bak. Det nye er aksepten for å flashe (luksus)forbruk over evne. Og være ærlig på det: «Jeg har ikke råd, men kjøpte det likevel. Se så fin!» «You go girl!»
Yngre generasjoner dreier det kulturelle forbruksnarrativet bort fra idealet om nøysomhet. «Fordi jeg fortjener det» har ulik betydning for de eldre som mener penger må tjenes før de brukes, og de yngre som ikke nødvendigvis bremser forbruket selv om pengene tar slutt. Men vi middelaldrende er langt fra skyldfrie (bokstavelig talt). Dagens unge vokste opp med vårt nullrentefinansierte gladkonsum, og syns det er kjipt å måtte skru igjen krana når det endelig er deres tur. De vil også leve det gode liv med fine ting! Mange er villig til å ta økonomisk risiko i håp om at det ordner seg. De mest kyniske aktørene vil se muligheter for å tilby finansiering av luksusprodukter. De ansvarlige tilbyr råd og hjelp. Det blir marked for produkter og opplevelser med luksusfølelse til rimelig pris, og for gjenbruk og upcycling av fine ting. Å få mye for mindre er kanskje det aller kuleste.